AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.128

Bytte länkarmar+bussningar. Ratten skakar efter

Sida 2 av 2
Sp
39
Spelis
323Ci - 99
Update:

I fredags tog jag ner oken och smorde upp glidpinnarna, borstade rent naven osv. Idag lämnade jag in skivorna och det blev inte heller bättre.. Ratten skakar lik förbannat när jag kör.

Imorgon ska jag lämna in bilen på hjulinställning och be dem kolla/ballansera däcken.. blir det inte bra nu vet jag inte vad jag ska göra :(

Har ju bytt: Länkarmar+ bussningar, svarvat skivor och gjort rent nav samt smort upp bromsoken..
Sp
39
Spelis
323Ci - 99
Har nu varit inne och ballanserat däcken, blev inte bättre så jag åkte tillbaka idag och dom tittade igen. Det var som det skulle sa dom, 3 gram på ena däcket tex.

Han snurrade däcken och tittade på dom, enligt han så var dom bra.

Jag bli tokig, autopower snälla hjälp mig :(
PE
138
PEMA
530i -05 Touring
325i -08 Touring
Tja,

kollat styrlederna? topplagringarna kan väll oxå ge vibrationer?

2 tipps till bara efterssom du gjort allt, hadde samma problem nyligen men i mitt fall var det "nya" skivorna som slagit sig o efterssom jag kört så hela vintern så hadde dom "ryckt sönder" inre styrlederna enligt verkstadskillen som bytte mina länkarmar, inre och yttre styrleder....
Sp
39
Spelis
323Ci - 99
Styrlederna har jag inte kollat, jag testade att ruckla lite på framhjulen när bilen var upphissad och då kändes det liiite glappt på höger framdäck, om man höll händerna "9.15" dock ingenting på "18.00"

Vänster fram var bättre, kan de vara styrlederna som gett med sig då?
Sp
39
Spelis
323Ci - 99
Har nu bytt styrleder och gjort 4hjulsinställning under förra veckan, problemet försvann då :))
mr
66
mr_power
320i E91 aut 2006
Det låter som du skulle bytta bromsarna istället för bussningarna, men nu när du har bytt så måste du göra 4 hjulsinställning, men jag tycker att du skall byta bromsarna med...lycka till

na
80
nadaclue
BMW E81 118d -11
VW Polo 1.4 -15
Jag känner igen det där.. kände vibrationer i början av vintern så ja lämna in bilen på verkstan.
Dom bytte länkarmar, bussningar, stabstag först + hjulinställning.

Då jag hade lämnat in bilen för att byta länkarmar så sa bilverkstan att det inte skulle behövs en hjulinställning men jag bad dom göra det ändå. När jag hämtade ut bilen så sa dom att de var tur att de gjordes en hjulinställning, tydligen var det helt fel tidigare.

Efteråt hade Jag fortfarande vibrationer så jag bytte ett bromsok fram som kärvade + bromsskivan som hade slagit sig av värmen.

Då var de fortfarande vibrationer efter det bytet så sa verkstan att den kan gå ojämnt på grund av dåliga stift. Efter ett köp på ebay så monterade jag platina stift.

Under denna tid har jag kört på 3 olika däck. Vinterdäck, slitna sommardäck + helt nya sommardäck och vibrationerna var fortfarande kvar. Alla däckomgångar har provats att flyttas om på bilen. Däcken har balanserats om flera gånger, av olika däckfirmor.

Det enda som inte är bytt i framvagnen på min bil är stötdämparna, i min värld så kan inte slitna stötdämpare orsaka småvibrationer. I dagsläget "flexar" ratten ca 1mm.
Nu så kommer jag att sälja min bil då jag har lagt ner lika mycket i reparationer, senaste 7 månaderna, som bilen är värd.

Skönt för dig att det löste sig.
Sp
39
Spelis
323Ci - 99
Bromsoken har jag smort upp så dom glider fint och bromsskivorna är svarvade, det står tidigare i tråden.

Nadacule: Fan vad jobbigt, höll själv på att bli tokig. Har du testat att balansera med "däck på bil"?
Ja det var riktigt skönt att få bukt på problemet..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.