AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.037

M20B25 feltema olja

Zw
110
Zwamp
E30 325 iX -88
Ska byta topplock efter att en spricka hittades i min, så har haft vatten i olja och tänkte därför köra en kortis med bilen för att köra rent motorn när allt är bytt och vill därför inte köpa någon dyr olja o filter.

Men vilken feltema mineralolja är det som rekommenderas för den här motorn?

Live long and prosper
//Zwamp
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om det bara är en för en kortare "ursköljningsperiod" så välj en en olja med varmviskositet 40 eller 50. Just 50 brukar man på motorer som är lite äldre och har gått en del.

Men för en enklare "ursköljningsperiod" så spelar det ingen roll om det är 40 eller 50 på varmviskositeten.

Rekommenderar således 10W-40 mineraloljan (art.nr 36-964) till detta ändamål, då det är sommar. Den här oljan ska du inte ha när det är vinter - sliter onödigt mycket på motorn pga dess kallviskositet.

En "ursköljningsperiod" efter ett topplocksbyte är alltid en bra sak att göra.

Efter detta moment så kan du fortsätta köpa olja från Biltema, fast då rekommenderar jag starkt helsyntetisk 5W-40 olja (art.nr 36-909) eller helsyntetisk 5W-50 olja (art.nr 36-917).
Zw
110
Zwamp
E30 325 iX -88
Har hört att man inte ska byta från mineral till syntet, syntet oljan ska tydligen göra att det släpper "skit" i motorn som gör att du kan få läckor, och flagor av sot som sätter igen filtret.

Inget jag har källa på utan bara något jag fick höra i lumpen.

Live long and prosper
//Zwamp
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Vad jag har hört så är det delvis en gammal myt som hänger kvar.

Skillnaden mellan helsyntet och mineral är att mineral återsmutsar mer än en helsyntet har jag för mig Johan B skrev här på forumet samt att oljorna renar lika mycket.

Jag har bytt till helsyntet själv på mina bilar, även en gammal Volvo 140, utan några som helst problem.

///BMW - Was sonst!
Zwamp: Stämmer icke...Det är inte oljan i sig som "tvättar rent" motorn utan tillsatserna, o dessa finns i både "syntet" och mineral. Skrönan kommer från syntetoljornas barndom (början på 80-talet???) då det fanns vissa "bekymmer" med att syntetoljorna tvättade rent "oljekoksade" motorer o fick de att börja läcka...Jag har kört syntet i alla mina bilar (äldsta en Polo -82) o ingen har tagit någon som helst skada av syntet oljan...
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
JohanE och Dawwe summerar ihop det riktigt bra.

Inga som helst problem att byta mellan mineral/delsyntet/helsyntet.

Notera att Biltemas 5W-40 mineralolja är API SL klassad, så när det gäller renhållningen så innehåller den ett liknande additivpaket som vilken annan helsyntetisk API SL klassad olja som helst.

Förenklat sett kan man säga att den största skillnaden mellan mineralolja och helsyntetolja är att mineraloljan lättare bryts ned och kräver därför tätare oljebyten (en anledning till att du aldrig/sällan ser en mineralolja som är klassad för långa serviceintervall som tex BMW LongLife -01 eller -04 eller liknande klassificeringar).
Zw
110
Zwamp
E30 325 iX -88
Awesome då vet jag, då blir det helsyntet efter rentvätten. Har ett par liter mineral kvar som jag ska göra mig av med när jag sköljer motorn bara.

Live long and prosper
//Zwamp
Läste lite om oljor och fick veta att ett så smalt band i viskositeten som möjligt gör oljan "starkare" och slit-tåligare.

Ex: en 0W30 är starkare slitage mässigt än en 0W40 vid normal körning såklart.
En 0W60 har ett större spann men slits fortare ner,dvs den tål lika låg temp men högre värme på bekostnad av slitage längden.

Finns sk raka oljor W50 som är anpassade för sommar och racing,men inte lämpliga som året runt olja.
Dock väldigt slitstarka vid hög belastning och temperatur.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fyller på Alex84 inlägg...

För att få kontroll över viskositeten och förbättra den (få ett bredare viskositetsområde) tillsätts additiv som kallas VI förbättrare (VI improvers). Ju bredare område man vill ha desto mer additiv måste tillsättas. Dessa additiv bryts ned efterhand och oljan förlorar således i takt med detta sitt ursprungliga viskositetsområde.
Ett brett viskositetsområde är svårare/dyrare att göra än ett smalare område. Således är en 0W-60 olja oftast dyrare än en 20W-40 olja.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ytterligare tillägg:

Många äkta helsyntetiska basoljor har ett naturligt "brett" viskositetsområde, så är basoljan av hög kvalitet behöver man inte tillsätta VI-additiv...

VI-additiv är för övrigt långa kolvätekedjor som rullar ihop sig till små "bollar" när de är kalla. När oljan blir varm vecklar kolvätekedjorna ut sig till "långa" trådar som skapar mer friktion i oljans rörelse och därmed ger högre viskositet. Det är när dessa VI-additiv-kolvätekedjor tuggas sönder till kortare dito, som oljan förlorar varmviskositet.

En rak SAE 50-olja lär inte ha "W" i sin klassning (W betyder att oljan är "lämplig för vinterbruk")!

Hållbarheten i oljans oljefilm och "slitagemotstånd" över tiden beror inte bara på viskositetsindex, utan beror i stor utsträckning på basoljans kvalitet/egenskaper och även additivens dito...men väldigt förenklat kan man säga att en olja med smalare viskositetsindex har möjlighet att vara bättre på att behålla sin varmviskositet över tiden.

När det gäller viskositetsklassningen (SAE) anger den ENBART oljans flytbarhet (mätt vid "kall" (+40grader C) och "varm" (+100grader C) samt vissa lågtemperatursmätningar (t ex -15 och -25grader C). SAE-klassningen säger i övrigt ingenting om oljans smörjande egenskaper eller andra kvaliteter!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Trevligt med lite info om oljor Johan B :)

En fråga....vad kör herrn på i sina bilar ?

Kunde vara trevligt att veta vilken olja som är bäst ;)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här är iallafall vad som skvalpar runt i mina motorer

M30B35 gick på Shell Helix Ultra 5W-40 förut men går numera på Motor Gold Supertec 5W-40. Motor Gold får man 25 liter för under en tusenlapp. Shell Helix Ultra 5W-40 bunkrar man upp lämpligast när Maxi har en rejäl rea på denna olja.

M20B23 går på Biltema Helsyntetisk 5W-40 i nuläget men kanske går över till 5W-50.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Varför inte en uppföljning såhär några år senare :-)

E30 323i med M20B23-motorn puttrar på - fast numera är den en helt dedikerad track day car och går numera på Biltema 5W-50 - som jag förutspådde :-)

Görs numera regelbundna oljebyten och självklart kan man inte låta bli att sprätta upp oljefiltrena och ta sig en titt :-) Men allt ser bra ut så får hoppas på en säsong till utan problem!
Länk
Länk
Länk
Länk
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Åkte 7 år med min E30 325, bana på sommaren, isen på vintern och vardagsåkning.
Bilen hade gått 21" mil när jag köpte den, drygt 26" när jag sålde den.
Första körningen var på isen en vinter, efter ha legat mellan 5000 och varvstopp en halvtimme började oljetryckslampan blinka på tomgång och man hörde ett lätt lagerknack. I med QS 20-50 Racing mineral, sen var den tyst och lampan släkt, och som sagt, gick i 6 år till med denna olja.
Bytte vår och höst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.