AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.645

Problem med att lacka i Karmosinröd, hjälp!

Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Har lämnat in bilen på lack av kofångare och lite annat men lackeraren har problem att hitta rätt röd nyans. Är det nån här som har lackat delar i samma färg och kan hjälpa mig? Vilken färgleverantör är bäst att köpa ifrån?

Calle be han köpa in PPG samt lacka flera prover och jämföra med din original färg.
Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
PPG är det en färg leverantör alltså? Han har kollat med dom leverantörerna han brukar köpa från här i Uppsala men dom hade bara en variant av den färgen och ingen av dom stämde med min lack :(

Hade samma problem när stötfångaren skulle lackas om på min 335a fick till det ganska bra till slut när jag lämnade in den till en annan lackerare som använder PPG lack.
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Carlee: Jag söker en lackerare i Uppsalaområdet som kan lacka min huv.
Dra i väg ett PM om du kan rekommendera den lackerare du använder.
Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Bump! Bilen står fortfarande olackad trots att han har målat säkert 10 olika prover och inget stämmer med min lack :( Någon?

Hur kommer det sig att du inte byter lackerare?

Om inte annat så borde färgen kunna köpas från en lackerare som BMW själva anlitar. Kan vara värt en liten kostnad om man vill ha tillbaka bilen.
Kolla med nån som lackar med "Glass & vatten", de har hela 12 olika recept (nyanser!?) för "Crimsonred/Karmesinrot"...Glasurit är/var ett företag inom tyska BASF o tidigare har de i vart fall varit OEM-leverantör av färg...
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Upplands bilfärg är duktiga samt så finns en lackerare nere vid Soplämningen vid Shell och industriområdet. Han är vettig iaf när det kommer till småpul såsom njurar och stötfångare :)
Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Jo med facit i hand så skulle jag hellre lämnat bilen till en lackverkstad, då hade bilen säkrt varit klar för längesedan. Men han som ska lacka bilen nu gör det till ett bra pris eftersom det inte vart bra sist och jag får säkert vänta tills efter semestern om jag bokar in en tid på en bra lackfirma nu :(
Han har provat alla färgleverantörers nyanser som finns i Uppsala och dessutom blandat några själv men ingen är tillräckligt bra säger han. Men tack för tipsen allihop, jag ska försöka vidarebefodra det till honom :)

Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Dawwe: det var tydligen bara två av dom nyanserna som va billack, resten va olika kvaliteter av lack och dom stämde inte heller :( Börjar bli bra deaperat nu, bilen har stått där i över en månad nu! Mer tips någon!?

Ok, my bad. Såg nu att det är bara 3 nyanser (Standard, "renare" samt "renare och gulare"). Din bil är ju inte den första Crimson-röda som bättringslackeras, jag skulle byta verkstad, tanken är väl inte att du som kund skall hitta rätt kulör?
Har han testat med de "största" lack tillverkarna som PPG, Standox, Sikkens, Sherwin Williams, Leasonal, Mipa & Glasurit då... Finns säkert många fler men det är dessa jag kommer på så här på rak arm...
Annars kan du kanske testa o mejla Galsurit tex o förklara problemet, du kan omöjligen vara den första i världen med detta problem...Som jag ser det finns det 2 möjligheter: Din lackerare gör något fel, tex han måste kanske ha en specifik färg på basen (dvs kulören under crimsonred!) för annars blir det fel, eller så har din bil blekts något (mja kanske inte då den är typ 4 år endast). Att du skulle få taskigt uppmätt/blandad färg samtliga gånger låter osannolikt.
Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
nej tycker ju inte att jag borde vara den första, nån lackverkstad här hade lackat en CR men då hade dom "fadat" lacken på plåten närmast för att få det bra. Han har provat alla fabrikat han brukar köpa ifrån och några till + att han har blandat några själv. Har lämnat iväg tanklocket på analys och då fick han upp en VW färg(?) som stämde bäst med alla han provat men inte tillräckligt bra. Bilen borde inte vara så värst påverkad av solen för den har stått i garage sedan den va ny så det är bara under tiden jag är på jobbet isf... Får lägga upp en tråd på e90post och se om nån där har haft samma problem.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.