AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.809

Vilket är det bästa valet av:

Vad är det bästa jag kan göra med detta:
Turtle wax orginal (hard shell shine car wax, vanliga gröna flaskan)
och
Turtle wax flytande hårdvax (liten röd flaska)

Applicerare?
Något mer jag behöver?

Jag vill skydda bilen samtidigt somjag vill att den ska bli ren och fin:D
Vet att det finns andra trådar om detta och får gärna förslag, men vill gärna använda de helt nya flasokrna jag fått:P
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Kör det vanliga hårdvaxet o sen på med flytande vaxet för en skyddande yta, dock är det lite kaka på kaka med 2 vaxer.
Vilket av dom menar du? :) belv lite rörigt..

Skulle du vilja ha någon annan produkt som kompliment? och istället använda bara en av dom jag har.

Hur ska jag applicera för bästa resultat?
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Köp lite polerdukar och börja med den "gröna flaskan" som är polermedel och vax i ett. Förbered dig på ett hårt arbete med ett måttligt resultat.

Sen kan du kanske lägga på ett tunt lager av den "röda flaskan" för att förlänga hållbarheten. Använd en riktigt mjuk microfiberduk för att få upp glansen.

Är bilen i hyffsat skick och du inte är allt för pedant så borde det funka.

/Rikard
Haha är det så illa melzen?:P

Bilen är i, enligt mig, mycket gott skick. Jag har aldrig själv provat på vaxning eller polering så jag är nybörjare, om inte wax-it-wet räknas... Det tycker jag ger okay resultat, men det försvinner också rätt fort. måste läggas på minst varje tvätt.

Vilken typ av polerduk? Var och tittade lite på mekonemen ochde hade två sorter en med ca 12 ark som skulle vara bättre och mjukare sen fanns det rullar som var drygare osv...
På slutet skulle man torka av med microfiberduk.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Så illa är det inte, Turtle wax Original ska enlig dom själva var värdens mest sålda vax. Har sett två grannar använda det så det är nog en riktig "svensson"-produkt.

Jag har polerat mina bilar med liknade produkter som du har i många år. Inte förrens för några år sen då jag köpte en lite finare bil lämnade jag bort arbetet. Detta blev för dyrt i längden då jag vill hålla mina bilar i topp-skick. Så förra våren beslutade jag mig för att ta saken i egna händer. Letade info och läste massor om recond. Tillslut beställde jag en massa produkter från england och köpte en dubbeltriss maskin från Claes Ohlsson med trissor från Autosmart.

Har fått till ett riktigt bra resultat men lite misstag har man ju gjort på vägen. Dock inget som förstört lacken utan har kunnad åtgärdas med lite mer polering.
jadu turtle wax har rätt mycket reklam och finns överallt. Det är ett varumärke som man sätter sin tillit till utan att veta så mycket. De känns som en bra produkt utan att ha provat den:P

Bilen är en metalic svart 525i från 2002.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag håller med melzen, de produkterna du har är helt ok, du kommer absolut se resultat.
Jag har själv handvaxat min gamla saab fölrut med fytande hårdvax med riktigt bra resultat.

Som sagt använd den gröna flaskan och lägg på det med en applicatorsvamp eller annan svamp av finare kaliber, lägg ett tunnt lager och låta det torka liten kort stund , nån minut.

Sedan tar du polerduken och polerar, ta inte för stora ytor åt gången bara.
Köp en sådan rulle det duger utmärkt.

Sedan tror jag inte att du behöver köra med det flytande hårdvaxet, efter du har handvaxat hela bilen med den gröna flaskan kan jag lova dig att du inte är sugen på att köra mer =)

Bra sätt att börja detta, sedan kan du köpa en polermaskin för ca 300 - 400 kr på clas ohslon och köra med den, det går knappt att misslyckas, det är enkelt =)

Så köper du lite bättre medel så är saken biff.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
.......och tillslut har du en hel hylla med olika nivåer av polermedel, hårdvaxer, sealar, glazer, polertrissor mm mm. Eller tycker du det är skittråkigt och lämnar bort arbetet eller skiter i det helt ;)
De är roligt att hålla på med bilen/bilarna. Har en toyota celica supra också som jag tänkte sälja till förmån för BMW:n som är mycket nyare.

Innan jag säljer min första bil (snyft:S) måste jag vaxa och fräsha upp den lite.
Är det någon skillnad på hur jag ska angripa bilarna?
BMW 02:a svart blank och välvårdad metaliclack

supran 85:a vinröd börjar bli lite matt... sen såg jag på ena dörren att lacken blivit lite krackelerd nästan:/

tack för hjälpen:)
Hur brukar ni maskeralister i dylikt?
Vaxet eller om det är primern/cleaner gör vitaktiga fläckar på dessa...
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Tejp

Dock brukar jag bara använda medel som inte kritar ner lister
Vad är det för medel då:P
skulle vara bra att veta innan jag börjar med min svarta BMW..
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Om du skall polera en svart lack, så tänk dig för vilket medel du väljer.
Jag kan varmt rekomendera Menzerna, kritar inte och har en "fet" struktur vilket gör att du kan jobba länge med samma yta utan risk för intorkning.

Det finns andra produkter som påminner om Menzerna, men det är vad jag använder när jag vill ha ett bra resultat på kundbilar. (och leende kunder) :)

Mvh
Skalman
låter intressant:)

Såg att dom hade rätt många produkter. Är det någon speciell som du rekomenderar? vill helst inte behöva lägga på flera lager. Helst inte fler än 2. det måste ju gå o få bilen väldigt fint skick med det!

Tips på bra tejp som inte kletar:S Hade en som var lite välklibbig när den skulle loss tyckte jag...

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Först Menzerna POWER FINISH som är ett lite grövre medel, tar lätt bort repor/oxider.
Sedan Menzerna SUPER FINISH för att bygga upp glansen och ta bort virval etc med.
Avsluta med Menzerna POWER LOCK Polymer Sealant (lackförsegling)

Om du tycker att det blir för mycket att inhandla så kan du använda endast SUPER FINISH i kombination med hårdare trissa så avverkar även denna repor och oxider, lite mer jobb bara :) Avsluta med POWER LOCK.

OBS!... innan du använder POWER LOCK så bör du torka bilen med IPA (isopropanol) för att förseglingen ska "greppa" riktigt.
IPA finns bla i "Frysskydd för kompressorer" som finns att köpa på macken.
K-sprit fungerar också bra.

Måååååånga och reeeeena microfiberdukar måste du ladda upp med :)

Ang tejp... Dyrt = bra! Köp gärna sk "billackerartejp" den är av bästa kvalitet och kladdar inte.
Nu har jag polerat för hand i tio timmar på bilen med gott resultat. Tur att mamma var med och polerade:) Hon var bättre än mig tror jag faktiskt. Jag har ändå vissa funderingar nu när jag är klar.

Ibland när vi polerade tyckte jag att lacken blev "flammig" fick inte en jämn färg/lackyta efter att ha polerat med cleanern. Vad kan det bero på? Lacken var som sagt röd och väldigt oxiderad innan vi började. Det uppstod mest på större plana ytor..

Sen till maskinen, som jag bara använde på den plana huven och taket. Med blandat resultat. Fick torka av mycket vax efter användning. Antar att jag kanske inte behöver så mycket vax på maskinen då? hade en tesked till en matsked:P Var orolig att bränna lacken... Ska man behöva polera av ytan efter användning av maskin? Bör kanske tillägga att jag heller inte vågade köra maskin med cleanern:P eftersom jag inte vet hur mycket man ska lägga på och avverka och hur tort det får bli.

och om det är värt att köpa en maskin med mindre trissa. Den jag hittade i garaget hade en diameter på 24 cm och passade (enligt mig) bara på taket och huven. Vad är en lämplig diameter om jag ska skaffa en till?

Hoppas någon orkar läsa och ge respons för jag är trött nu:)
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
Spontant känns det som om du använt allt för mycket vax. Jag skulle inte ha lagt på vax med maskin utan använt den till poleringen istället där den gör mer nytta. Vax kan läggas på med maskin med det ska inte poleras in utan läggas som ett mycket tunt skikt över bilen. Om du vill ha mer glans får du lägga på flera tunna lager (med avtrokning i mellan) och låta vaxet "härda" mellan lagren, tiden varierar från produkt till produkt. Har du rätt mängd vax ska du inte behöva polera alls utan mer torka av med en microfiberduk, tar knappt någon tid alls. Det som tar tid är poleringen som också är det viktigaste momentet.

Du skulle kört med cleaner och maskin istället. Risken är mycket liten att du bränner lacken. Då krävs det en maskin med hög varvtal och hårt tryck, typ den modellen som ser ut som en vinkelslip. I början går det åt lite mer polermedel men inte en matsked. När trissan är "mättad" ska det räcka med några droppar i en ärtas storlek. Sedan kör du över lacken upp/ner och sida till sida tills medlet har brytits ner och fåt en blank yta. Där efter torkas överflöd av med en microduk. Har du rätt mängd cleaner/polermedel ska det räcka att lätt torka av restprodukter, man ska inte behöva polera/torka hårt för att få bort rester då har man förmycket medel från börja.

Jag skulle reomendera att köpa en maskin med dubbel-trissor. Den kan du köra i stort sätt hur hårt du vill utan att bränna lacken. Köp till autosmarts gula trissor och kanske ett par mjuka vita om du vill använda den till vax/sealer med.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Om du skall avoxidera en lack, och speciellt då en röd så finns det inga dubbeltrissoar som orkar utföra detta arbete (inte starka nog), utom möjligtvis FLEX Toptool. Om du får en kladdig sörja när du polerar så kan det vara för mycket polermedel, men det orsakas även av att din skumgummi trissa är mättat av oxid och slutat arbeta på rätt sätt (du drar runt sörjan i stället för att avverka). Använd flera trissor som du systematiskt sköljer ur mellan varven så att du alltid har en ren att tillgå.

Det ÄR ett helvetiskt arbete att plocka bort oxid ur en röd lack och anledning till att du blir flammigt är att du inte fått bort all oxid.

Dubbeltrissor är bra till att avlägsna mindre repor och för att bygg upp en slutfinish och lägga vax/lackskydd.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
En röd lack är hur lätt som helst att "avoxidera" med en Biltema/Clas Ohlsson dubbeltrissig maskin. Det är ett lätt jobb som du fixar enkelt med rätt medel och ett par bra trissor. En uppsättning trissor räcker lätt till hela bilen, men då bör du ha en "triss-borste" och på så sätt rengöra trissorna innan du lägger på medlet på trissorna.

Den maskinen du har hittat med en 24cm "trissa" är troligtvis en stor "WAXER" eller liknande. Dom är PRECIS värdelösa att använda då dom inte polerar ett skit. Dom duger kanske till att applicera vax med.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
NiKeMaN Nu talar vi om OXIDERADE lacker i sin rätta bemärkelse, dvs döda pigment.
Ytskiktet på en sådan lack består av en blandning av UV-förbrukat pigment som med oxider (luftföroreningar) bildar en seg och mycket tungarbetad hinna.
Denna hinna måste avlägsnas innan man kan börja bygga upp ytan igen, annars får man ett flammigt resultat.
"Hur lätt som helst att avoxidera" Du har aldrig varit i närheten av en riktigt oxiderad röd lack, det hör jag det ;)
Jag har en mertid på ca 2timmar på sådana bilar för att resultatet ska bli 100% och nöjd kund och ändå har jag säkert (har inte räknat) avoxiderat hundratals bilar under åren, i olika grader.

Detta ämne är mycket svårt att diskutera eftersom erfarenheterna är så olika från person till person och skiljer sig ännu mer mellan amatör och professionell.

I mitt fall är jag förmodligen yrkesskadad och överambitiös..det kan erkännas

Mvh
Skalman

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.