AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.273

Rasad M3a, suck

Sida 1 av 4
M3-Mackan
Var på väg hem från jobbet idag, då en ventil(Förmodligen) la av. Stannade på närmsta P-ficka då bilen började gå på 5 cylindrar och knackar högt som en jävla skördetröska. Har bogserat hem bilen nu i alla fall och ska lyfta ventilkåpa till helgen. Någon som har förslag på vad som kan ha gått. En ventil är då helt åt h-vete troligtvis. Men vad kan mer ha gått...

Jaja...bara att plocka fram cykeln igen(Fick cykla förra sommarn oxå, rasad låda på 325an)

-Mackan-
ki
437
kingen
325i-93
100 % M3 optik
fy fan jag har medlidande !!!!!!!!!!

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Ajaj, jag lider också med dig!

Skulel kunna tro att det är en vippa som smällt... i sådana fall är du inte ensam (om det nu kan vara någon tröst) då jag läst åtminstone 3 andra inlägg på forumet senaste månaderna där M3 ägare blivit stående med knäckta vipparmar..

Bläh... bara att hoppas att topp och ventiler klarat sig någotsånär!

Lycka till!

Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :D :D :D

Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! ->
Hur hårt kör du egentligen? =))

/Manray/
M3-Mackan
Jag kör tillräckligt hårt när det tillåts. Dvs när motorn är varm mm. Sevar regelbundet.

Hade beställt tid för ventiljustering nu på Måndag. Hade lite för mkt spel på ventilerna nu, men å andra sidan körde jag lagliga 110 när ventilen gick.

Suck....ja man kan ju inte ens beskriva hur man mår nu. Är väl inte ens någon idé att hoppas på att komma undan billigt. Hoppas nu bara att så mkt som möjligt klarat sig. Men det dyra lär väl bli själva arbetet med att riva och byta...

F*N bara att gå och lägga sig nu och inte stiga upp imorrn :(

-Mackan-
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Hujja lider me dig...

Mvh Marcus

M3-Mackan
Tack för medlidanet Mackan. Så nu vet du ju varför jag inte kommer att vara ute på någon ragg i sommar :(
Hoppas 325an håller ihop...

-Mackan-
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Jo den e i toppskick ännu!!! Ska du lämna in den till englunds?

Mvh Marcus

Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hej......

Vad jag vet så sitter det inga vipparmar på M3 3,0. Däremot är det rätt vanligt att vevlagrena skär ihop. :-(

//Jesper
Precis, varken vipparmar eller möjlighet att ställa ventilerna då det är hydrauliska lyftare på den.
Kan vara problem med en eller flera lyftare som kan ha resulterat i fastbrända ventiler. Kan vara någon tändspole som gett upp eller vanosen som strular i bästa fall, men iofs ska den ju inte låta som en skördetröska för det.

///M3 E30 - The real one...
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
M3:an har mekaniska lyftare.

//Niklas
"En riktig motor suger"
M3-Mackan
Suck...återkommer på lördagkväll när jag öppnat den.

-Mackan-
Jo, jag lider med dig! Har råkat ut för något liknande
på en enklare bil(ej riktig bil, dvs BMW). Så man vet hur det känns.
Men en sak är ju ett plus, och det är att du inte verkar rädd att ge dig in i maskineriet och felsöka/laga. Det kanske kan stanna vid måttliga slantar till slut.
Om man skall försöka sig på en spekulation om felet, så gissar jag på att en ventil gått av och ramlat ner i en cylinder. Ger ett kraftigt knackande ljud.
Tyvärr så ryker en del annat också om man har otur, kolv, någon annan ventil, topp etc.
Vi hoppas dock på det bästa. Rapportera då du tittat efter.

MVH/Richard
...alltså hydraulisk ventiljustering.
Ge
235
Gerhard
Alpina B10 BiTurbo #354
SL: Nä, mekanisk med schims.
ahaa...där ser man!
Man fortsatte alltså tydligen inte med hydrauliska lyftare som för M3E30.

Ge
235
Gerhard
Alpina B10 BiTurbo #354
M3E30 har schims också!
Helt rätt, men ingen mekanisk vipparm här inte, utan hydraulisk "stötta".

Ge
235
Gerhard
Alpina B10 BiTurbo #354
Det finns ingen hydraulik i en M3 tryckare, den är helt stum "död", tillskillnad från tex. en M50 tryckare
M3-Mackan
Har haft uppe ventilkåpan idag och konstaterat att det inte är ngt fel i toppen, kamaxlarna såg fina ut. Inget fel i ngn tändspole, ventilerna verkar oxå ha klarat sig.

Däremot lutar det med 90% säkerhet åt ett vevlager som skurit. Låter som att ljudet kommer mer underifrån. Någon med M3 3,0 som råkat ut för detta. Vanligt fel? Hur svårt att byta, kommer man åt underifrån om man tar bort oljetråget? Dyrt att lämna på verkstad? Hur mkt får man ge för själv materialet?

Tacksam för hjälp från ngn erfaren och kunnig inom området

-Mackan-
Jo
465
Johnte
530 D M-sport -05
X5 3,0Sd M-sport -08
Tjena, på min gamla bil gick ett vevlager... Jag fick byta motor, det skulle bli ett jävla jobb att byta, delarna ska väl inte vara så dyra. Men att byta det är ju en del jobb. Riva hela motorn...
Inte kul Mackan.
Jag lider med dig...

Livet är för kort för att köra diesel!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.