AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.272

Rasad M3a, suck

Sida 2 av 4
M3-Mackan
Någon annan som bytt på en M3 och kan beskriva lite mer detaljerat för mig hur man ska gå tillväga? Riva hela motorn, det går alltså inte bara genom att ta bort oljetråget och gå den vägen?

-Mackan-
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Hur långt har din bil rullat mackan??
Du behöver inte riva hela motorn OM du har de verktyg som krävs ? Men vad jag har fått höra så finns det ett företag som hyr ut sådana verkyg t.o.m. till bmw-s verkstäder eftersom de ska visst va mycket ganska dyra och ovanliga ? Hade gärna skaffat dig företagets namn och nummer men ska tyvärr åka på semester imoron men kan rekomendera dig att kontakta BE.TE. bilservice i Växjö för da har haft min gammla M3-a ( en -97 ) med samma problem då de till sist skickade iväg bilfan . Deras nummer är 0470/20540, lycka till
M3-Mackan
10200 mil står mätaren på.

Jaaa...nu sitter man ju i klistret. Märkesverkstad är ju otänkbart. Och jag verkar inte få tag i någon kunnig privatperson som kan hjälpa mig. Någon som har några tips?

-Mackan-
M 3:Vad är det för exotiska verktyg som krävs..??? Eller menar du typ lednyckel å sånt??

Jag kan hjälpa dig om det behövs.

///Kilander

M3-Mackan
S38B38

Vart i landet bor du?

-Mackan-
Ge
235
Gerhard
Alpina B10 BiTurbo #354
Har ett vevlager skurit så åker du nog på att riva hela motorn.
Det blir omslipning av vevaxel och byte eller renovering av en vevstake.
Grusse
Vevaxeln kan ha klarat sig,(om du har tur) beror på hur länge du hade den igång när den började knacka? Du skulle ha mätt upp lagerbanan om den ser fin ut, så att den inte är oval. Dom brukar bli det rätt snabbt.
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Hej!
Du får nog räkna med att du måste ta ur motorn och slipa om veven, detta är nog det enklaste och snabbaste sättet. Delarna är inte speciellt dyra men det är en del jobb. Försök hitta en händig polare som hjälper dig att ta ur motorn ,ta sedan med bara motorn in till en motor renoveringsfirma så spar du ett antal tusenlappar. Att ta ur en M3 motor är inga större problem bara man håller koll på var saker och ting ska sitta så fixar du det lätt.

mvh
Per

20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Det blir nog billigare att ta en motor från skroten och sälja den defekta som den står.Att slipa vevaxel på bmw är ingen billig historia efter som att den är ythärdad.Sedan så måste hela motorn rivas i sär och rengöras för att det har pumpats runt lagerrester i motorn tex Vanos/oljekylare m.m
cl
185
clyzzon
330i Touring -03
Hejsan M3-Mackan! Hade ett liknande fel igår, det berodde dock på att ja gjort en mtortvätt och att det hade sipprat in en massa vatten under tändspolarna, det droppade verkligen av dom, började med 1 och 2'an och gjorde rent/blåste ur. Startade bilen men inget blev bättre. Kollade dom andra oxå, och utav 1 av 6 så var alla andra blöta, sen gick bilen som en klocka igen. Men du hade juh redan testat detta, men ändå..kan vara ett tips att kolla om det skulle hända något liknande för nå´n annnan.

Mvh Johan
M3-Mackan
"clyzzon"

Vore ju simpelt om det vore det.
Har i och för sig haft loss tändspolarna en såg minst sagt konstig ut. Men rengjorde ju inget vidare utan kollade bara. Men knackade/hammrade det ifrån din oxå?

-Mackan-
M3
117
M3_POWER
540iT M-Optik 6vxl -98
Hej.. Det kan inte vara topp packningen som gått?? PÅ min förra bmw gick den sönder mellan 4:ans och femmans cyl.. knackade som satan då!

M3-Mackan
M3_Power

Det kan det kanske vara. Jag är ingen mekaniker :(
Men skulle den gå på 5 cylindrar då?

-Mackan-
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Borde väl inte gå på 5 cylindrar för ett vevlagers skull heller....eller??

/Kristian
Grusse
Mackan: Gör ett komptest, då ser du direkt om det är topp-packningen som gått. Då kommer du undan med en sotningssats plus lite jobb.
M3-Mackan
Tycker inte heller den borde gå på 5 cylindrar för det..

-Mackan-
Har du pratat med någon verkstad??? Du kan ju alltid få ett kostnads förslag....

cl
185
clyzzon
330i Touring -03
M3-Mackan: Nog var det ett knackande ljud alltid, bilen lät som pappas gammla båt snipa. Den gick med andra ord på bara några cylindrar. Om du öppnar motorhuven, tar bort kåpan som sitter över tändsystemet och sedan startar bilen och lägger örat imot när du gasar med "vajjern", knäpper det då väldigt i nån av tändspolarna så kan det med stor sannorlighet vara nå´n av dom.
Mvh Johan
Grusse
Om topp-packningen går sönder mellan två cylindrar, så går motorn endast på 4 cylindrar. Det var så M3power:s M3:a gjorde, och den spikade nå fruktansvärt mycket så fort man gasade. På tomgången så hördes inte något spikande, bara att den gick ojämt på grund av att den inte fick nå kompression på två cylindrar.

Troligast är väl att packningen går sönder just mellan cylindrarna eftersom att det är svagast/tunnast stället. Men skulle den gå sönder mellan cylindern och ut i det fria så skulle du höra ett pysande ljud.

Men det märker du direkt om du tar ett komptest. Om du inte har en kompressionsprovare, så ta med en bullkrans och åk till en verkstad och fråga om du får låna hem den en timme.
Om kompet skulle vara bra så har du ju kommit en bit på vägen i felsökandet i alla fall. Kan tänka mig att du grubblar en del över det där, vet själv hur det är.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.