AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.271

Rasad M3a, suck

Sida 3 av 4
M3
117
M3_POWER
540iT M-Optik 6vxl -98
Gör ett komptest nu. så slipper du fundera nå mer..

M3-Mackan
Ska bara försöka hitta någon som kan göra ett komtest åt mig, eller få låna grejjerna av någon. Återkommer...

Och svar: JA, jag grubblar rätt mkt över det :(

-Mackan-
M3
117
M3_POWER
540iT M-Optik 6vxl -98
Förstår det.. Inte kul med sånt där :(

Ta
42
Tamm_Tamm
M3 Coupe 93:a
Som saker kan bli.. Nu blir man orolig för att ens egen M3:a ska gå åt samma öde som din, har nyligen köpt en M3 93:a, hoppas för allt i världen att den inte går samma öde tillmötes.
Hoppas det löser sig till det billigaste för dig.
M3-Mackan : Grejer för komptest säljes på både biltema och mekonomen för inte alls för stora pengar.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Ett mekaniskt knackande ljud brukar vara vevlager (fråga hur jag vet...). Men det gör inte att motorn går på 5 burkar...
Det är inte ovanligt att tändspolarna lägger av, dock. Fattar bara inte vad som skulle leva om isf...

Är det ett vevlager skulle jag också tro att bästa ekonomin ligger i att köpa en motor och sälja din defekta om du inte kan skruva själv. Skulle tro att du får ge runt 20.000 för en 3,0 på skroten (utan sprut, etc).

Jag vet även vad vevlager inte gillar. Höga varv! Det gillar dock jag, med 4-5 vevlagerhaverier som följd... :-/

Kiip Spiiding!
M3-Mackan
Fattar inte heller varför den bara går på 5 om det är vevlagret som gått. Och jag varvade inte den heller när detta inträffade. Vanlig landsvägskörning på 5'ans växel.

-Mackan-
Alvin
Tjena! Jag håller med "clyzzon". Kolla noga tändstiften/tändspolarna på fukt innan du oroar dig för mycket över större fel. Min bil började helt plötsligt gå på 5 cylindrar. Blev väldigt orolig oxå. Fick dock höra från en gammal bmw mekaniker att bmw`s motorer brukar vara väldigt känsliga på stiften. Köpte nya orginalstift, bytte på samtliga cylindrar och bilen gick som en klocka igen, i ca en vecka. "Råkade" motortvätta bilen och dagen efter "tvätten" gick den bara på 4cylindrar igen. Av med tändspolarna torkade ur dem samt plockade bort stiften rengjorde dem tillbaka med allt och bilen gick som den ska igen. Inga mer motortvättar och bilen har fungerat!
Pu
77
Putte
M3 e36
Hej
Har en 95a och hade också samma bekymmer som du. Bilen gick inte rent, gick inte på alla cylindrar. Detta inträffade ett par dagar efter jag hade motortvättat bilen och det vissade sig vara massor av vatten i en av de två lambdasonderna. Bara att plocka isär och torka. Sen funkade bilen perfekt. Simma lugnt tills du vet vad det är det behöver inte innebära katastrof, fast jag förstår hur du känner dig $$$$$$$$???????.
Hoppas det löser sig snabbt och billigt för dig.

Mvh Per
Grusse
Visst, det skulle kunna vara endast stiften eller tändspolarna om den inte knackade/spikade. Men nu spikar den och går på någon cylinder mindre, så då lär det inte endast vara ett stift eller tändspole.
grabbar hur märker man att den går på en cylinder mindre? Känns/hörs det??
Lider verkligen med dig !!! Hoppas det fixar sig... Det är alltid mörkast innan skymningen

Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Mr.Vanos// Det både känns o hörs... Bilen blir slö och låter illa....

/Kristian
Har du kollat vilken cylinder det är som har lagt av?
Får du gnista fram till det tändstiftet osv?
Grusse
Hur går det med felsökandet, har du hittat felet än?
M3-Mackan
Grusse, nej har vart bortrest ett tag nu. Ska försöka komma igång i veckan. Känner du Richard (Star) från S-viken?

-Mackan-
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Ja brände ett stift i min för inte så länge sen. Tro mej, man märker när den går på 5! Som o köra farmors Fiat Uno! Precis som Krister Larsson sa!

Hoppas verkligen att du får ordning på bilen! [har kanske fel men tror ändå att det e nån liten skitsak, kolla spolarna, dom kan pajja]
är det verkligen så stor skillnad? Jag menar 1 av 6 cylindrar är inte hela världen... eller?

328-Johan hur lyckades du bränna stiftet??
förresten 328-Johan:

Sjysst site du har! Bilen var inte dålig heller... Riktigt fin!
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Tack! Hur ja lyckades? Ja körde helt normalt, ingen hårdkörning, och plötsligt börja den gå illa. Körde omedelbart in till BMW i Lund som var jättesnälla o körde en gratisanalys till mej (storkund, vet du =) men hittade inga fel. 6 nya stift o så var det problemet löst. Kan ha vait så att dom missat byta stiften på förra inspektionen, sånt händer, enligt BMW.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.