AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
27.819

Rost baklucka 120D -08

Sida 1 av 3
Hej!

Mitt första inlägg här på forumet. Verkar finns mycket kunnigt folk här :)

Jag köpte mig en 120D för ett tag sen. De är en 2008 som gått
ca 4000 mil.
Häromdagen när jag tvättade den så jag att de kommit 3st små bubblor
i lacken på bakluckan och en liten knappnålsstor bit färg hade lossnat. Typiskt rost utseende. Var inne på BMW här i stan och nämnde detta för dem.
Men fick till svars att de räknades som en lackskada och att garantin precis
hade gått ut och de jag kunde göra var att lägga i lite färg med lackstift!!
Självklart kan jag inte acceptera detta. Hur går jag tillväga. Detta borde väl gå som rostskada? Annars borde man väl få de på goodwill.
Bilen är extremt välvårdad med rekond m.m så de borde ju vara något fel i
konstruktionen.
Grymt tråkigt på en så fin bil :(

Vad tror ni om min chanser att få detta fixat?

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Förjävligt. Rost på en -08!

Var på bakluckan är det? Du har väl 12 års rostskyddsgaranti men det beror lite på vart rosten är, har jag fått till svar. Den gäller alltså inte på hela bilen.

Jag ska själv få bakluckan åtgärdad om 2 veckor pga bubblor vid handtaget.
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Jag tycker sånt här är för jävligt. Vad är det med BMW egentligen. Varför ska man få kämpa för varenda jäkla grej som man har problem med på bilen???

Känns ibland som man äger en jävla Lada när det kommer till bemötande från återförsäljarna.

Ditt fall låter som solklar rost och det ska åtgärdas av garantin. Vad är det för jävla svar, ta lite lackstift???

Mvh
Kristoffer
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Åk till en annan BMW-handlare. Jag har fått helt olika svar beroende på var jag varit.
qsacge: Ja de är förjävligt. Detta är min första bmw av nyare modell och
de är ju inget bra första intryck om man säger så. :(
Är ditt fall en garantiåtgärd?

CompactK: Ja man undrar ju hur dom tänker. Ska jag hålla på och fixa till de med lackstift till luckan är helt sönderrostad eller vad menar han egentligen?! Helt otroligt!

heltsonika: Ska göra de tänkte jag. Har mailet bmw sverige idag också
så får vi se vad dom säger.

Hoppas verkligen BMW fixar detta lite smidigt för jag tänker då inte ge mig
i första taget.
RY
155
RYN
545e -21
Jag fick luckan på min e91:a åtgärdad förra veckan och det täcktes av rostskyddsgarantin.
Som jag förstod det så är det BMW centralt som ska avgöra om och hur det ska åtgärdas, inte respektive verkstad.

/Ronny
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Japp, det är en garantiåtgärd via Theanders i Lund. Mycket trevliga har de varit mot mig fastän jag har ett icke-svenskt namn (om det nu spelar någon roll idag).

När verkstadschefen tittade på lackbubblorna vid handtaget bak så sa jag bestämt "Det där är inte premium du! Speciellt på en 6 år gammal bil, 8000mil, som endast gått som sommarbil i 3 år samt helårsbrukande i 3 år." varpå han skämdes och tittade ner i golvet. Det var nog inte första gången han råkat ut för det. Dessutom medgav han att bilen var/är i riktigt fint skick och noga efterhållen. Han fotade och skulle kolla med Düsklantt. De ringde samma em och gav tummen upp för lagning/byte beroende på hur det såg ut när de öppnat luckan.

Värt att notera är att jag var där i fjol redan varpå en annan person på Theanders i Lund menade på att jag skulle komma tillbaka när dåvarande lackbubblor spruckit. Denna gången var det inte större men lite fler bubblor. Då vart det ingen diskussion. Vad jag vill ha sagt är att
1) prova att få verkstadschefen att kolla på det
2) prova olika BMW-handlare
3) ta reda på om garantin gäller för just den skadade delen.

Jag har t.ex. fått en strimma brunt vid de svarta plastlisterna (rost inifrån??) mellan fönstrena (fram- och bakdörr). Där gäller INTE garantin sa de till mig. Någon som kan bekräfta?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
BMW Sverige har aldrig hört uttrycket "Kundservice", det är det första man bör ha i åtanke vid kontakt med dem. Vilket bara det är djävligt synd när det är så bra bilar i övrigt.

MrAdis: Jag sitter i samma situation, med rost på en tre år gammal bil, och svaren jag fått är att rostskyddsgarantin på 12år enbart täcker det som kallas "kaross"; Vilket inte är detsamma du och jag skulle klassa som kaross...

Däremot har BMW´s tre års nybilsgaranti, om garantin mot rost inte täcker felet brukar de ibland ta problemet på denna nybilsgaranti istället. Det är troligtvis denna som gått ut för dig.

Pröva ovanstående steg och se om du får igenom det, om inte får vi väl samla ett gäng arga BMW-ägare och klaga någonstans. :)

//Bjersér
Hej igen,

Tack för alla svar.
Tråkigt att saker och ting inte kan gå smidigt någon gång :(

Mejlade iaf bmw sverige men de var ju som att mejla med en förprogrammerad
mejlrobot. Allt hänvisades typ till bmw återförsäljare. bla bla...

Nästa steg blir att åka förbi en annan bmw-firma men det är
bit dit så de får jag ta när jag är ledig någon dag framöver.

Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Det är just sånt där jag stör mig på. Inte ska man väl behöva ta ledigt för att åka till en annan firma för att fixa bilen!!! Det är ju liksom inte bara det att man blir utan bil utan allt fixande runt omkring också.... Blir förbannad!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
MrAdis: Ring BMW Sverige istället och var besvärlig, när växeln tröttnat på dig kommer de troligen skicka vidare dig till kundrelationer som kommer hävda att de måste prata med din återförsäljare först.

Troligen kommer din återförsäljare (BMW SV har förstås lämnat dig bakom sig direkt) sedan ringa upp dig, nämna att han pratat med X på Kundrelationer och åter igen upprepa att det inte går på garanti på grund av något finstilt i villkoren.

En väldig röra hela deras serviceorganisation. :)

//Bjersér
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej.

Vilken bilhandlare talar vi om?

Du kan läsa lite på denna tråden också, ungefär samma problem som dig kanske?

Länk

Hej,

Liten update :)

Pratade igår med en annan bmw återförsäljare.
Han ville gärna kika på luckan och ta lite bilder och skicka in
till BMW.
Sen får man hoppas att BMW tar sitt ansvar och tar på sig att fixa till detta.

Om de skulle bli så att man får ett nej.
Vad tror ni de kan kosta att lämna in bilen själv?

Ur
184
Urma
118d -08
Då har jag också drabbats av rost på bakluckan! Små bubblor vid infästningen till bakrutetorkaren. Lokala BMW återförsäljaren tog bilder på luckan för att sedan skickas till BMW centralt. Personalen sa att det går på rostskyddsgarantin om det godkänns.
Det är jäkligt illa att det skall komma rost efter 3 år. Riktigt illa på
en premium bil. Jag fick tyvärr avslag på mitt. Väldigt tråkigt. Detta kommer helt klart påverka mitt nästa köp av bil. Tycker om BMW:n men jag kommer nog kika på annat faktiskt. Inte säkert det blir bättre iofs. Men betalar man för premium så så det vara premium. Konstigt att dom inte tar hand mer om sina kunder. Grymt besviken faktiskt.
Ska se om jag kan lämna in bilen snart för en omlackering av bakluckan. :(

Tråkigt Urma hoppas du får igenom ditt.

Ur
184
Urma
118d -08
MrAdis, Otroligt tråkigt för dig! Hur försvarar sig BMW i frågan? Har du rosten på samma ställe som mig. Blir förbannad när man läser sånt här!
Urma: Ja det är tråkigt. Ska nog göra ett försök till. Ska kontakta BMW sverige och se vad man kan få för spännande svar av dom. Sist hänvisade dom ju till verkstad. Enligt bilfirman jag var inne på som plåtade bilen och skickade in till BMW sverige så har BMW blivit mycket hårdare med just såna här ärenden. Snacka om att skjuta sig själv i foten. Finns inget viktigare än just Kundvård. Och vad jag fattade så var inte detta ett rostgarantiärende utan ett GoodWillärende. Vet inte riktigt hur deras rostskyddgaranti fungerar. Men det ska väl vara så mycket rost så hela bilen ramlar isär ;).

Min rost sitter i nederkant på luckan. Har inte blivit värre det sista men till slut så lossnar ju färgen vid en tvätt.

Ur
184
Urma
118d -08
Vilken policy har BMW när det gäller rost? Här är en som fått garanti rep av rost på en 04, åtgärdat -10 Länk.
Jaha... Var precis ute och kollade på bakluckan med en jobbarkompis
och det första han ser är ännu ett ställe med rostbubblor som jag missat tidigare. SUCK!! Va trött man blir.

Skulle iaf kontakta bmw nu men när jag går in på bmw:s kontaktsida så
så är det helt tomt på den sidan. Har ju mailat dom tidigare men jag hittar inte det mailet. Någon som vet nummer eller mailadress?

Tack på förhand!
Roffa1
Mr Adis: Trist att läsa om att din BMW redan rostar sönder och det är ännu tristare att BMW Sverige ej ställer upp för dig i nödens stund.

Tror att en lösning på problemet kan vara att du kontaktar en auktoriserad lack/rostskydds verkstad som är villiga att dokumentera rosten samt att de kan konstatera att rosten beror på ett undermåligt lackarbete gjort från fabrik. (ett mycket välkänt faktum)

Tyvärr, så är du ej hjälp av att endast lackera om den rostiga bakluckan, den bör istället bytas ut mot en ny för att du skall slippa den återkommande rosten.

Med dokumentationen i handen har du lite större möjlighet att att få BMW Sverige att ändra uppfattning i ärendet. sedan kan du ju alltid vända dig till konsumentombudsmannen i din hemkommun och till sist ARN.
Lycka till i din kamp!
Ur
184
Urma
118d -08
Då har jag fått besked att min rost går på garantin. Det tog ett tag men efter trevligt bemötande så är jag nöjd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.