AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.478

Problem med Dynamic drive i en 545

Lo
42
Lomma
545 Touring -05
Hej!

Jag har fått upp felmeddelande avseende fel i Dynamic Drive-systemet.
Jag har haft det innan men då har felmeddelandet försvunnit vid nästa omstart av bilen men nu kvarstår det.
Vätskenivåer lär vara ok enligt en servíce-kille som kikade snabbt på det.

Är det någon som har tips kring var man kan börja felsöka kring detta problem?

Mvh

Magnus
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Läs av felkod hos någon med BMW-utrustning. Kan vara elmotorerna, kablage, sensorer osv.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag hade några felmedelanden i vintras som berodde på låg vätskenivå, vilket den även varnade för. Men utöver låg nivå varnade den för defekter i systemet. Efter att ha fyllt på lite olja försvann alla felmedelanden.

Men återrapportera vad du kommer fram till!
Lo
42
Lomma
545 Touring -05
Någon som vet var man fyller på vätskan & vilken typ det skall vara?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det är samma behållare som styrservon. Om jag minns rätt sitter den till höger om motorn. Det står på behållaren vilken vätska det ska vara i. Det finns två typer och du måste använda rätt.
ET
112
ETL
530 xd F11 2011 M-paket etc.
Hej.

Enligt forumet här så verkar det inte vara så mycket problem med adaptive drive (dynamic drive, electronic damper control).

Jag hittar inget annat än denna länk så då antar jag att jag kan köpa en f11 xd 2011 som gått 7200 mil med detta system utan att behöva bekymra mig så mycket om detta de närmaste 6 000 milen?

Tacksam om någon som haft problem med detta system hörde av sig om vad det var, när det inträffade samt vad det kostade att fixa.

Sen hörde jag igår en säljare säga att en bmw F11 med M-paket utan adaptive drive var värd typ 30-40 tusen mer än en bil utan M-paket men med adaptive drive.

Kör nu bil med M-chassie och har testat adaptive drive några gånger så för mig stämmer inte detta. Jag får ju en bil som kan kännas som min M-bil men som jag även kan ställa om så att stugvägen inte känns som en puckelpist. Design-mässigt så är det främst fronten som skiljer sig. Bak skiljer det sig inte så mycket enligt min mening. Så därför lutar jag åt att köpa bil med adaptive drive och M-ratt.

Tar tacksamt emot synpunkter.

ET
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Första generationen av Dynamic Drive brukar ha ett riktigt bra filter integrerat i oljebehållaren. Tyvärr säljer BMW inte filtret löst, bara hela behållaren. Ventiler m.m. till gen. 1 är av modell bättre. Det i kombination med riktig filtrering borgar för att det lär hänga med för länge. Det misstaget är säkert åtgärdat i gen. II.

Fjollorna kör fyra med respirator och ryggsäck.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.