AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
23.537

Långa ben i e39

Sida 1 av 3
Måste finnas fler än jag som är relativt långa ca 186 cm. Dock så har jag rätt långa ben verkar det som, för jag hittar inget bra läge att sitta på i bilen.
Efter körning blir jag öm under knäskålen i högerbenet.

Hur sitter ni andra i era e39or jag har m-sportpaket så det handlar om sportstolarna. Har ingen aning om det skilljersig dock.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag är 190cm, antagligen längre ben än dig. sitter bra i alla E39, behöver inte ens ha stolen i bakersta läget. Är du defekt, pojk? :D
Hehe Jag vet inte:P

Hur har du din stold ställd då? på ett ungefär iaf...

Enda sättet för mig att inte få ont är om jag vilar foten lite extra men då accelererar bilen förmycket...:S
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
är 195cm, faktum är att (min) e39 är nog den bil jag sitter bäst i har standardstolar utan svankstöd och bli aldrig trött.
Oftas när jag har hyrbilar (volvo, toyota, audi, passat) så brukar benet och rygg bli trötta efter tag. Hade en 320d sist med sportstolar, satt tyvärr inte bra i den.
Det där med stolar är knepigt..

Min första E39a ( -98 ) hade de sk comfortstolarna som var helt ok,men vid längre färder typ +10mil eller nåt sånt så domnade mitt högra ben bort?!

Köpte senare en till E39a,denna gång en -01a med sportstolarna i.
Lika där tyvärr med det högra benet?!

Frugans E46a funkar hur bra som helst med de blekta tygstolarna som den har.

Volvon som jag köpt nu ( V70 -01 ) funkar utmärkt för mej,men frugan hade problem innan hon fick till inställningarna som funkade bra för henne.
Hennes knä ( högra tror jag ) värkte på insidan av någon anledning?

Så detta med stolar är lite knivigt ibland minst sagt,dom kan kännas sköna och så men ändå jävlas efter några mil tydligen?
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
i e39an har ja inga problem men i min sambos e90 utan sportstolar så är det lite mer obekvämt!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag är 194cm och har sportstolar i min E39 och upplever också att högerbenet inte får rätt stöd vilket känns av på längre turer. Det lårstöd som går att skjuta ut gör inte mycket nytta då det är för lågt, dvs det är ett mellanrum mellan mitt lår och detta stöd. På tidigare E36 och även min nya E61 så kan man vinkla hela stolen lite mer vilket gör att lårstödet skjuts ut snett uppåt istället för rakt ut och då får man bättre stöd. På E39 med elstolar så är vinklingsmöjligheten mycket sämre än med manuella stolar vilket förmodligen är en faktor som spelar in. Satt faktiskt bättre i min fd E46 med sportstolar just däför att dessa gick att vinkla något mer.

När jag köpte min E61 så var komfortstolar ett absolut krav och det är inget jag ångrar.

___
//Ulf
Skrev om detta förra året och tur är väl att E39,an har en välfungerande farthållare.
Tycker bilen verka vara byggd för folk med korta ben och långa armar enligt mig, hittar ingen skön sittställning fast allt är ställbart?
Något måste vara fel, om jag väl hittar en skapligt skön inställning så ser jag inte toppen på mätarna, jobbigt med hög ratt.
Bilen blir jobbig att köra men med farthållaren på är den ok.
Tillläggas att jag har M-Paket med tjockratt och sportstolar.
Är nog inte så imponerad av E39,an som vissa BMW Freak :-)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
När jag (185 cm) sitter lagom i höjd och längsled, upplever jag att jag inte kan tilta stolen nog mycket och även om det inte blir luft emellan som Ulf upplever så är inte stödet tillräckligt på sportstolarna. Och höjer man stolen för att få bättre lårstöd slår man ju till slut skallen i taket. Kan förstå att det är ett problem för de som är längre.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Man skulle ha E6x komfortstolar i E39...mmmmmmmm
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Mmm det hade varit något.
Ibland får jag känslan av gaspedalens utformning gör att jag får dålig ställning. Skulle den vara lite lägre skulle det nog bli bättre för mig. När jag hittar det perfekta läget accar bilen för mycket... Går det o fixa mån tro?
Bilar med gasen i hängande istället för stående verkar vara bättre för långa ben:p

Men annars är e39 guld! Vill helst undvika att behöva byta bil pga sittställningen, som iof är rätt viktig:)
Bara myser när ni erkänner och till slut kommer på alla fel på BMW som ska vara en premium bil........:-(
Åker klart bättre samt lättsammare i en V70, prova få ni känna, sen är ju frågan om ni vågar erkänna det :-)
Men det är just designen många andra saknar... Sen sitter man skönt i volvo som jag nog nästan räknar som en premiumbil.

Tyska bilar brukar ha bra baksäten också:) Men som sagt här är jag iaf mest intresserad av förarstolen nu;)
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
193 cm, komfortstolar. Mitt högra ben kan domna bort på grund av att förarstolen är nedsutten så att sidostödet trycker på en punkt på sidan av låret. På långkörningar tar jag en liten, tunn stolsdyna och då blir det plötsligt überbekvämt. Jag har ganska långt kvar till bakersta läget men tiltar stolen en hel del och sitter lågt. Sitter mycket bekvämt upp till runt 45 minuters körning.

Baksätet ska vi inte prata om för längre personer - obekvämare får man leta efter.

___

Min bil: Länk
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Jag har en e39 -00 med komfortstolar. Jag är 178 cm lång och upplever som så många andra här att högerbenet inte känns bekvämt efter en stund. Svårt att få bra inställningar med om någon annan kört och ändrat nå. Faktum är att jag sitter mycket bättre i min v70 från 01. Även en saab 9-5 jag hade ett tag upplevde jag aldrig något problem med just sittställningen... /Janne
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Älska farthållaren

Däremot upplever jag att ryggstödet är lite för utåtbuktande och trycker för mycket nederkant rygg. Har vanliga tygstolar.
Et
153
Etoda
523iAT -98
...samt Audi och Mercedes
Är 193 cm med lååånga ben. Har som synes två E39. Sitter helkass i standardstolarna men bra i sportstolarna (båda manuella). Sportstolarna är det fullt ut med lårstödet (det är kalas) fullt bak med stolen, nästan nedersta läget och kraftig tilt, dock inte max. Skulle vilja tilta mer, men då når jag inte ratten.... (trots lååånga armar). Sitter bättre i en del andra bilar (MB, om multicontourstolar och elratt, och Cadillac) men sämre i nästan alla andra bilar. Har aldrig provat komfortstolarna.
am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
Kan känna att bara gasfoten tar lite stryk vid långkörning som nämnt, har eldrivna komfortstolar och inställningarna känns oändliga. Jag har iaf hittat en sittställning som är skonsam för rygg och nacke vid långkörning, det tycker jag är viktigare. Är 189cm. Foten skämmer jag bort med den underbara farthållaren som 99% av e39or ändå har.

Få inte för er att byta till v**** eller dyl bara pga stolarna. Jag har alltid tyckt att deras stolar passat små rövar, dvs omotiverat smala och korta dynor(gamla som nya mod) jämfört med alla andra!?
Använd bara mer era farthållare gott folk ist för att byta ner er så är saken biff!:)
185 med Sportstolarna och jag känner samma sak som er att utskjutet i stolen inte hjälper något för att stödja låret för att stolen går inte att tilta upp nog mycket.

jxw det kanske kan hjälpa dig om du höjer stolen och därmed får mer stöd på låret?

Annars tycker jag att sportstolarna i min förra e46a gav bättre lårstöd för det känns som att den stolen gick att "tilta" upp mer än i e39an, förövrigt riktigt sköna stolar.
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
jag är 185cm och har aldrig suttit skönare än min e39 med sportstolar :P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.