AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.690

Är "ventil-tick" från en e90 320i normalt?

jo
4
jonny001
320iAT -06
Hej alla,

Jag vet att gamla BMW-spisar (M30) kan låta som ett klavér från toppen, med tydligt "ventil-tick", utan att vara ett alvarligt problem, eller anses som normalt i mer eller mindre utsträckning.

Men hur är det med den 4-cylindriga N42 som sitter i E90 320i fram till och med årsmodell -06? Är det normalt med "ventil-tick" från toppen vid vamrkörd motor?

För den lite väsen av sig utan att det är ett problem?
Det kanske t.o.m. är ett utmärkt prutargument för den välinsatte köparen?

Tacksam för svar
Jonas
jonny001: Det sitter ingen N42 under huven utan en N46. Sen har jag inte varit med om att N46 tickar när den är varm.
jo
4
jonny001
320iAT -06
Ah, N46, så var det. Tack!

Googlar man N46 och noise och läser några av de olika forumposter som dyker upp så får man (jag) en uppfattning av att den motorn väsnas lite i allmänhet och att det är normalt så länge den inte knackar som en diesel (som man förövrigt kan höra i de youtube-klipp som också dyker upp).

Jag har precis provkört en 320i och var lite tveksam till att den tickade något. Tickandet hörs bara vid tomgång och försvinner vi högre varvtal. Inget hörs in till kupén heller.

Skulle ni chansa på att köpa en sådan bil om den i övrigt var välhållen, fullservad och hade ok prislapp?

Gäller någon garanti från BMW ifall det skulle behöva åtgärdas?

Ar
219
Aragon5
F30-320d
Min bil har ljudet som du beskriver och det verkar vara en ofarligt ljud efter vad jag fått höra från flera BMW-verkstäder. Jag köpte min bil från BMW-återförsäljare som försäkrade mig att jag kunde komma tillbaks med bilen om det var något fel pga ljudet. Jag var ändå orolig och visade upp den som sagt för flera BMW-verkstäder.
Har haft bilen nu i 4-5 månader, märker inget fel med motorn, ska serva bilen om ett par veckor, få se vad han(en duktig BMW-meck) säger om det.
Så här ska en frisk N46 motor låta. Denna 320i E90 LCI har en N46 motor tillskillnad från N43 som erbjuds på den europeiska marknaden.

Länk
jo
4
jonny001
320iAT -06
Tack för videon.

Jag har nu slagit till på nämnda 320i -06 och till min stora lättnad så låter den exakt som 320:n i videon, och det efter 8000 mil. Bilen i videon hade gått 900 mil (!).

Tack för era svar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.