AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.129

Byta däck på E36, vart placerar man domkraften

bi
75
bi_em
e36 318i -96
Jag ska byta däck för första gången på bmwn, det är en e36. Tänkte dubbelkolla vart exakt jag placerar domkraften? På förra bilen som var en saab råkade jag göra ett litet hål på golvet i bilen. Det vill man inte göra om!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har du en orginaldomkraft så är det väl hål i trösklarna att sätta den i på E36 (?)Länk

Annars kan du lyfta under framvagnsbalken fram och under subframeramen eller dess stora bussningar bak. Men då är det bra med en s.k. jackpad för att undvika skador.
Länk
Länk
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
ja ställer min på snedden i backen och tar en planka + liggunderlag under sen lyfter jag mitt under. gjort de i 4 år nu inte ett märke under.

BMW ownz
bi
75
bi_em
e36 318i -96
Det är en original domkraft, vart sitter trösklarna på ett ungefär? Är det som ett runt hål?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tröskeln kliver du över när du ska in i bilen, precis som när du skall in genom ytterdörren hemma ;) SYns här som två runda hål under dörröppningens nederkant: Länk
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
här har du en bild på korrekt sätt.
Länk
rakt innanför/under den runda markerade ploppen på bilden.

BMW ownz
bi
75
bi_em
e36 318i -96
Vilken perfekt bild! Tack för era svar! Och när jag byter däcken där bak så är det samma i princip, hitta tröskeln där med?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
ja de är en likadan rund kåpa precis utanför där bak på kjolen också :)

BMW ownz
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Och sedan är du även tränad för att byta hjul vid punktering vilket inte hör till vanligheterna. Men ett tips som är värt pengarna alla dagar i veckan är att lägga i en reflex-/varselväst ihop med ett juste reservhjul, domkraft och fälgnyckel. Ett par arbetshandskar bättrar på humöret med om man skulle behöva byta.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Anders-72: där sa du verkligen nått bra!
ska slänga i västen och ett par handskar i min så fort jag kan!

BMW ownz
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Att använde bilens medskickade domkraft för många gånger rekommenderar jag inte - den känns lite för klen för alltför många planerade däckbyten. När jag byter däck hemma använder jag en garagedomkraft för en femhundring och under min e36-cab finns små rundade "hockey-puckar" under bilen som är lämpliga lyftpunkter om man vill använda domkraft underifrån (på e46 är det fyrkantiga som även används för bilens domkraft - inga tröskelhål på den).
I nödläge på vägen blir det dock tröskelhålen på e36an - lägg gärna en stoppkloss, t ex en sten du hitar i skogen framför/bakom något av hjulen du inte byter då du använder bilens nöddomkraft - min skulle kunna välta om man placerar den på mjukt underlag eller lite snett. Man vill ju inte att bilen dunsar ner från upphissad.

/Patrik, som senast fick punka på e46an i höstas

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.