|
|
|
|---|---|
|
Min 523 kan gå på tomgång i 20 minuter utan problem. Men när jag kör iväg så kokar den, eller rättare sagt det pyser ut ånga från motorns högra sida. Om jag ser rätt (massor med kablar ivägen) så går det en slang från expkärlet till motorns högra sida där den ansluts till ett metallrör. Metallröret går sen vidare till vattenpumpen tror jag. Eller in i motorn. Men det är vid detta rör det pyser ut ånga. Jag har kollat Kylaren - det är flöde från bägge håll Motorn - det är flöde från bägge håll kollat både med och utan termostat. Termostaten är bytt Vattenpumpen är bytt När jag ströp nedre slangen till kylaren ( termostaten var borta) steg vattnet i expkärlet direkt. Är detta ok? I botten på expkärlet ser det ut som en ventil och denna ser ut att vara trasig. Kan den påverka kokningen? Vad kan jag göra? amatörmekaniker | |
|
Är inte mer än en amatör själv, men har du testat att lufta bilen ordentligt? M52 är en svår motor att lufta och gör man inte rätt riskerar det att bli luft kvar, om jag minns rätt skall man lyfta fronten så att luftningsskruven blir den högsta punkten, slå på full värme och ge lite gas. Jag är inte 100% säker på ovanstående, men söker du lite på forumet är det inte första gången luftning av en M52 är på tapeten så du hittar säkert en annan, bättre beskrivning. :) //Bjersér |
|
| Toppen låter de som. | |
|
Nu när jag har luftat och fyllt på så gick den fint på tomgång. Men sen när jag körde så pyser och ångar det under insugningsrören. Slangen från exp kärlet var inte varm så den kan vi avskriva. Så är det toppblockspackningen som läcker? amatörmekaniker |
|
| Du kan troligtvis ha ett skelt (inte platt) topplock som har gjort så att topplockpackningen har gått sönder. kolla om toppen är jämn och införskaffa ny topplockspackning | |
| önskar det fanns en Edit knapp. Plant (jämnt) ska det vara inte platt :) | |
|
Ja, ibland kan det gå lite fort när fingrarna far över tangentbordet.... Hur svårt är det att byta topplockspackning? Undrar om jag och Haynes (rep handboken) klarar det ihop. Eller vet någon vad det kostar att lämna in jobbet på en verkstad? amatörmekaniker |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.