|
|
|
|---|---|
|
Hej, har en 525i som känns tight och har totalrenoverad framvagn för ett antal år sen, men inte allt för många tusen mil sen. När jag kör 90% av vägarna i stockholm får jag hålla ratten vriden åt vänster. Här är ju frågan om det nu kan vara en hjulinställning eller om det beror på däckbredd och dåliga vägar i stockholm (spår) ? Tänkte höra om det finns någon sätt att checka igenom om det är något slitet eller om det är hjulinställning som behövs? Hade tidigare en 520i som hade glapp i snäckan och det verkar inte min ha nu. Extremt lite om det nu finns. | |
| Det kan bli så om inte den som ställt in framvagnen har låst ratten i mittläge vid inställningen. Så kan det vara utan att några vinklar är fel. Ojämnt däckslitage är väl det "bästa" kvittot du kan få på felaktig inställning. Felaktig toe-vinkel kan också ge sig till känna vid hård bromsning då bilen vill vandra lite som den vill. | |
|
Tycker faktiskt den känns riktigt stabil vid inbromsning. Så såvida jag inte känner att det är något glapp eller slitage på däcken så kan jag lika gärna bara leva med det? |
|
| Ja, egentligen. Enda skillnaden om den inte beter sig konstigt på vägen är väl att du kan svänga något skarpare åt höger, så små vändplaner kan du ha en fördel att ta åt fel håll :) | |
| Börja med en hjulinställning och justera ratten när den är gjord om den fortfarande står snett. Någon kan ha haft av ratten och satt tillbaka den i fel läge. | |
| Har haft samma problem, sliten främre bärarmsbussning vid ena bakhjulet. Det var på en E36. | |
|
Får kolla upp det "Grelle" tack! |
|
| Hade exakt samma strul på min X5 i vintras. Visade sig vara bussningar i bakvagnen som var slut. Byttes o en hjulinställning sen var allt frid och fröjd igen | |
| Var det samma bussning som grelle hade problem med ? | |
|
Jag behövde inte göra en hjulinställning efteråt jag bytt bussningen. Mekanikerna sa att han sett någon markering eller något hur den inställningen skulle vara och eftersom ratten blev spikrak efteråt så var jag nöjd. Tror bussningarna är ganska billiga, men jag vet inte hur lätt det är att byta själv. Men är man händig och har rätt verktyg går det mesta att göra. |
|
|
Har bytt bussningar förut på bilar så det ska nog inte vara något problem faktiskt! Får hissa bilen och rycka lite för att se om det kan vara så! Hade vart skönt |
|
|
Hardox ja du ja vet i inte riktig. Är ingen mekaniker men ja tror jag betalade för att byta silentbussningar i bakvagnen om det finns något sådant ? Man ska ju ha kolla på vad man betalar för men minns faktisk inte nu på rak arm. Mvh |
|
|
Silentbussningar finns någon som heter! Tänkte höra om "yttre" bärarmsbussningen är denna som man ser på bilden? Länk |
|
|
Det är korrekt. Även den inre syns på bilden, men ljuset från blixten centrerar över den yttre. Realoem har tydligen ingen svenskkunnig översättare för de kallar det för motorfäste. Länk Det vanligaste när bakvagnen vill vara med och styra är dock silentblocken. |
|
|
Men den känns tight, och vinglar inte på vägen. Ser att vänster framdäck är mer slitet är höger fram också. Och den drar just till vänster. Hör jag hjulinställning eller är jag ute och cyklar? Btw, såvitt jag ser och känner är alla bussningar tighta, extremt tight. Syns att dom är bytta. |
|
|
Ja, om inget glappar bak om man sätter i ett brytjärn och bänder lite så. Framvagnen ställs med bakhjulen som referens. Glappa bärarmsbussningar bak visar sig gärna med slitna inner eller ytterkanter på slitbanan (toe-in eller out bak) medan silentblocken bara adderar en styrfunktion bak så att säga. |
|
| Bak var ju slitet på insidan innan jag böt däck för 2 dagar sen, men det går väl inte att undan komma på en sänkt e34? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.