|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Var nyss och kikade. Bytte acc till radio on så nu fungerar xlinken med tändningen av. Däremot ingen låttitel ännu och jag har nu skrivit till Xcarlink support. Funderar på om själva låttitlarna ska ändras. Otto har du möjligheten att lägga in en låttitel som exempel, så man kanske kan prova och se om det fungerar. I övrigt har jag ingen aning... |
|
|
Inte helt 100 på hur Du menar, men Jag hjälper gärna till. Jag skickar PP till Dig. /Stefan |
|
| Juve har du fått nåt svar från supporten? har kopplat å försökt jag också men dock utan resultat.. | |
|
Dom skickade något slags info om BMW: olika huvudenheter något som uppfattas som ren info om vilka enheter som stödjer text dsiplay. Inget jag tyckte var till hjälp. Det jag kan säga nästan till 100% är att cd spelaren som sitter i våra bilar stödjer text. Jag har pratat med Otto från autopower (mycket trevlig herre) vi kom fram till att titeln på mp3 låtarna skall vara samma som filnamnet. Mina tankar styr starkt åt det hållet. Det finns ett hav av program på nätet som ändrar filnamn på låtarna så bara testa sig fram. |
|
|
Juve, hur gick det? Funderar på att köpa... /Janne Surf Or Die!!! |
|
|
surfjanne: Värt köp utan tvekan så slå till du om det känns rätt. Det som man skall göra för att få till titlarna i displayen är som jag nämnde i tidigare inlägg. Låt titel skall vara samma som mp3 filens namn (inga konstiga tecken, läs medföljande broschyr). Det finns även ett flertal program att ladda ner från internet som gör det enklare, sk id tags. I övrigt rekomenderar jag att använda ett program som heter "mp3gain". Med detta program kan man höja db på låtarna så att balansen mellan radio och Xcarlinken inte blir för stor. Det har ju diskuterats om detta att när man slår över till radio så blir det för högt ljud pga av att mp3låtar som man laddar ner har olika db. Detta program kan vara till stor hjälp då man är under färd och helt plötsligt slår "TP" (trafik info)till, så slipper man köra av vägen av rädsla ;) |
|
|
Tackar. Beställde igår... Surf Or Die!!! |
|
|
Hur svårt är det att installera detta själv? Är inte särskilt bilmekanisk av mig. Men hur mycket måste man dra bort av panelen för att få ut sladden via cigguttaget eller facket där ovanför växelspaken? Eller är det lättare att få sladden till handsfacket? Får själva "boxen" plats bakom bilstereon eller måste man placera den någon annanstans? |
|
|
Skall montera mina grejer i helgen. Återkommer med rapport... /J Surf Or Die!!! |
|
|
surfjanne, har du tid och lust får du gärna ta bilder och lite beskrivning om hur du gör, hade varit intressant att se. Samt kanske går att lägga till på siten här under Gör-det-själv? |
|
|
Johan: Det är väldigt enkelt! Jag la Xcarlinken i handsfacket varav sladden gick upp ovanför handsfacket, sedan drog jag kabeln jämsides luftkanalen som sitter ben/knähöjd på passagerarsidan, den kan du se när du monterar ned handsfacket. Busenkelt och därefter har du kopplingschema i följande broschyr som följer med Xcarlinken. Dessutom är det "plug n play " . Själv installerade jag detta i samband med att jag bytte fläktmotstånd, 2 flugor i en smäll :) |
|
|
Shit! Har kopplat ihop alla sladdar och får upp CD1-6 i displayen...men inget ljud!!! Annars var det rätt enkelt. Skall testa med olika mp3 och wma -filer... /J Surf Or Die!!! |
|
|
Har fixat det! När man kopplar i den lilla svarta kontakten (ca. 5x10mm ,jag tror det är CD-växlar kontakten) så finns det 2 uttag och man kan sätta den åt båda hållen i respektive... Satte den i det "innersta" närmast mitten på spelaren och testade tills det kom ljud. Bytte "acc" till "radio on" så fungerar den även med tändningen av. Får dock ingen scrollande låttitel, får experimentera lite med titlar/taggar på filerna. Gällande kabeln så öppnade jag säkringsdosan i handskfacket och pillade in kabeln i övre vänstra hörnet tills jag kom åt den vid stereon, glöm inte att dra den bakom den lilla plastbiten i mitten längst in i stereohålet så den inte kommer i vägen sedan.. Jobbigast var att bli av med den feta kontakt-klumpen... Den går att knöla in i hålet längst in till vänster i stereofacket. Har även upptäckt att stereon kommer ihåg bas/diskant inställningarna för respektive ljudkälla :) Sammanfattningsvis är jag nöjd med resultatet, men hade klart önskat en rejäl monteringsmanual. Beställde i söndags och fick grejerna på onsdag, så full poäng för det! Just det...stereon är skitenkel att ta loss. Ta en medelstor mejsel och för in under kanten på dekorlisten ovanför handskfacket. Börja närmast stereon och bänd försiktigt loss den. Det finns 4st. stift som håller den. Ta sedan listen runt stereon, det sitter ett stift närmast ratten, var försiktig. Sedan skruva loss stereon och provmontera alla kablar innan du sätter ihop allt igen. Lycka till. /Janne Surf Or Die!!! |
|
|
Precis, den där svarta kontakt munstycket skll in i stereons "input" för cd växlare. Låt mapparna skall döpas CD01, CD02 osv. inte cd01, cd02 stora bokstäver!! Sen får man pilla med titel och filnamn för att få scroll/låttitel i displayen. Precis som du nämner så skall man ha ACC med Radio on ifall man vill kunna köra xcarlink med tändningen av. Håller även med om att den feta kontanktstycket var jobbig att lägga i rätt läge, men jag la den också i det intill liggande hål mellan stereo och ratt panel. Med tålamod och förnuft så går allt galant! |
|
|
Kul o se att fler skaffat denna (i mitt tycke ) utmärkta pryl. Juve; kul att min teori stämde, det kanske är filnamnet som visas och inte titeln (?). Håller absolut med om att det värsta med monteringen var kontaktklumpen, men den gick ju att trycka in till vänster längst fram. /Stefan |
|
|
Någon som lyckats med scroll kanske kan ge exempel på filnamn/id-tag? Skall man köra helt utan id-tag kanske? /J Surf Or Die!!! |
|
|
Otto: Javisst var det efter mitt samtal med dig som jag kunde konstatera att det måste ha med låttitel att göra. Surfjanne: Nu har jag inget bra exempel. Men däremot tycker jag du ska rippa en köpt Original skiva med låtar till din dator, jämför sedan dessa låtar som finns på original skivan mot de nerladdade mp3 låtarna så kan man se ett mönster hur dom är upplagda. För att jag har för mig att Original låtar från en köpt skiva skall fungera i textdisplay..testa dig fram. Sorry om jag förklarar mig långt, har fått i mig dålig sömn :) |
|
|
Frågan är nu då vilken modell av Xcarlinken jag ska beställa? Har en BMW E46 320i Touring 2002, Regbes 2001-10-26. Round (10) eller Flat (12) pins? Står Round på xcarlinkshemsida, kan man lita på det? |
|
|
Jag litade på dem,och det gick bra:) /J Surf Or Die!!! |
|
|
Jag är sugen på att beställa en jag med men jag vet inte vart jag kopplar in den. Har en 328CI -99 med 4:3 navigation men ingen cd växlare. Sitter det ett sånt utag bak på navigationen eller finns det radiomodul bak i min bil? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.