AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.878

Bmw 325 e36 stiger i temp !

M3
92
M3_mannen
m3 cab-98
Hejsan, har en bmw 325, som går upp i temperatur efter ca 3-4 min, vad kan felet vara, fläkten kan det inte vara för den går igång direkt när man startat bilen, termostaten är bytt, vattenpump är bytt, är osäker om toppen är på väg och ge sig, fastän bilen rullar fint ?
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Taskig cirkulation på vattnet i motorn typ defekt pump eller luft i kylkanalerna i motorn. Med ny pump verkar det troligast med dåligt luftat kylsystem. Testa att lufta systemet på nytt.

Mindre troligt (men inte omöjligt) är ett läckage i toppackningen eller spricka i toppen. Kör du bilen med luft i kylsystemet så är risken stor att du kommer att få även dessa problem.

Har du några symptom på läckage i toppen/packningen? Sjunker nivån i expansionskärlet, blandar den olja och vatten (olja i expkärl och/eller grå smet på oljestickan), ryker den stora mängder vita avgaser? Finns säkert ännu fler symptom men jag kommer inte på några fler just nu.

//Göran
M3
92
M3_mannen
m3 cab-98
Kan det vara så att jag kör utan en plast grej som egentligen ska sitta där den ska, vet inte hur den heter, men den sitter på ett plast rör som sitter gentemot sportfiltret som sträcker sig ända ut till huven, svårt och förklara, men du kanske hajar vad jag menar,

Tack
M3
92
M3_mannen
m3 cab-98
Glömde skriva att temp mätaren flaxar lite som den själv vill, plus att det pyser ut en massa ånga från den lilla skruven, eller kylsystemet.
ja tror de är luft i systemet.
ja hade också problemet med ånga som läckte ut och sen att den gick upp i temp.
temp problemet försvan efter luftning : )
M3
92
M3_mannen
m3 cab-98
Jag gjorde som så att jag, fyllde på vatten i kylaren ganska duktigt, sen startade jag bilen och lät den gå i tomgång, jag öppnade upp den lilla korken så att luftbubblorna pyser ut, sen stängde jag av bilen och började om samma procedur ett antal gånger. Sen tog jag en sväng med bilen och körde ganska hårt bara för att se om den går upp till max temp, men det gjorde den inte utan flaxade fram och tillbaka, när jag väl kom hem, hände samma grej att kylsystem och vattnet börjat koka som bara den och så läckte det ut ånga igen, hur kan jag bli av med den, eller kan det vara så att jag luftat den på fel sätt, finns det andra sätt man kan göra ?
för mig hjälpte de inte att bara hälla i expansionskälet så ja tog loss slangen från kylet å hällde rak i där tills de ranöver. sen starta med luftskruvet uppe.

då ran de ut en del och sen funka de :) dock så hade jag inte pendlande temp, den steg till max å stanna där :/
M3
92
M3_mannen
m3 cab-98
CptnNemo

Startade du bilen utan att koppla dit slangen på kylaren och med öppen luftskruv ?
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Testa att lufta igen innan du tänker på leta trasig toppackning eller sprucken topp.

Lufta så här.

* Tillverka ett verktyg av en 1,5 liters PET-flaska. Skär bort botten, sätt tillbaka korken och borra ett 4 mm hål i korken alternativt borra ett större hål och tryck fast en plastslang med 4 mm innerdiameter i korken.

* Ställ bilen plant eller med kylaren högt.

* Töm systemet genom avtappningspluggen i botten på kylaren. Gör tömningen eftersom du redan har kylvätska i systemet - det är säkrast att fylla den på nytt. Ta bort locket på expansionskärlet. Öppna luftningsskruven uppe på kylaren. Vänta tills det slutat rinna ut kylvätska och stäng avtappningspluggen i botten på kylaren.

* Öppna luftningsskruven uppe på kylaren och ta bort locket på expansionskärlet (om du inte redan gjort det).

* Slå på tändningen, sätt värmen på MAX och fläkten på låg hastighet.

* Fyll expansionskärlet genom ditt verktyg (PET-flaskan). Systemet fylls nu långsamt vilket är ett måste för framgång.

* Fyll tills nivån når kanten på hålet i expansionskärlet. Luft kommer nu att pysa ut ur systemet via luftningsskruven. Håll koll på nivån hela tiden, fyll på om den sjunker. När det kommer ut kylvätska utan luftbubblor via luftningsskruven så stänger du den.

* Starta bilen, låt den gå på tomgång några sekunder och varva upp den till 4-5000 varv 3 eller 4 gånger. Fyll på kylarvätska vid behov.

* Stäng locket på expansionskärlet. Låt den gå på tomgång tills temperaturen nått normal nivå. Varva upp den ibland.

* Kolla nivån i expansionskärlet med kall motor under de närmaste dagarna. Fyll på vid behov.

Om dina problem med luft i kylsystemet fortsätter så är det dags att börja leta efter symptom på trasig toppackning eller sprucken topp.

//Göran
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
och varför ska man varva upp en kall motor till 5 000? rena döden.
jag kan förstå 2 500..

och varför ska man fylla långsamt?
jag har då aldrig haft problem att fylla i så mycket de bara går innan jag startar.

kylsystemet arbetar under tryck, 2.0bar. varvar man en varm motor utan tryck har snart den toppen gjort sitt.

BMW ownz
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Lufta enligt Hassos mektips här på AP. Har kört efter den modellen 4 ggr, på olika bilar, och har inte misslyckats än i alla fall.

/J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.