AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.512

Hög förbrukning 318is -97

Ha
55
HasseP
BMW 318Is
Jag har haft min 318 ett par månader och nästan enbart kört landsväg i ca 110km/h. Under denna tid har jag aldrig lyckats få den att dra under 0.9l/mil även om jag "snålkört" så mycket det går.

Är detta normalt?

Polaren har en vanlig 318i och den drar runt 0,7 (enligt förbrukningsmätaren) i samma hastighet, min ligger på 2dl mer...
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Min 518 touring drar ca 0,75-0,80 vid samma hastighet. Din bil ska inte dra mer än min.

//Göran
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
en polare har en 318is och den drar ca 0.75 - 0.8 i den farten med några omkörningar på en 20 mils sträcka.

är den servad som den skall? kolla ditt luftfilter om du inte gjort de.
själv hittat x antal fågelbon i luftfiltren på bilar som bara drar bränsle men går fint annars.

BMW ownz
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Min 328i -96 automat med 25000 mil på mätaren drog 0.75 från Sthlm - Göteborg i motorvägsfart och i stormen som var för ett par veckor sedan.
Ha
55
HasseP
BMW 318Is
Tack för svaren.

Jag är ganska övertygad om att den fett för stiften är lite svartsotiga.
Jag glömde berätta att jag bytt det mesta.
* Tändstift
* Soppa + bensinfilter
* Olja + filter
* Komptest - Såg fint ut
* Fixat vakumläcka

Kan det vara någon tempgivare eller lambasond?
se
123
selaja
325IM e36 1993 Individual
325 e91 2006
gissar på lambdasond som spökar eller kamaxel givare brukar vara boven i dramat dock är lambdasonden den största risken
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du sportluftfilter?

Isåfall är det stor risk att olja/smuts har förstört LMM....

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ha
55
HasseP
BMW 318Is
Tack för tipsen!

Det är ett vanligt pappfilter.

Bilen går bra annars förrutom förbrukningen, det kan hända att den dör till någon sekund för att sedan gå som vanligt igen när man motorbromsat och sen börjar gasa...

Jag ska kontrollmäta tempgivaren, lambdan vet jag inte hur man mäter upp men jag ska leta på nätet, det finns säkert någon sorts instruktion;)
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Jag tror på att kolla upp din lambdasond. Följ kabeln från lambdasonden så hittar du en skarv med kontaktdon inne i motorrummet. Peta loss gummiskyddet äver baksidan på kontakdonet. Med varmkörd bil mäter du spänningen mellan signalkablarna från lambdan, elschema finns här Länk. Mät med motorn på 2-2500 varv. En frisk lambdasond skall pendla mellan 0,5 och ca 1 volt hela tiden.

Här Länk finns beskrivet hur kollar din tempgivare till motorstyrningen.

Min 518 har samma problem som din efter motorbroms, den bluddrar 50 meter när jag börjat gasa igen men det händer bara om jag motorbromsat hårt. Är mycket intresserad av att veta vad du hittar. Fortsätt skriva i denna tråd så att den blir avslutad med en lösning på problemet.

//Göran
Ha
55
HasseP
BMW 318Is
Nu har jag lyckats få igång carsoft och läst ut felkoder.

Det var 4 st
*Kamaxelgivare kaputt
*Lambdasond
*Något om att det går fett
*Något om att den inte kan ge mer bensin (kurvan har gått i taket typ)

Hur som helst återställde jag koderna men så fort jag kört lite återkommer lambda och kamaxelgivar felkoden.

Jag har inte mätt upp lambdasonden för den sitter ju lite illa till men kan det vara så att lambdan ger felkod om kamgivaren är kass?
Vad tycker ni jag ska göra? Går det att mäta upp kamaxelgivaren med en ohm-meter eller likn eller är det bara att byta?
Ha
55
HasseP
BMW 318Is
Jäkla bil ;)

Nu har jag bytt lambdan men inte kamgivaren för dom hade skickat en tempgivare istället.

Hursomhelst så tyckte jag bilen gick bättre efter bytet men det går fortfarande inte att radera felkoden. Den kommer tillbaka efter lite körning...

Någon som har några tips?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.