AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.110

Verkstan bytte till sommardäck igår - en av fälgarna lossnade på väg därifrån

Sida 1 av 2
Fick mina 19"-fälgar monterade av en verkstad igår (ska inte lämna ut dem här) och precis när jag körde ut från verkstaden så hör jag en brak. Tvärnitar och går ut och kollar. Det visar sig att de hade glömt att skruva i ALLA bultar på höger bakfälg. Se bild: Länk

De har tagit på sig ansvaret för detta såklart och jag ska boka in en tid för undersökning hos BMW. Frågan är, vad för typ av skador kan ha uppstått? Jag märker inte av något när jag kör och det verkar mirakulöst som att det inte blev märken på varken fälgen eller bilen, dock några smårepor på insidan av fälgen där bromsskivan gick emot.

/Jakob
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vilka jävla nötter.

Jag skulle köra in till bmw så att dom får kolla igenom hjulinställningar, bromsar etc.

Det kan du utan att skämmas begära av dom som (inte) skruvade dit hjulen..
Roffa1
Fälgen lär ju garanterat ha tagit skada. är den inte skev, så är ju i alla fall hålen för hjulbultarna deformerade. (liksom hjulbultarnas gängor)

Bilen ska naturligtvis lämnas in till BMW för en fullständig översyn, vilket den skyldige skall bekosta. Själv hade jag hotat med att polisanmäla händelsen om de strular det allra minsta.
K1
86
K1M
330e -20
En bekant råkade ut för samma sak i höstas när vinterdäcken skulle på.
Hjulet lossnade helt efter 100 meters färd.
Åtgärder som gjordes om jag inte minns fel, byte av bromsskiva, byte av stötdämpare, lite lackjobb på skärmen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Förra året lade lag upp en artikel där en Ford simultantappat alla 4 hjul på en påfart. Man ska inte ta kafferast mitt i ett jobb. Som Roffa tror jag det kan blivit gängskador på bultar och nav.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Byter alltid hjul själv.
Gjorde mitt första och sista försök att låta en verkstad byte hjul i höstas men det blev fel. De hade inte koll på rotationsriktningen trots att jag bad dem kolla det.
Läste om en Ambulans som höll på att tappa alla fyra hjul efter att ha bytt sommar/ vinterhjul för nåt år sen.
Visa användare
230
Sigvardsson
330Ci M-sport II Individual
Detta är ju helt sjukt. Det handlar ju inte direkt någon raketforskning att demontera och montera ett nytt hjul. Det minsta man ska kunna begära är ju att hjulen i alla fall sitter fast. Skamligt.... Tur en annan också byter hjul själv.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det värsta som har hänt mig på min däckfirma var i höstas då den ena killen glömde att flytta över BMW-emblemen till vinterfälgarna. Det upptäckte jag när jag kom hem men hade en uppsättning till liggande så det löste sig.

___
//Ulf
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag har råkat ut för felmonterade däck några ggr. Dock inga tappade hjul.
Det känns som att man bör kolla bultarna själv, vilket jag alltid gör.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag lät en halvseriös firma här hemma byta till sommardäck på E91:an och samtidigt tvätta och städa invändigt. Billigt som fan. Dock så satt det två breda hjul på vänster sida och två mindre breda på höger när jag kom för att hämta den.... :)
Anders S: Haha, lite humor i det ju.
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Jag har också råkat ut för lite tråkigheter när jag lämna bort bilen för hjulskifte.
Hade opererat mig så hade ingen chans att byta själv.
När jag kom hem med bilen upptäckte jag att de repat hela bakdörren.
Åkte direkt tillbaka till firman och visade upp skadorna.
Han erkände direkt att han råkat göra det. Så sa han även att hans kompis skulle lacka dörren åt mig utan kvitto. Då sa jag att jag ville gå via hans försäkringsbolag samt att jag skulle välja lackerare.
Det gick han inte med på och då sa jag att då åker jag till polisen. Ja gör det du sa han bara.
Sen helt plötsligt kunde han inte ett ord svenska.

Väl hos polisen sa dem bara att det enda du kan göra är att stämma honom för dem kunde inget göra trots att jag påtalade att det är skadegörelse.
Har inte orkat gå vidare med det hela. Men bara jag tänker på honom så blir jag svart i blicken.

Mvh
Det kan även bli tvärtom. Jag köpte nya framdäck och när jag sedan skulle plocka av hjulen så satt dem fast så pass att hylsan sprack. Fick i stället lämna in bilen och verkstaden borrade ur bulten. Dra åt med moment kanske?

Nej det är lugnast att montera hjul själv.

Stephan
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Rent fördl*vligt! Har mina däck på förvaring och det har alltid fungerat bra. När jag bytte till nuvarande bil och kom dit första gången var den för låg för deras lyftarmar så de gick inte in och då försökte de lyfta bilen genom att ta tag i främre hjulhuset, de visste inte att det är plastskärmar på denna modellen så jag skrek ju rakt ut när jag såg vad de höll på med. Sedan dess när jag kommer in säger de direkt när jag kliver ur bilen ¨ vi skall inte lyfta i skärmarna¨ :-)

Det man måste tänka på är att efterdra hjulbultarna efter ca 10-20 mil på alufälgar, de kan nämligen lossna och gänga ur sig själv. Mvh
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Efter att ha sett två olika bilar tappa hjulen efter verkstadsskifte så blir det alltid skifte hemma nuförtiden.

Bytte till sommar själv och var tvungen sparka loss vinterfälgarna.. Satt så in i helvete!

//Anders
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Bytter med själv säkrast.
Amullo samma här vintersulorna satt i helvete sparkade så jag trodde bilen skulle gå i backen.Mest i bak där jag bytt skivor.

Jakobt synd att det ska hända lider med dig o din läckra bil.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
använd aluminium-pasta (eller kopparpasta) på bromsskivan där fälgen ligger an mot fälgen så finns de inte an chans att de kommer fastna. har bara behövt sparka loss fälgar vid 2 tillfällen och de var vid första bytet på mina 2 bilar jag behövt byta på.

BMW ownz
Vilken verkstad var det?

Skicka gärna pm.
Det blev en ny fälg, nya bultar, riktad skyddsplåt bakom bromsskivan och nya gängor, kostnad ca 10k ink moms som verkstan får stå för.
Roffa1
Det går på deras försäkring...
Roffa1
Vart har du fått nya gängor? för verkstaden har väl inte gängat om de skadade gängorna i navet. Man byter ut hela navet inkl hjullager och på samma gång sätter man dit en helt ny skyddsplåt. Tycker det låter lite som ett fuskjobb: nya gängor och riktad skyddsplåt?

Undrar vad som händer i 250 knyck när hjulbultarna börjar"glappa" i de nya (större) gängorna till navet;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.