AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.477

Är varma fötter verkligen en medveten BMW-finess?

Sa
9
Sal_P
118D 2008
Jag, en nybliven BMW-ägare (118d 2008 med klimatanläggning), blir obehagligt varm om fötterna i min i övrigt underbart fina bil. Har sökt i forumet och av flera inlägg fått intrycket att BMW med flit skickar varmluft på mina fötter även när klimatanläggningen jobbar med att sänka innetemperaturen. Är det möjligt? Idag, med en yttertemperatur på 16,5 grader, hade jag 33 grader vid utsläppet vid fötterna och 17 grader i de mittersta luftspjällen. Innetemperaturen var 23 grader på väg ner mot inställt värde 20,5. Anläggningen på "Auto". När jag ställer på minimum temp - först då blåser det kallt också vid fötterna. Min fråga: Kan jag verkligen anta att det här är en korrekt funktion, som flera inlägg i andra trådar i ämnet antytt? (I så fall längtar jag redan tillbaka till min gamla Mondeo V6!)
Ja jag får också oootrolig fotjuice för att det är varmare på fötterna än vid huvudet.
Går kanske att ändra...har faktiskt inte kollat upp det ;)

Mvh Mathias
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Jag har aldrig märkt av det, snarare imma på bakrutorna ist:p
Sa
9
Sal_P
118D 2008
Med farthållare kan man ju alltid dra ner rutan och hänga ut fossingarna åt valfritt håll...
Ytterligare ett skäl att sköta klimatanläggningen själv - riktiga karlar kör manuellt ;-)
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Lyfter denna tråden lite.

Jag är nybliven ägare till en 120d -2010 och den har klimatautomatik.

Även jag har märkt att det blåser varmt vid fötterna, och kallt i de övre utblåsen.
Ända tills man sänker tempen till 16 grader, 16,5 grader och 16 grader är skillnad som Ekvatorn VS Nordpolen.

Farsan har en 123d -08 och efter en service upplevde han att det "Började blåsa om fötterna", kanske den fick något ändrat ?

Vet någon om det finns en mjukvaru fix på detta problemet ?

(Min bil lämnade troligen bandet före det att farsans vart på service.)

/ Daniel

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
men hur ställer ni in blandningsratten för mittenspjällen (finns väl även på 1-serien?)?
Ställ den på max värme så blir inte fötterna varmare än något annat, då funkar det som på "andra bilar".

Om man själv "overridar" mittenspjällen till kallt (kallare än inställd temp i bilen) måste ju bilen trycka in varmluft vid fötterna för att hålla tempen. Värst blir det om man dessutom riktar mittenspjällen nedåt mot temperatursensorn som då mäter ännu kallare.

Det är lite som att ställa in fjärrvärmen i huset på 25 grader och sedan vädra i rummet där temperaturgivaren sitter för att hålla 20C där (som man egentligen ville ha), men elementen blir skitvarma och övriga rum blir 30c...
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Har inte märkt av detta med varma fötter på min etta (ACC), dock så märkte jag någon vecka efter det att jag hade hämtat ut den att AC:n inte kylde tillräckligt när temperaturen ute gick upp. Fläkten gick ojämt, varvade upp o ner för att helt plötsligt stängas av.
Var inne om på Förenade bil i Malmö och teknikern som jag snackade med sa att det skulle komma en ny mjukvara till ettan vecka 21 2011, bokade in bilen veckan efter för felsökning och uppdatering.
Har fungerat prima sedan dess.
Onehp, manuellt, du menar fysiskt arbete där man måste föra handen 1-2 dm bort från ratten för att ändra vreden? ush :S (Dagens i-landsproblem =))
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Nå, har 1-serien "blandningsratt" kallt/varm för mittenutblåsen?
Sa
9
Sal_P
118D 2008
Nej, något blandningsvred finns inte på min 1:a från 2008. Om du inte menar inställning av mängden luft i utblåsen. Problemet med varmt vid fötterna upphörde för mig när sommarvärmen kom. Problemet återkommer när yttertemperaturen sjunker till några grader under den inställda temperaturen. Vid 20,5 på klimatanläggningen och kanske 16 grader ute så verkar det som om värmen vid fötterna (och mot rutan?) slåss med luften i utsläppen i instrumentpanelen. Och det blir obehagligt varmt åt fötterna. Löses till viss del genom att stänga automatiken, men glöm att få kylning av fötterna utan att sätta på 16 grader. I övrigt inga problem med automatikens styrning av exemplevis fläkthastigheten.
Sa
9
Sal_P
118D 2008
...och har nämnt värmeproblemet för min BMW-verkstad i Sthlm och en annan i Karlstad. Ingen av dem hade hört talas om problemet eller hade några teorier. (Har inte lust att lägga pengar på en jätteundersökning av ett problem de inte känner till och som jag nog kommer att stå ut med.) I övrigt är jag supernöjd med bilen.
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
På bilar med Klimatautomatik sitter ingen Blandningsratt, och man får isåfall ställa den i manuellt läge.

Och precis som tidigare skrivet blir det ingen kyla kring fötterna förrens man vrider ner till 16 grader, men då djävlar istappar bildas av den tidigare fotsvetten....

Jag får ta en tur med farsans 123d 2008 och se hur den känns framöver.

da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Även de på BMW jag pratade med har inte hört talas om detta problemet.
Provkörningen av farsans 123d gav att bilarna verkar fungera exakt likadant.

Jag ska serva den i september och kanske att det kommer på tal då.

Himla tur att bilen går underbart i övrigt :)

/ Daniel

Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
min volvo har samma "problem" ...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.