AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.329

Fråga ang Oljeplugg/ar m3 e36 3.2 och en om olja.

Qu
97
Quakesk
Bmw m3 -96
Har sökt en massa om detta men inte fått mitt svar till 110%.
Och nu är det dags att byta motor och växellådsolja, och då vill jag vara 110%

Jo en fråga är om det alltid sitter dubbla oljepluggar på 3.2an?
Läste nån stans att många missar en av dom pluggarna och då får 1 liter gammal olja kvar. Måste veta om jag ska beställa 2 nya packningar eller om jag behöver bara en. Förstår inte varför det skulle sitta 1 plugg på vissa och 2 på andra. Kan däremot förstå om det sitter 2 på 3.2an för att det är dubbla oljepumpar eller nåt.

Och visst är det så att det går i 7,2 och liter och jag bör köpa hem 8 liter tws 10/60?

Sen har jag en fråga om växellådsoljan, skulle vilja veta mer exakt vad Redline-oljan heter som ni brukar köra med. Och att det stämmer att det går i 1.2 liter och jag bör köpa hem 2 liter. Sen är det väl bara att beställa hem en ny packning till den pluggen med?

Ni får ursäkta för att samma frågar dyker upp om och om igen, men jag vill verkligen vara 110% så det inte blir nå fel här.

Tack på förhand
MVH

Ang. pluggarna så har då jag alltid tappat ur oljan ur den bakre av de två pluggarna, vet inte hur mycket olja som blir kvar i motorn men jag brukar fylla i ca 5,5 liter. Vart har du fått uppgiften 7,2 liter ifrån? Det kan inte va möjligt att det ska vara så mkt olja i motorn.
6 liter är det i motorn enligt spec..
Qu
97
Quakesk
Bmw m3 -96
Det här har jag fått fram när jag sökt.
Kopierar in ett inlägg.

Det är som sagt väldigt enkelt att göra oljeservice själv, onödigt att lämna in för detta. Lämpligt är att hålla till på en OK gör det själv hall med billyft, kostar ca 100:-/timme och oljebytet tar ca 15-20 min. Gör så här:

-Lossa oljepåfyllningslocket (oljan rinner ur snabbare då)
-Lossa avtappningspluggen o låt oljan rinna ur.
-Montera loss det gamla oljefiltret.
-Montera i det nya oljefiltret samt byt o-ringen på bulten samt packningen till locket, stryk på lite olja på dessa också. Skruva sedan igen locket.
-Nu borde all gammal olja runnit ur och då kan du skruva tillbaka avtappningspluggen, byt kopparbrickan till pluggen innan bara.
-Fyll på med den nya oljan (ca 7 l)
-Skruva igen påfyllningslocket, starta upp bilen och låt den gå en stund, stäng sedan av, vänta en stund och kolla oljenivån, justera sedan oljenivån om behov föreligger.

Vad det beträffar oljefilter så tycker jag absolut du ska köpa orginal, kostar bara 95:- och då ingår även packning, o-ring o bricka. Castrol TWS är en bra olja till m3, men om du vill ha en bra o prisvärd olja så kan även Mobil 1 5w50 vara ett alternativ, finns hos många oljegrossister för ca 350:- för 4 liter.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
------------------------------------------

Det jag funderar på är hur många liter jag verkligen behöver köpa, folk verkar vara lite oense om hur mycket det går i.

Sen undrar jag det där med dubbla oljepluggar, så jag vet att jag verkligen får ur all olja.
Och om jag nu har 2 pluggar, måste jag väl ha 2 nya packningar.

Vill bara att jag får allt rätt på en gång, så jag kan njuta av bilen sen.

Nån kanske har koll på det där ang Redline-oljan till växellådan med.

Qu
97
Quakesk
Bmw m3 -96
Såhär långt har jag kommit nu :)

1: Vad jag förstår ska jag ha 2 st oljepluggar, och då hoppas jag dom 2 är lika i storlek så jag kan beställa 2 st nya.

2: Filtret är inget bekymmer, men frågan är om o-ringen och packning följer med när man beställer filter?

3: Är väl hur mycket tws 10/60 jag ska köpa. Enligt mekonomen var det ca 5.5, men själv tror jag det går i mer.

Det var om motorn den.
-------------------------------------------

Växellådan och oljan då.

1: Vad exakt heter Redline-oljan folk brukar tipsa om här?

2: Hur många liter går det i?

3: Måste man köpa ny plugg och packning till den?

Nån här har säkert gjort allt det här och har stenkoll.
Så mycket tacksam för svar från nån som har 100 koll.

Mvh

Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
10w/60 oljan är endast godkänd för anv i S54 motorn S50 skall köras på 10w-40.
IAF enl BMW versktadsmanual.

Jag skulle köpt nya pluggar och brickor (speciellt om en eller flera pluggar är "halvt" runddragna), en liten kostnad i sammanhanget.
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Redline-oljan du tänker på är nog MTL... Gjorde förbättringar på min låda men det är ju såklart ingen olja som rekommenderats av BMW, bara så du vet.
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Kan ju svara på dina andra frågor med;

Enligt Castrols rekommendationstabell åtgår 1.2 liter olja till lådan och det vill jag minnas stämmer för det räckte inte med en flaska.
Jag bytte aldrig packning/plugg men som nån tidigare sa är det ju inga pengar så det tycker jag nog man bör göra.

Visa användare
83
Birgeer
BMW M3 3,2 -97
BMW 318 -97
VOLVO 142a -72
BEACH BUGGY-67
Husqvarna -67
HUSQVARNA MILITÄR-68

Hej,

Så här gör jag på min 3,2 e36.
En olje plugg!

Höjer bilen lite mer bak så får jag ur lite mer gammal olja.
Brukar sen fylla i en liten skvätt ny olja som jag låter rinna igenom oxå.Den skvätten häller jag i olje filter muggen där filtret skall sitta för där ligger alltid nån gammal deciliter kvar.

Castrol edge w10/60 M klassad köper jag på mekonomen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.