|
|
|
|---|---|
|
Måste verkligen fylla på min kylarvätska! Men till frågan är, kan jag använda vanligt biltema den blåa? Läst att man ska ha fritt från 2 olika ämnen kommer inte ihåg vad dom heter men, nu är det akut och har bara biltema hemma. Funkar det och bilen kommer inte gägga ihop om 1 månad om jag använder biltemas? Är så lite så ser inte ens vattnet i expansionskärlet, så kan inte så om den är röd eller blå. | |
|
Din fråga går inte att svara på eftersom vi inte vet vilken kylarvätska som finns i kylsystemet, och tydligen inte du heller eftersom du inte kan se något i behållaren. Det säkraste är om du tömmer ur befintlig kylarvätska och sedan fyller på med det du har. Om nivån har sjunkit såpass mycket har du läckage någonstans i kylsystemet som kan vara värd att identifiera och åtgärda. |
|
| Eftersom det inte är så kallt nu så kan du först fylla på vatten och se om det läcker någonstans. Sen, precis som Chris87 säger, är det säkraste att tömma helt och fylla på med en sorts glykol. | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vad är det för bilmodell du har? Här finns en ganska lång diskussion om just BMW och glykolsorter Länk För att summera diskussionstråden kom vi fram till att man bör använda Biltemas "vanliga" glykol (art.nr 361781) till BMW bilar. Detta för att BMW själva fyller i numera med kylvätska som använder så kallad Hybrid OAT teknik (för additiven som hanterar korrosionsskyddet). BMW har själva uppgett att man utan problem kan blanda vanlig IAT kylvätska (dvs den vanliga etylen/propylen glykolen) med deras Hybrid OAT kylvätska. Således har du säkerligen antingen vanlig IAT kylvätska (dvs den vanliga etylen/propylen glykolen) eller så har du Hybrid OAT kylvätsa från BMW. Ska du fylla på är således den "vanliga" glykolen från Biltema att rekommendera. Annars spring inom Mekonomen och köp Castrol Anti-Freeze NF (men det motsvarar ungefär vad Biltemas glykol är). För detta är den vanliga glykolen som BMW säljer. Vet dock inte vad BMW's Hybrid OAT glykol heter. Det man generellt bör undvika att blanda är OAT glykol (går ofta under namnet Longlife eller liknande - ofta röd men kan egentligen ha vilken färg som helst) med annan typ av glykol. Finns risk för fällningar och annat. |
Litet tillägg, håller med Chris87 och Aragon5. Om du inte med säkerhet vet vad för typ av kylvätska det är (jag gjorde bara en kvalificerad gissning men någon kan ju lika gärna bytt till OAT kylvätska utan att nuvarande ägare vet något om det) så bör man dränera det. |
|
timjoh: Precis som föregående skriver så häll i enbart vatten (om du har kommunalt vatten), då ser du vilken färg det blir på blandningen efter att du har kört och kan iaf anta vilken glykolsort det är. Om vattnet är från enskild brunn så kolla att det inte är hårt/kalkrikt innan du häller i, batterivatten funkar utmärkt annars. Med en glykolmätare så kan du senare se om det är vanlig etylenglykol eller propylenglykol som finns i systemet. Vilken bil handlar det om förresten? ;) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Fyll på med bara vatten, Biltemas glykol är helt OK, BMW har ju inte använt sig av longlifeglykol som VAG har gjort i många år och det är väl knappast nån som slår i longlifeglykol (röd violett) i en bil som inte behöver detta iom att det bara krånglar till det. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för svaren, den där "flyt pinnen" va kanske 6-7 centimeter under där den skulle va, därför kunde jag inte se vattnet, hällde i kanske 2-3dl vatten då flöt den upp igen, så nu ligger pinnen i höjd med kanten där man skruvar på locket :) så där va tillräckligt med vatten i den, som tur va hahA. Men problemet återstår att hade varit bra att veta vilken sorts glykol jag ska ha i till nästa gång. Hittade från shell där det stog att den inte innehöll dom där 2 grejerna, som det även står i handboken. så den borde man ju kunna hälla i då? Bilen är en e46 320 |
|
Det är säker nitriter och aminosyror du tänker på. Tänk inte så mycket på det där (pga milöregler tror jag inte ens de får säljas längre). Det viktiga är huruvida glykolen du köper använder IAT, OAT eller HOAT teknik för dess rostinhibitarorer. Du ska ha IAT eller HOAT glykol. Noterade en sak, går man in på Castrol's hemsida så rekommenderar de Castrol SF till de flesta BMW modeller. Men jag är säker på att denna är en OAT glykol dvs denna man bör inte blanda med andra glykoltyper. Notera dessutom att Castrol SF glykolen är INTE med på BMW's lista över godkända glykoler (Castrol NF är däremot med). Köper man Castrol SF ska man således tömma och skölja ut hela kylsystemet. Står dock i produktbeskrivningen att denna inte är blandbar med andra och man ska tömma och skölja ur systemet men jag tror inte det är så många som läser den. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Stämmer Castrol SF är den rödvioletta som används till VAG bilar och icke blandbar med andra typer. Jag råkar ha några liter stå i garaget eftersom jag har och haft VAG bilar som krävt den glykolstypen G12........osv. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.