AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
725

Köpråd 535a -92a

Gr
30
Graeve
520i -90
Hej!

Har fått nys på en 92as 535a som är Sv.såld och enligt ägare går bra i motor och växellåda. Den är manuellväxlad. Inte fått så mycket mer info, men är 535an en hållbar motor? Har just nu en 520i men hade tänkt utöka min bmw-familj. Dock är priset lite lågt för att den ska vara i toppskick, under 10.000kr.
Så är det något jag bör kolla extra noga med denna motor? Knackande och liknande vet jag förekommer på i princip på varenda bmw-motor.

Ytterst tacksam för svar.
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Känslig motor för värme, Även känslig för olje service, sköts det inte så slits kammen ner fort och du får då ett tick ljud. Dock kan tick ljudet bero på dåligt inställt ventilspel.

Kolla efter rost, Klonk i fram/bakvagn (diverse stag och leder) Vibbrationer runt 100km/h.

Visa användare
ProPro-medlem
13.406
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
M30B35 motorn är i stort sett skottsäker. Men som TheMan säger så kan man inte köra omkring utan kylarvatten mil efter mil som man kan med vissa äldre Volvo-motorer :-)

Hur många mil har den gått? Vid runt 25-30 tusen mil är en topplockspackning och översyn av toppen rekommenderat (oftast behövs en ny kam då dessa brukar vara lite slitna vid denna sträcka).

Nämner en gång till att just oljebyten skall ha sköts ordentligt. Jag skulle definitivt ha lyft på ventilkåpan innan jag köpte bilen. Där kan man få ledtrådar hur noga man varit med oljebyten.

Kolla så det inte är för mycket spel i styrväxeln.

Lådan brukar sällan vara några problem. Men kolla att alla växlar går i utan problem. För är det svårigheter att få i någon växel nu när det är varmt så blir det bara värre när det blir kallt.

Kolla skick på hela framvagnen inklusive stötdämpare. Försök få uppgift om när stötdämpare och delar i framvagnen byttes senast. Om du inte kan få det så får du nog utgå ifrån att några av dessa delar behöver bytas snart.

Prova att accelera hårt på 2:an och känn efter vibrationer runt 35-55 km/h under hård acceleration.

Prova att på 3:an dra igenom hela varvregistret och se till att den drar jämnt utan att tveka någon gång. Men värm upp motorn först.

Kolla undertill så det inte är överdrivet stort oljeläckage - oftast behövs packningen till oljetråget bytas.

Se också över det vanliga som rost på bränsleledningar och bromsrör under bilen. Kolla att den inte läcker bensin någonstans (ibland brukar ett avluftningsrör rosta sönder och det kan droppa bensin från detta - man behöver riva ned bensintanken för att komma åt detta).

Har du möjlighet, läs gärna av om det finns några felkoder.

Här finns annars mer information
Länk
Gr
30
Graeve
520i -90
Tack för svaren! Ger mig lite bättre koll på vad jag ska hålla utkik efter. Bilen i fråga har gått över 35.000 mil, vet dock inte om några slitagedelar eller liknande i motorn är bytt. Ska ta och försöka dra ur lite mer information ur nuvarande ägaren. Har renoverat motorn på min 520i för inte allt för längesen, så vill helst inte påbörja samma projekt på 535an om det blir köp :)

Som sagt, är tacksam för svaren!
Gr
30
Graeve
520i -90
har fått lite mer information nu. Blockpackningen är bytt förra sommaren pga oljeläckage, då inspekterade dom resten av motorn och tyckte den såg "väldigt fräsch ut" så dom antog att nån renoverat den tidigare, sitter också tydligen en vassare kam i den. Motortempen är stabil och det kommer värme i kupén. Lite ytrost, lite värre i sparklådor. Dock är den obesiktad och oskattad, senaste godkända besiktning var 31/1-10.

Är det nått att satsa på ?
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
för 5-6 papp kanske det kan vara värt att chansa dra den genom bes.
Gr
30
Graeve
520i -90
Ja, jag hade tänkt lägga ett skambud på 5000kr och se vart det leder :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.406
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, man kan ju inte direkt avgöra skicket på detaljer som ramlager, vevlager, kolvringar och dylikt genom att bara byta topplockspackning. Men dessa motorer är mycket stabila - byt bara olja så blir de glada :-)

Jag är nog minst oroad över motorn faktiskt - om den är någorlunda bra skött det vill säga! Det är nog alla övriga kaross/chassi-detaljer du bör vara minst lika uppmärksam på.

Men jag skulle lyft på ventilkåpan - eller iallafall försöka kika så mycket som möjligt genom oljepåfyllningslocket. Ser det dåligt ut där så skulle jag välja annan bil.

Eftersom den inte är besiktigad så bör du minst be om protokollet från senaste besiktningen (31 Jan 2010), gärna för några år tillbaka också. Om inte, ring Bilprovningen och be om protokollet, det är offentliga handlingar.

Lägg så mycket tid som möjligt på att undersöka bilen så du får en så bra uppfattning som möjligt när du köper bilen. Jag menar, så du inte blir förvånad om fjäderbenet plötsligt sticker upp genom huven pga sönderrostat fjäderbenstorn :-)
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Eller så går man in på www.upplysning.se och får reda på ägarens sista 4 siffror i person nummret, loggar in på SBP och kan då på så vis se dem senaste bes protokollen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.