AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.457

Vilken box sk man ha

mkk230
Tänkte köpa trim till min merca 250d & bmw 520d.

Vet ej vilken man ska köpa eftersom bilarna är nya 2010 resp 2011.

Pratade med mb servicerådgivare, han sa att man bör inte köpa en chip som programmeras eftersom det kan raderas av mb & återställs till ordinarie effekt. Så en box som man kan sätta in & ta ut innan man kör in den för service eller dylikt.

Vad ska man välja, v-tech, kcr, dieselkraft mm mm.
Helst bästa effekt samt billigt.

ke
134
kevin320d
320D M. E91 2006
Jag hade lätt valt v-tech.
Kör själv med det, är skit nöjd.

Mvh Kevin
mkk230
Hur gör du när du lämnar in den för service el dylikt?
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
mkk230: Jag säger som Kevin, Vtech. Har kört med deras grejer på 2 av mina 2 diesel bilar och är mer än nöjd. Det finns billigare alternativ också som tex Bluefin från England, men dem vet jag inte hur dem gör med det "problemet" som du undrar över med återställning. Men jag tycker inte du har inte blivit helt och tillräckligt informerad över den biten som nämnt om att MB återställer till original.

Köper du ett program med handenhet, vi säger du köper Vtech program med RTS-handenhet. När du ska lämna in på service så pluggar du in handenheten och originalställer bilen genom den. Skulle nu MB verkstan mot förmodan uppgradera din programvara i bilen så försvinner trimmet också eftersom du får nya värden och kontrollsummor på nya programvaran. Då får du läsa av den nya filen med handenheten och få en ny programfil med den nya kontrollsumman.
Jag jobbar inte på Vtech eller någon annan firma, men man kan fråga om dem tar betalt om sådant fall skulle inträffa.

En box kommer inte funka bra på dem nya bilarna du har. Jag testade 2 olika boxar på min förra och jag slet av dem lika fort också. På vissa boxar har du 10 program lägen att välja på men du kommer få sätta dig på programnivå 5-6 för att boxen inte ska "klippa" vid 3000 varv pga det höga trycket som boxen orsakar i CommonRail-röret.
Köper man en box så vill man ju köra på högsta programmet för man vill ju ha effekten och inte bara halva. Men så bra går det inte utan trycket i CR-röret blir så högt när du gasar att bilen kommer "klippa" gaspådraget vid 2000-3000 varv när boxen är inställd på maxläget. Så du får sänka din nivå på boxen tills du hittar ett läge där gasen inte klipper, vilket blir runt hälften.
Samtidigt sotar du igen partikelfiltret fortare med box.

Låter du programera bilen istället så styr bilens huvuddator allt i exakta siffror och tändningstider istället för en box som är "mellanhand" kopplad till styrboxen och som dessutom "ljuger" för datorn i bilen att bilen får inte tillräckligt med bränsle och tvingar därför styrboxen att trycka på med mer diesel. Lite fel metod att köra på så nya och fina bilar som du har. Box funkar kanon på diesel bilar som inte har partikelfilter, men desto sämre på dem nya med partikelfilter.

"Riktiga män kör diesel"
mkk230
Tack Mr Bayer

Så bästa är att inte ha nåt alls & åka som vanligt.

Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Har läst här på forumet att nyare bilar känner av att programvaran i bilen har ändrats och sänker effekten till ett säkert läge. Sen blir det att åka till verkstad och rätta till problemet.

Någon kommer säkert att lösa det problemet och gå runt de som BMW gjort för att hindra trimning.

/Rikard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.