AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
596

Ngn som har tagit isär en automat v-låda?

*B
535
*Bumse*
324td -88
Någon som har erfarenhet av det och typ bytt "lameller" (eller va dem kallas)??
Min låda i min e28:a slutade gå bakåt, och den gick ramåt på neutralen (även den beg jag köpte gjorde likadant) så nu tänkte jag riva isär och kolla om man kunde laga en av dem.. En aningen kunnig person sa att det möjligen var "lamellerna".

Lätta inte på högerfoten!
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Låter som om växellänkaget är feljusterat.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
*B
535
*Bumse*
324td -88
Så är tyvärr inte fallet.. (om du nu menar justeringen av wiren som går från spaken å ner till lådan)

KL
194
KL
525 TDSA Touring -93
Det är inte lätt att riva en automatlåda, det är löjligt mycket delar, fjädrar och kulor i.. det finns en anledning att det kostar skjortan att renovera aoutomater.. men att du skulle ha samma fel på 2 lådor låter inte så sannolikt. har du provat att växla direkt på lådan, utan att ha wiren på? annars skall den ju inte kunna gå framåt i neutralläge.
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Har renoverat en volvoautomat. Det går, men det är inte lätt. Det är som sagt väldigt mycket delar och komplicerad uppbyggnad. renlighet är en dygd.

Låter inte som ett fel i lamellerna. Du har nog antingen fel i reglaget eller i ventilpaketet.
*B
535
*Bumse*
324td -88
Nej det har jag inte provat, men det sjuka är att den gick bara på en växel framåt på neutralen? kan det verkligen bara vara reglaget då? jag har provat å ha spaken mellan lägena, men d gör ingen skillnad..

Vad menar du med ventilpaket, vart finns det?

To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Har du kollat så det inte är stopp i oljekylaren eftersom två lådor har samma fel? är den igensatt så får inte lådan rätt oljetryck. Har inte sett en BMW automat men den har säkert ventilhuset/paketet precis innanför oljetråget, det är en stor platta med oljekanaler och ventiler som styr när/om/hur den ska växla.
/THomas
*B
535
*Bumse*
324td -88
Tozzy:
Nej det har jag inte gjort, men jag anar att det inte är nått stopp. Eftersom den första lådan pajade efter en mycket barnsligt försök att jynna Goodyear...
Okej..

FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Vid byta/renovering av automatlåda bör alltid oljekylaren rengöras grundligt från eventuella partiklar som kan ha åkt dit. Stoppar du dit en nya låda och kylaren är skitig så är fort din nya lika dålig som den gammla.
Köp några liter förtunning och spola genom din kylare om du renoverar den. Det rekomenderas av dom som renoverar lådor.
*B
535
*Bumse*
324td -88
FSRacing:
Okej det ska jag göra, tack ska du ha!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.