|
|
|
|---|---|
| Har litet missljud från klumpen och tänkte byta olja i den och fetta in drivaxlarna för att se om det hjälper. Frågan är hur mycket olja rymmer den? De på Mekonomen visste inte, men enligt honom c:a 2-3 liter. Tänkte mest på vill veta hur mycket jag ska köpa. Gick endå på 300:- flaskan. Tacksam för svar. | |
|
ja har för mej att det är runt 1 liter. |
|
|
Okej. Tack. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| Clintan66: Om du kontaktar en BMW åf kommer du få exakta besked på hur mycket som krävs samt exakt vilken olja du ska ha. | |
| 1.7 liter går det i 328:ans bakaxel, lät byta ut den i höstas men köpte oljan till jobbet på bmw två förpackningar blev det. | |
|
Tack. Tänkte köpa hem 3 liter och lämna tillbaks det som inte gick åt. Jag köper 2 liter istället, så blir det säkert bra. Har frågat runt på en del ställen. Fyll till det rinner ut är svaret :). Jovisst, men det är mest drygt att handla och behöva lämna tillbaks, ska även ha 1,3 liter växellåds olja. Jag kör på ditt RVR_II. Tackar för detta. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Japp kör på det, kommer bli bra. På Bilcentralen i Segeltorp (BMW) rekommenderade de att man tog Castrols olja för differential med spärrverkan. De vanliga bmw bilarna (ej M-bilar) med asc+t har dock en obromsad diff pga att det inte fungerar tillsammans med asc+t, men rådet var ändå olja avsedd för diff med spärrverkan. Appropå häll till det rinner över så stämmer det bra. Brukar gälla växellåda och bakaxel, har bytt bägge på E12:an och det fungerade hur fint som helst. |
|
|
Rekomenderade de den oljan endå. Vet du vad den heter? Har fått på 75W-140 Castrol Länk Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
RVR_II: Vet du varför de vill ha den istället oavsett? Tacksam för snabbt svar. Tänkte byta imorgon eller på torsdag morgon. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Anledningen var förmodligen mest att de själva var något osäkra på ifall bilen hade en diff med spärrverkan eller ej, men också att det är en bra olja som fungerar kalas till spärrad som ospärrad. Att bilar med asc+t inte har bromsad diff har jag fått som svar ifrån BMW Tyskland när jag mailade dem i frågan. Kommer tyvärr inte ihåg vad oljan hette mer än att det var Castrol för bilar med diffbroms, men om du kollar på bmw så har de säkert oljan. När jag slår in min bil på rek-tabell hos Castrol dyker den här oljan upp för bakaxeln Syntrax Limited Slip 75W-140 (h), kan mycket väl ha varit den jag köpte har dock ett minne av att flaskan var silverfärgad. |
|
|
Googlade lite och är nu säker på att ovan nämnda olja var den jag köpte, den har dock bytt namn till SAF XJ och förpackningen har fått silverfärg. Länk till oljan Länk |
|
|
Underbart. Tackar för detta. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Har idag gjort olje byte i Bakaxel och växellåda. Jävligt skönt var det och bilen känns verkligen annorlunda. Även var det bara att konstatera som jag trott med buffel och båg ang LongLife. (Aldrig Behöva byta). Bakaxeln fick jag ut 9 DL och växellådan 8 DL och även en del skit. Vad jag även vill poängtera ang Bakaxeln om någon annan ska byta är att den rymmer 1,2 Liter. Växellåda = 1,2 Liter Bakaxel = 1,2 Liter Skriver mest om någon ska byta på sin framöver. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Nu är detta visserligen en väldigt gammal tråd men tänkte hjälpa folk så att dem inte blir lurade av motsägelsefulla kommentarer. Det bästa är om man kan ha bilen ståendes plant och sedan fylla tills dess att det rinner ut ur påfyllningshålet. Funkar inte det som för mig t.ex. som har en låg bil med arslet uppe i vädret så ska man ha i 1 (EN st) Liter i bakaxelklumpen för BMW E46 328i. Detta är kollat med BMW. Så hur Mr.RVR´s bakaxel mådde efter att fått i sig 1.7L vill jag inte veta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.