AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.109

Verkstan bytte till sommardäck igår - en av fälgarna lossnade på väg därifrån

Sida 2 av 2
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nja, inte tror jag de gjort större dimension på gänghålen, möjligen hyfsat till ingången med en gängtapp. Det är väl yttre varvet som blivit skadat kan tro. Ev. satt i gänginsatser, men det är tveksamt.
Har inte kvittot själv så det är möjligt att jag missförstod något men de bytte iaf inte skyddsplåten.
Som sagt så var bultarna knappt i gängorna när de lossnade, alla fem låg på marken efter att jag hade kört 10 meter.
Roffa1
Frågan är väl hur stor skada gängorna till navet har tagit, förmodligen så fattas det flera varv med gängor som gick förlorade vid smällen när hjulet ryktes loss.

Finns det skador på gängorna i form av att materia bitvis saknas, så finns det ingen gängtapp i hela världen som kan återställa den skadan. Personligen så skulle jag aldrig acceptera en sådan snål-lösning när det gäller fastsättningen av bilens hjul.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jodå, visst går det att fixa en skadad gängingång, men som du säger blir den effektiva gänglängden aningen decimerad. Ta av hjulet och kolla hur gänghålen ser ut. Tror inte det fattas flera varv, men det är bäst och kolla det då du inte ska behöva stå för en krona för en sån miss.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Jag har svårt att tro att man någonsin skulle använda insatsgänga till hjulbultarna? Mycket enklare i så fall att byta hela huben komplett med hjullager och allt.
I regel är huben i "superhärdat" stål så gängorna där skadas sällan, det är snarare hjulbultarna som går åt först så fall

BMW CS #5139
Roffa1
Gissar att grabben i däckverkstaden skruvade dit hjulbultarna med 2-3 varv (mkt vanligt) för att sedan använda muttersmacken vilket han totalt glömde bort.

Fattas det 2-3 varv med gängor till navet, så tycker jag du ska kräva utbyte av det skadade navet.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har också svårt att tro att de monterat insatser, men enklare att byta navmedbringaren vet jag inte om det är. Håll koll efter "genvägar" de kan ha tagit ändå. Ska inte svära på det men det är sällan ett bultförband har hårdare stål i godset än i bulten. En 12.9 bult har en brottgräns vid 1200 MPa och det är det inte många axelkomponenter som brukar ha.
Roffa1
Tycker att TS ska ta kontakt med BMW verkstaden som fixade med fälg/hjulbyte och gäng-rensning till navet.

Be att få uppgift på vad som har gjorts i samband med reparationen. samt fråga mekanikern om hur stor skada gängorna tagit i navet, han om någon bör väl veta om detta eftersom han bökat runt med gängtappen.

Eller är det däckverkstaden har gjort detta arbetet?
Roffa1
Kolla så det inte sitter 5 st muttrar bakom navet;-))
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hehe, i så fall sitter det inga parkeringsbromsbackar i :)
Tack för era tips. Fälgen är än så länge bara beställd så jag ska dit igen för montering snart och ska passa på att fråga då. Det är enbart BMW-verkstan som åtgärdat skadorna, och de har inte så mycket för att göra snållösningar på detta eftersom de får betalt för jobbet. Jag gissar att deras bedömning är att det inte behövdes mer än så här.
Hehehe. :)
Roffa1
Eftersom man både har monterat och även plockat runt en hel del med hjullager i alla dess former, så skulle det förvåna mig om inte kullagerbanan fått sig en riktig kyss när fälgen ryktes bort med både gängor o hjulbultar. Påfrestningen sidledes bör ju ha varit enormt stor. Tycker även att hjulet bör ha vobblat innan det till slut släppte. Törs nog sätta en slant på att hjullagret tagit skada.
Roffa1: Börjar det inte bli lite väl mycket spekulationer nu?!

jakobt: BMW verkstaden har garanterat full koll på vad som var skadat och behövdes bytas.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Koniska rullager tål enorma statiska axiella laster. Vet inte hur många gånger man har demonterat passningsrostade bromsskivor med storsläggan utan att lagren tagit stryk så det är nog ingen fara på taket.
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
"använd aluminium-pasta (eller kopparpasta) på bromsskivan där fälgen ligger an mot fälgen så finns de inte an chans att de kommer fastna. har bara behövt sparka loss fälgar vid 2 tillfällen och de var vid första bytet på mina 2 bilar jag behövt byta på."

Detta är inte att rekommendera då fälg/nav är ett friktionsförband. Skruvarna är inte avsedda att ta upp de skjuvkrafter som uppstår vid acceleration/inbromsning om friktionen är låg mellan fälg/nav.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, som Jens säger ska man inte smörja allting här i världen. Kopparpasta skall bara användas på skruvgängorna, men inte på konan. Ev. lite i centrumstyrningen på navet annars skall det vara torrt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.