AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.082

E60 550 vs E39 M5

Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Hej,

Nu efter ett år med kombi och 191 hk, känner jag för mer =)
Vad tycker ni om att köpa en E60 550, eller en E39 M5?

Går det att jämföra? Har själv provkört ett få antal E39 M5:or. Makalös känsla. Otrolig drivlina och kraft som aldrig tar slut! 550 borde också vara mkt stark med tanke på antal hästar, men kanske inte lika sportig som M5:an. En fördel är ju atomatlådan i 550!
Vad gäller kostnaderna för respektive bilarna?

Mvh

M-Power
The Ultimate Driving Machine!
Helt rätt inställning. :-)

Tror att "Programmer" här på forumet har köpt en 550 nyligen samt att han även haft en M5 E39. Han bör kunna ge dig råd och kommentarer.
Vilken automatlåda? Jag trodde du jämförde 550i/6 med M5 E39. Då är det lite närmare mellan bilarna.

Stephan
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Jo, E39:an kom aldrig med automatlåda, däremot gjorde E60 540, 545 och 550.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Om du inte vill ha manuell kom E60 med SMG också.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Som mats_epost skriver så har jag haft en M5 -03 och har en 550iAT -08. Inte helt enkelt att jämföra då dom är ganska olika. Båda är snabba men gissar att M5:an är marginelltt snabbare men upplevelsen är väldigt olika. I 550'n när man trampar på gasen så sugs du iväg och ganska odramatiskt så är du snabbt upp i farter långt över alla svenska hastighetsbegränsningar. I M5 är upplevelsen mer brutal och du är mer "delaktig" eller hur man ska beskriva det. M5:an är lite stummare i både fjädring och ratt och känns också något mindre på vägen.

Ska man ha bilen för att bara ta ut för nöjeskörning så ger en M5 mer tillbaka men som en vardagsbil så är 550'n det givna valet för mig. Att sitta i bilköer in och ut ur Malmö med M5:an var inte så kul.

SMG på E60/E61 var väl aldrig någon hit? Själv har jag Sportautomaten som kom -07 och den är trevlig och märkbart snabbare än Steptronicen i min 530iAT.

___
//Ulf
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Intressant att att du skriver att M5 an inte funkar så bra som pendlings bil. var det automat lådan som inte funkade helt optimalt jämfört med en 'vanlig' automatare eller vart det helt enkelt ohållbart med bränsleförbrukningen?
Har ställt samma fråga på M forumet. Går lite i bilbytar tagen igen, saknar BMW... Siktar då in mig på M5/550/540 (e60).

//PB

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

M5:an var manuell och det är just det som gjorde den jobbig när man vissa dagar satt i kö. Köra fram 5 meter, stanna, köra fram 5 meter. stanna, osv. Som pendlingsbil där det inte innebär en massa kökörning och rödljus så passar den säkert utmärkt. Förbrukningen låg på ca. 1,3 blandad så det är bara 0,15 mer än min 530.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.