AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.223

Byta lager inkopplingsgaffel!

Sida 1 av 2
För att byta nr:7 i denna Länk måste man ta bort nånting mer under bilen? Eller räcker det med att ta loss det som är inne i bilen?

Mvh Johnny
tb
17
tboy
330 ci-01
Det räcker att ta bort innifrån bilen enbart.

/Tommy

Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Man måste visst under bilen. Iaf för att få ihop det igen. Clipps #11 på bilden är nästan omöjligt att återmontera inifrån cupéen. Du kan dock demontera clippset onifrån cupéen med hjälp av Länk

lycka till
Det där var ju lite olika svar hehe. Men om man nu måste under bilen och greja ska man i så fall passa på att byta nånting annat på samma gång? Som t.ex nr 9, 10 och 11?

Mvh Johnny
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Optimalt är att byta: 2, 4, 5, 7, 10, 11, 12. Del 9 är troligen ok. Del 3 kommer du ha sönder då du blir arg i demonteringen (kallas bitch clip...) så köp en sådan också. Då ser du hur clippset funkar.

Del 5, själva spaken, kan du uppgradera till en från e36 328. Då får du lite shortshift och jag kan nästan lova att du kommer bli nöjd med detta.

Kan bara säga att det är ett mindre helvetet att gör det med avgas och kardan på plats, men det går. Lyft = bra.

Att byta alla delar är inget jättedyrt ingrepp, men gör ofta väldigt stor skillnad på bilar som börjar få några mil på mätaren.

Sök på "växellänkage" ...
Tack så mycket för svaren!

Men om man säger att man bara är ute efter att byta nr 7, vad är det mer exakt man måste lossa på under bilen?

Mvh Johnny
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Som jag skrev så är det clips #11 som ska bort. Går att få loss inifrån cupén men inte att återmontera. #7 Lossar du genom att sticka ner två små skruvmejslar i och vrida MEDURS (konstigt nog) ca. 30 grader.

Testa du med att bara byta #7. Det är inget jätteprojekt. Använd smöjfett etc.

Lycka till
Jag tog bort alla grejer inne i bilen idag och kollade lite. Märkte att del nr 1 i länken rörde sig en del också när jag drog växelspaken fram och tillbaka. Ska den röra på sig eller är det där som felet kan sitta?

Mvh Johnny
Ingen som vet om nr 1 (kopplingsarm) ska röra på sig?
Nån måste väll veta???
tb
17
tboy
330 ci-01
Den skall inte röra sig i förhållade till växellådan...

Undra om det inte är del 3 som ramlat bort?

/Tommy

Jag har endast kollat inifrån bilen. Och del nr 1 (kopplingsarm) följde med lite fram och tillbaka lika som jag rörde växelspaken. Ska det vara så att den följer med lite i samma rörelse som växelspaken?

Mvh
Johnny
tb
17
tboy
330 ci-01
Nej det skall det inte.
Om du tittap på spränskissen så skall del 1 vara "stumt" monterat i växelllådan och ska således inte röra sig alls.
Om du däremot har ett glapp i bussning 2 så kan det ju bli en viss rörelse eller att som jag sa att någon tidigare haft bort spaken och skadat del 1 vid demontering (vilket är nästan garanterat att man gör vid demontering) så kan det vara å illa att del 1 helt sonika har rört sig utåt med tiden och så småningom ramlat bort.
Hur stor är rörelsen?

/T

Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
tboy: Svårt att förstå hur du menar. Att skada del 1 vid demontering är knappast troligt. Är ju bara ett solitt stag. Och den är inte "stumt" monterad.

JonnyC: Det finns viss rörelse i del 1. Så ska det vara. Den sitter i en gummibussning i framkant mot växellådan. Även i bakkant sitter den i gummibussning mot chassit.
Jag har redan tipsat dig om alla delar som ska bytas om du vill göra det till 100%. Vill du göra det mindre jobbigt så byter du som sagt bara del 7.

En idé är att byta del 7 samt själva spaken (del 5). Blir inte mer jobb. Tror det blir en gyllene medelväg. Köp då en e36 328 spak och du får lite shortshift. You´ll love it :)
Jag kan nog tippa på att det är ett par millimeter åt vardera hållet i sidled.

Mvh
Johnny
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
JonnyC: Läste kanske lite snabbt. Om del 1 rör sig fram och tillbaka vid växling, så är högst sannolikt bussning 2 utsliten. Det enda du behöver bestämma är om du ska jöra jobbet grundligt eller halvdant ;)
Då kanske det inte är nått fel med att den rör sig lite då? Ska försöka hissa upp bilen nån dag i veckan och kolla hur det ser ut under.

/Johnny
tb
17
tboy
330 ci-01
Aaaaa, nu förstod man mitt resonemang....
Dock kan ju "ett par mm" anses som helt normalt och skall väl inte påverka känslan så mycket att det är värt jobbet men har man tid över så....:-)
Själv skulle jag tillbringa den i solstolen med en öl.

/T

tb
17
tboy
330 ci-01
Och när det gällde att skada vid demontering så var det ju del 3 jag menade och inte 1...:-)

Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
tboy: Ok då e jag med. Precis. Del 3 går nästan garanterat åt hel___ete vid demontering. Jo öl i solstol är betydligt trevligare än att byta växellänkage :) Men det är fint när det är gjort.
Jag har nu bytt del nr 7 och det vart en viss skillnad till det bättre :)
Men om man nu också ska byta växelspaken är det nått annat man måste byta då också? t.ex. damasken runt spaken? Eller är det bara att byta och köra med samma grejer runt om?

Mvh
Johnny
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.