AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.129

Bytte länkarmar+bussningar. Ratten skakar efter

Sida 1 av 2
Sp
39
Spelis
323Ci - 99
Tja, var inne på verkstad idag och bytte länkarmar samt länkarmsbussningar.

Jag har under en tid haft ganska kraftiga vibrationer i ratten vid inbromsning runt 90km och uppåt (Ej i pedalen) och ytterst lite i ratten utan att jag bromsade.

Efter bytet av länkarmar och bussningar fick jag rejäla vibrationer vid vanlig körning ca 100km. Nu är det lika illa utan att jag bromsar som det var när jag bromsade förut. Vad kan vara fel då? :(

Jag har haft en tanke på bromsskivorna, men om dom är skeva pulserar väl bromspedalen, samt att ratten inte borde skaka när jag inte bromsar?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ta av hjulen fram och snurra skivorna och titta om du kan se eller känna något. Kolla om det finns någon slitkant längst ut på skivan som mekanikern har varit på med något verktyg el. så och brytit. Skrapa rent anliggningsytorna för fälgarna. Fanns det lösa centreringsringar i fälgcentrum som kan ha glömts bort?
Sp
39
Spelis
323Ci - 99
Ska ta av hjulen snart, bytte till gamla fälgarna fram innan verkstadsbesöket.. :)

Hursom så kan jag ta o borsta rent med stålborste el. sandpapper.
Centreringsringar i fälgarna sitter på.. Jag ska åka förbi verkstaden imorgon och förklara eller be han provköra. Kan det ha med hjulinställningar att göra att det skakar i ratten?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag är tveksam till att hjulinställningen har med vibrationerna att göra. Dock ska inställningen kontrolleras/justeras efter länkarmsbyte.
Sp
39
Spelis
323Ci - 99
Så pass, det nämnde dom ikke på verkstaden. Har nya däck på som bara rullat ca 150 mil så kanske kan vara bra att kika på det snarast då.

Men att vibrationerna blev värre efter bytet hade jag inte räknat med, gamla bussningarna var riktigt dåliga så jag åkte från verkstaden glad och trodde att min bil skulle vara som ny, vilket den var tills jag kom upp på motorvägen..
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kan ju vara att det är riktigt tokig toe-vinkel. Lite konstigt att dom inte kollade inställningen med både nya länkarmar och bussningar. Bussningsfästet är ju inte stiftat i läge eller något så det känns lite som lotteriutdelning vad det blir för toe-vinkel.
Sp
39
Spelis
323Ci - 99
Okej, grejjen är den att det är 2,5 mil till verkstaden jag var på, känns som det gör en hel del skada på nya bussningarna osv med skakningarna. Kanske mer värt att svänga förbi någon som kan kolla hjulinställningar i stan?

Men du tror inte på bromsarna? Som jag sa förut så borde det väl pulsera i pedalen samt att det bara skakar när jag bromsar.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
I såfall måste det ju blivit någon åverkan på skivorna vid jobbet. Känns inte som att du skulle behöva upp i 100 för att märka det.
Ja, prova med en firma som håller på enbart eller åtminstone inriktat på hjuljusteringar.
Sp
39
Spelis
323Ci - 99
Testar det då, spelar det ngn roll vilka däck/fälg man har på vid hjulinställning?
Det jag tänker på är att jag inte byter till nya fälgarna i fram ikväll, om jag svänger förbi verkstaden imorgon så slipper jag märken etc i nya fälgarna. (pedant, ja vet..)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej, så länge de har raka kanter och inte kastar så. Riktmedlen sätts ju fast på fälgkanten, så tanken du har är inte så dum. Men du måste byta runtom eftersom referenserna tas från bakhjulen.
Sp
39
Spelis
323Ci - 99
Aha, men då kan jag lika gärna sätta på nya däcken i fram, deras utrustning är väl inte ngt som lämnar märken antar jag? (Finns inte så mkt som en prick på nya fälgarna än, därför jag är rädd om dom ;) )

Var nyss ute o körde en sväng, jag drog upp i ca 100km, nu skaka inte ratten så mkt som tidigare, sen bromsade jag och då skaka ratten så klart mera. Men efter inbromsningen tycker jag det verkade som att ratten skaka mer än innan jag bromsade, som om något skulle vara "glappt"? Känns som det skakar mer ena gången och mindre andra.

Så var det nämligen innan verkstaden också, ibland. Kan tillägga att ratten blev bra i 140 och uppåt, tillräckligt för att jag inte la märke till något när jag hade fullt upp med att ratta iaf. Dock uppfattade jag bilen som mer "svampig/svajjig" när jag svängde lite fram o tillbaka hastigt.

je
24
jerico582
328I E46 -98
Jag hade problem med skakande ratt till och från. Det var en bromskolv fram som var seg att röra sig. En stor tving gick åt för att få fart på den igen. Ta och titta över det när du har hjulen av.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kan vara som jerico582 säger när det kommer och går. Kan även vara bromsokens glidpinnar (som det flyttar sig i sidled på) som kärvar el. glappar så att oket börjar skaka.
Sp
39
Spelis
323Ci - 99
Okej, det kan det nog vara för ibland när jag kör sakta och bromsar lite lätt till ett rödljus tex. så känns det som att det "tar-släpper-tar-släpper" lite svagt, som om hjulen vore lite ovala.

Det är inte så att hela bilen rycker men det känns lite svagt. Det kanske är boven till skakningarna i ratten då? Men varför skakar det då när jag inte bromsar, ligger det mot lite svagt hela tiden tro?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om du känner pulserande bromsverkan när du åker sakta är det nog en skiva som kastar, är skev. Kanske i kombination med att oket inte flyter som det ska på glidpinnarna
Sp
39
Spelis
323Ci - 99
Observera att det är inte alla gånger det "tar och släpper" lite vid långsam körning, och pedalen har jag aldrig känt någonting i.

Men det enda rätta är väl att se över oken och blir det inte bättre då så får jag väl fixa ett par nya skivor.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har du efterdragit hjulbultarna något förresten?
Sp
39
Spelis
323Ci - 99
Nej, enbart kört ca 4 mil efter verkstadsbesöket. Men jag kan dra förbi garaget o känna lite på muttrarna nu, för jag ska iväg en sväng. Ska byta tillbaka till nya fälgarna ikväll.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Innan bytet tog glappet bort lite av skakningarna, men med tajta bussningar får du skakningarna rakt upp i ratten, det är den enkla förklaringen.
Sp
39
Spelis
323Ci - 99
Efter helgen nu så ska jag riva ner bromsoken och titta ifall dom kärvar, och i samma veva plocka bort skivorna och be någon firma som svarar att titta på dem..
Sp
39
Spelis
323Ci - 99
Efter helgen nu så ska jag riva ner bromsoken och titta ifall dom kärvar, och i samma veva plocka bort skivorna och be någon firma som svarar att titta på dem..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.