|
|
|
|---|---|
|
Hej Har problem med rost i nederkant av dörren. Försökte fixa det förra året men det kom fram 3ggr värre efter vintern. Förra året slipade jag, torkade rent med t-röd, hade på zinkgrund och lackade sedan. Detta räckte uppenbart inte och därför ska jag försöka få det bättre denna gång. Var idag och köpte en punktbläster på biltema. Åkte sedan till uppsala bilfärg och köpte Cellulosa thinner, Hagmans zinkfärg(rostskyddsprimer) och Hagmans stålplast. Beställde även en färdigblandad färgsprayburk i rätt kulör. Nu ska jag få bort all rost grundligt och börja med punkblästern och slipa. Snabbt torka med thinnern för att sedan direkt lägga på metallspacklet. Efter det stelnat, slipa det jämt och fint med 180 -> 400 papper. Nu tänkte jag maskera med tejpens insida uppflagnad och dubbelvikt ca 10cm runt det område som skall lackas. På med zinkgrunden, stelna, slipa lite till med 400 papper? Ska jag nu torka med lite thinner igen innan jag lägger på lacken? Hur bör jag tillväga gå vid sprayningen av lacken, hur lång tid mellan lagerna ca? Efter att jag sprayat på lacken hur länge kan jag vänta innan polering för utjämnandet av kanterna, 1 dag.. en vecka.. en månad? Mvh Janne | |
| 1 vecka kan du vänta det räcker. | |
|
Hmm.. Efter att man slipat spacklet ska man tvätta med thinner igen för att få ytan riktigt ren innan man lägger på rostskyddsprimern? Sedan slipa igen med 500 papper och thinner innan man drar på grundlacken? /Janne |
|
| ta inte thinner på spacklet! Prova Rostomvandlare. Måna dock inte över denne på minst 2v. | |
| Det kommer väl troligen från plåtfalsen så det är viktigt att kolla att det bara börjat under kittet och inte rostat mellan plåtarna. Då är det bättre att byta dörr. Etsande el. s.k. syragrund direkt på plåten är det bästa på ett gammalt blästrat rostangrepp. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.