AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
20.447

320i -02 E46 startar plötsligt inte.

As
4
Asfaltbjörn
BMW 320i -02
Efter två år med min härliga 320i-maskin (-02), vägrar den att starta. 13000 mil på mätaren och välskött motorrum, utan att lära mig vad varje komponent är för något, då jag kört bilen bekymmersfritt, men jag har fattat, när jag läser runt i forumet att det finns gott om funktioner som kan krångla.

Det som hände var, om nån orkar läsa, att jag skulle avsluta min helg på landet med hemfärden till stan (3,5 mil) och när jag vrider runt nyckeln, startar motorn men dör omedelbart igen. Därefter drar jag runt startmotorn på nytt och den bara snurrar motorn utan att den går igång. Jag hör när jag vrider nyckeln till tändläget ljudet från bränslepumpen, men också ett annat kontinuerligt transformatorsurrljud jag inte hört innan, men kanske för att jag inte lyssnat heller. När jag upprepar mina startförsök låter det som den bara går runt utan ens kompressionsmotståndet man kunde höra på gamla bilar. När jag vilar startmotorn några minuter och provar igen, är det som om den puffar tveksamt ibland men efter några sekunder bara mal runt. Provar många gånger och inga fellampor på displayen. Lite bensinlukt kan jag notera ur avgasröret.
Jag fick lämna kvar bilen och ta bussen hem. Tog dessförinnan ur batteriet och satte det på laddning.

Nu är min fråga; vad ska jag ta med mig i ryggsäcken när jag tar bussen ut till helgen? Tänkte inhandla en Carsoft 6.5-kodläsare, som många verkar ha och kanske en eller ett par reservdelar som jag kan tänkas behöva byta. Men vad kan felorsaken sannolikt vara och vilken reservdel ska jag handla och packa med? Jag vill ge bilen en chans att lagas då felkoderna jag eventuellt avläser leder till åtgärder först helgen därefter. Antar att nu när batteriet varit ur en hel vecka, kommer en hel drös ytterligare felkoder kunna avläsas ur bilens minne.

Nån som vet? Jag är helt ny här?

Björn
Skulle inte förvåna mig om du nu kommer dit med ny laddat batteri och den har fått nollats, så startar den med en gång.
Likaså du nämnde luktade bensin/är sur och det har ju avdunstat på denna tiden som den stått.

Vad felet kan vart vet jag inte. Någon startspärrs funktion som gått in?

Men som sagt det bör ha nollats nu när du kopplade loss batteriet.

Hade tagit med båda nycklarna om det är något som har med start spärrs funktionen att göra.

Vet inte som sagt, bara funderingar när jag läste ditt inlägg.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Tänkte även på det med carsoft. Tänk bara på att din dator måste ha seriell 9 polig kontakt. Annars får du inte det till att fungera.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det där nästan lovar jag är det klassiska M54-problemet med överfyllda lyftare. Många råkar ut för detta när man startar och flyttar bilen några meter och stänger av den kall.
Ventilspelet uteblir sedan då lyftarna inte dränerar ur oljan och därmed ingen kompression. Medicinen är att plocka ur säkringen eller reläet till bränslepumpen och nöta på starten i 20 sek omgångar tills ventilerna stänger riktigt. Då brukar motorn ge lite livstecken ifrån sig och man kan sätta tillbaka säkringen till pumpen.
As
4
Asfaltbjörn
BMW 320i -02
Tack för tipsen så här långt.
Och det stämmer att sista gången jag körde bilen var en kallstart med 20 meter förflyttning för att komma ur vägen för en arbetsmaskin, men överfyllda lyftare? Har jag fel olja i motorn? Trodde att lyftarna var konstruerade med ett mekansisk stopp så att de inte kan expandera så mycket att ventilerna inte stänger, men med tanke på att motorn gick runt som om tändstiften var urskruvade, stämmer det kanske att kompressionen var helt borta.
Jag återkommer med en rapport.

Björn
Håller med Anders-72,

Om handlar om "överfyllda lyftare" skulle det inte förvåna mig om bilen startar utan vidare efter att den fått stå en vecka. Vid det laget kan (bör) lyftarna ha dränerats tillräckligt så att motorn kan starta.

Visst finns det en gräns för hur mycket lyftarna kan expandera maximalt men den gränsen måste vara "förbi" stängd ventil. Om inte skulle det inte finnas någon marginal för toleranser, värmeutvidgning, slitage mm.

mvh/ Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ett annat stort problem med "extrem kortkörning" av bilar med insprutningsmotorer (särskilt BMW:s motorer) i samband med kallstart är att cylindrarna "dränks" i bensin när insprutningen "chokar" motorn och då surar stiften ner sig!

Om du har tur kan det hjälpa med att ge FULL gas och köra startmotorn i typ 30sekunder för att blåsa ut överskottsbensinen från cylindrarna. Därefter provar du att släppa gasen och starta som vanligt - oftast brukar motorn hoppa igång på åtminstone tillräckligt många cylindrar för att man sedan skall kunna låta nåra uppvarvningar och sedan en liten körrunda få alla cylindrar att gå igång normalt igen.

Hjälper inte ovanstående, demontera stiften och bränn dem rena med gaslåga samtidigt som du låter cylindrarna lufta sig ordentligt (låta bensinen avdunsta). Helst bör man byta stiften helt, särskilt om det börjar närma sig ett byte enligt serviceprotokollet...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
As
4
Asfaltbjörn
BMW 320i -02
Slutet på historien?

Jag gjorde min utfärd med cyckel och ryggsäck till min havererade bil 3,5 mil från stan. Med mig hade jag laptop och Carsoft samt värdefull kunskap från det här forumet.
Nyladdat batteri återmonterades och jag malde länge med startmotorn. Den tände till lite halvt om halvt men stundom verkade den kompressionslös igen, för att plötsligt låta som om den nästan gick igång. Vred nyckeln i 30 sekunders pass tills batteriet tog slut. Satte det på laddning igen och efter några timmar försökte jag igen.
Min felsökning med Carsoft blev inget av, för jag hittade inte 20-polsuttaget nånstans i motorrummet. Dumt av mig att inte kolla upp sånt innan. Efter mycket malande med startmotorn vaknade motorn till liv. Först tveksamt men sen, med bestämt gaspådrag, allt bättre. Jag släppte inte gaspedalen förrän motorn nåt driftstemperatur. Tog mitt pick och pack och körde hem direkt, utan att stanna motorn nångång, så nu kan den fela på hemmaplan om den måste det. Har jag sån tur att det inte var nåt sönder? En bärgning och felsökning hade kostat multum och jag har kommit undan med blotta förskräckelsen, död radio och ett diagnosverktyg som jag skaffat ändå så småningom. Men jag är fortfarande intresserad av att förstå vad som händer med lyftarna när inte ens ventilfjädrarna orkar pressa ihop dem.

Tack för hjälpen bmw-entusiaster
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ang. diagnosuttaget borde du på en 02:a ha det rektangulära OBDII. Vet inte vad det sitter på E46, men på E39 sitter det i "taket" på ett prylfack till vänster om ratten.

Exakt hur ventillyftarna fungerar för att hålla längden är jag inte påläst på,. Men det är ju oljan som normalt öppnar ventilerna med dess fjäderkraft. Vid start kan man ju ha ett par mm spel innan lyftarna fylls, särskilt med vissa oljor. Just vid en kortare uppstart verkar inte lyftarna väga in rätt avstånd utan blir för långa.

Tror inte att något tagit skada.
Du har endast OBDII uttag på denna och det sitter brevid det lilla pryl facket som du har brevid vänster knä när du sitter i bilen.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
He
94
HenkeGson
BMW 535xd M-Sport F11 -12
BMW 325i M-sport Touring -06
Hej!

Hade liknande symptom på min, det var det ena kamaxelgivaren som gett upp, den som var paj på min sitter på framsidan av motorn, vid kylaren. Ibland startade motorn och gick klockrent för att sen veckan senare vägra starta. Givaren kostar runt 1000:- på Bmw och är enkel att byta.. Men en felsökning är att rekomendera!

Hoppas det löser sig!

Mvh
Henrik
Länk

Jag fick samma problem igår.. -32 ute och jag fick muppstop precis efter bilen gått igång, sen gick bara startmotorn runt och motorn kändes komplös... Hade in bilen i garage (0 gradigt) och efter en dag så nötte jag startmotorn och till slut hoppade den igång...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.