|
|
|
|---|---|
|
Hej Hade en fundering. Har tankat 98 oktan hela tiden. Men finns enbart en mack som har den billig. Är det farligt på något sätt att tanka 95 börjar tröttna på att krångla med 98oktanig bensin. Samt när man är ute och åker och kommer till en mack som endast har 95. Känns som om att det skulle vara bättre att tank 95 hela tiden. Har en 120iA(170hk). | |
| Det är ingen fara med att tanka 95 oktan. | |
|
Bensinen är en av den renaste i Europa här i Sverige så det har ingen betydelse om du kör på 95 eller 98. Dock kommer 95 försvinna och ersättas med en blandning av mer Etanol i bensinen och kommer framöver heta E10 istället. Den ska då vara mer "miljövänlig", men den miljövänligheten betyder också att din bil kommer dricka mer pga Etanolen. Så fortsätt du och hitta dig istället än 98 okt bensin så drar inte bilen lika mycket soppa. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Precis. Din bil har knacksensor, så den ställer om sig efter vilket oktantal som finns i tanken. Det tråkiga med 95 är att inom en snart framtid så kommer den få en 10% blandning av etanol. Hur mycket det påverkar låter iaf jag vara osagt.. |
|
| haha, va lite seg där :-) | |
|
Du kommer nog märka en liten skillnad. Jag har nämligen på alla BMW:ar jag kört märkt en liten skillnad i dragförmåga på låga varv. När jag kört -98 oktan så har bilen varit lite piggare och i övrigt gått lite renare, än när jag kört på 95. Skillnaden har inte varit stor, men märkbar. Alexander |
|
| 98 kommer få 5% etanolinblandning, gissningsvis även V-power pga nya EU-direktiv som kräver etanolinblandning i all bensin. | |
|
Hur bra är det för motorn att köra på etanol-blandning E10? Något säger mig att det inte blir skonsamare för motorn, speciellt "äldre" motrorer har jag svpårt att tro att de skulle vara anpassade för etanol-blandningen Mvh/Rolle |
|
|
Den allmänna uppfattningen och budskapet är att 10% etanolinblandning knappast kommer att märkas nåt nämnvärt. Vi har sedan många år haft 5% etanol i 95 oktanig bensin, toleransen är inte så knivskarpt exakt, man kan ha kört med 4 eller 6 %, liksom kommande 10% kan vara något mindre eller mera vid olika tillfällen, det blir inga märkbara skillnader. Många har säkert åstadkommit både 5 och 10% spritinblandning när man pytsat i K-sprit på vintrarna utan att kunna påvisat nån märkbar skillnad, förutom att kondensvattnet i bensinen binds och åker med genom förbränningen. Att man kan märka en viss skillnad när man tanka 98 eller 100 oktan jämfört med t.ex 95 är helt OK. Vi har ju haft adaptiva motorstyrningar, knacksensorer osv länge och då kan motorn dra lite nytta av några extra oktan osv, det är hela meningen. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.