|
|
|
|---|---|
|
Tjena, blir att hämta min första bmw nu i veckan :) Men är lite pedant av mig så måste fixa den lilla rost som fans på bilen. det har börjat komma lite lite längst i underkant på bakdörren. Så min fråga är då hur jag ska gå till väga. Slipa ner bara där det börjat rosta lite. sen på mig grundlack, sen lacken (bmw vanlig grå) sen klarlack. Då jag är noga med att det ska se bra ut så vill ja inte ha någon färg skillnad som man lägger märke till, så undrar eftersom det är vanlig bmw grå, så borde det ju vara ganska enkelt att få det att se bra ut. Men sen har jag en till fråga, kommer jag få någon kant mellan den nya och den gamla lacken eftersom jag maskerar upp så jag inte behöver lacka onödigt mkt. Beställer ju original färg då från bmw, och har lackat mkt saker i mina dar med spray färg, och alltid blivit bra. men har inte fixat rost och sen lacka det. Ni får ursäkta min okunskap, men man måste ju fråga för att lära sig =) | |
|
Jag brukar göra som såhär: 1. Slipa bort rosten, eventuellt ta rostdödare för att verkligen få bort det. 2. Spackla om det behövs 3. Matta ner klarlacken lite runtom 4. Maskera, jag brukar maskera ett litet större område pga att då blir det som en överlappning mellan nya och gamla lacken. Allt för att slippa skarvar. 5. Lacka, både vanlig och klarlack. I ditt fall kan det bli en liten nyansskillnad till en början men då är det bara att putsa som en tok sen så resten får rätt nyans också ;) 6. Polera upp den nermattade klarlacken och även det nya. Sådär skulle jag ta och gå till väga :) |
|
|
Jag är ingen rostguru. Men ett tips är att köra punktbläster, då det är lätt att komma för djupt och det blir ojämt med slip, typ dremel. Sedan kan du köra en 2k epoxy primer från tex hagmans. Om du maskerar med tejp kommer du att få en ganska skarp kant som kan vara svårt att få bort tycker jag. Bättre att köra en bit i från och inte maskera så hårt så det dimras ut lite, sedan kan du polera eller våtslipa bort lite till önskat resultat. Är det metallic lack ? isf låt klarlacken sätta sig ca 1 vecka innan du polerar. Det tycker jag funkar bra, sedan om det är det bästa eller inte låter jag vara osagt =) |
|
| OKej tack som fan :) Det ända jag är orolig för är det med poleringen, för kan låna polermaskin men, kan inte allt med trissor osv. Men kan man köra med rubbing för hand den vax bara? | |
|
captainots: jag hade tänk köra för hand med slip papper då det är väldigt liten yta så att säga, men känns onödigt att lämna in det när det är så litet, men börjar överväga att göra det ändå. vill inte att det ska synas att man fixat det liksom. kanske svårt att kunna fixa så det blir så för en amatör. Jag vet inte men är den vanliga ljusa grå färgen som dom flesta bmw bilarna har. |
|
|
Ok, med slippaapper kommer du inte få bort rosten då den sitter i porerna, så om du inte vill få tillbaka rosten så ska du blästra. Kanske är bäst att lämna in om du ändå måste köpa en del utrustning ? |
|
| Jag gjorde en ganska svår rostlagning på bakluckan på en Golf en gång precis vid hantaget. Slipade noga och använde "rostätare/ omvandlare) Sen kallgalv (CRC) och färg samt klarlack. Det höll i alla fall i över 4år innan det började komma tillbaks. Så är man riktigt noga kan det nog bli bra om man gör det själv. 2k-epoxi är nog att rekomendera för ett riktigt bra skydd. | |
| Allt beror ju som sagt på hur djups rosten sitter | |
Roffa1 |
Vilken årsmodell av E46 har du? är det en 2004 så fixar BMW rosten åt dig på rostskyddsgaranti eller goodwill. |
|
Tack för svaren, asså det är inte djupt, det är precis i början till rost, men lika bra att fixa det innan det blir djupt. Va är 2k epoxi? Jag är inte ny på det här med slipa och lacka osv bara det att laga rost är nytt för mig. Men det jag behöver är slip papper, 2k epoxi (va det nu är) sen beställer jag ju då färg/klarlack från bmw. |
|
|
Det finns på Mekonomen, tex hagmans 2 k epoxy kolla efter den. Min erfarenhet är att bmw klarlack är riktigt kass, om man ska polera så går den lätt igenom den. |
|
| Okej, men får köpa det då. Men då köper jag nog motips eller va dom heter, säljs på ad-center. | |
|
2k = 2komponents dvs du blandar med en härdare. T.ex. som plast när man bygger båtar mm. Även täckfärgen när du lackar en bil är 2-komponent. Det blir hårdare/starkare. Om du använder maskering i form av en wellpapp eller liknande som du klipper ut efter det område du ska spraya (ev. lite större-prova innan) och håller den en bit ifrån ytan så får du ingen skarp kant. Ta gärna hjälp av någon att hålla och spraya inte för nära. Många tunna lager. Första lagret ska inte täcka vänta nån halvminut mellan lagren. Viktigast för att det ska hålla är dock underarbetet. Helt torrt och rent från fett (inte ens ett fingeravtryck). Rengör med tinner eller T-röd. Låt lacken torka ordentligt innan du går på och polerar /slipar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.