|
|
|
|---|---|
| Har tidigare postat angående gnisslande/pipande ljud i min manuella 540 -98. Lät för mig som att det kunde vara kupefläkten tills det nu blivit varmare ute & takluckan äntligen kan öppnas - då hör jag ju ljudet utanför bilen åxå. Jag har sedan tidigare åxå noterat ett klonk/klingande ljud under bilen då jag släpper upp kopplingen & kör iväg, både framåt & bakåt. Även i fart - om jag ligger i säg 20 kmh på 2:an & ger på lite gas så kommer ljudet i själva dragläget, vid belastning. Nu har då även det pipande ljudet tillkommit. Jag bad passagerare lägga örat vid växelspaken & lyssna & han tyckte då att pipet kommer därifrån. Har någon en teori om vad detta kan komma ifrån? Jag lägger åxå till att jag tycker att bilen har en svag vibration vid gaspådrag i lägre registret, mellan 1000-2000 varv. Bilen har rullat 24000 mil, lådan känns som den alltid gjort från det att jag köpte den. Har vid ett tillfälle åxå inbillat mig slir på kopplingen vid hårt acc....nånting i drivlinan borde vara på upphällningen. /// Daniel | |
| Du är helt säker på att det inte är något luftläckage från någon bälg eller dylikt? | |
| nu har jag ju ingen kompetens att tala om i ämnet, men - ja - det pipande ljudet är för mig nåt som kommer från nåt mekaniskt, rörligt. det är inget "blåsljud" som man kunde tänka sig vid luftläcka. knepigt. | |
|
Sådana saker är jäkligt jobbiga, svårt att höra var det kommer ifrån också. Just att ljuden ofta enbart uppkommer under körning. Har själv blivit smått vansinnig på pip. ;-) Hade små pip under gaspådrag i låga hastigheter i mina gamla 530, men enbart mycket sporadiskt, men fick bort det allra mesta efter ha hittat en spricka i luftbälg. MEN, bytte till 540 för ca 1 år sedan, tänkte... vad skönt, inga pip längre, det här är ju en helt annan motor. Men nog f-n har jag ett nästan identiskt pip som enbart uppkommer mycket sporadiskt vid gaspådrag i lägre hastigheter, mycket likt mitt gamla ;-) Ska väl roa mig med startgas och se om jag kan hitta något, men jag har nästan börjat vänja mig. ;-) Det du upplever är dock sannolikt något helt annat, mekaniskt precis som du skriver, verkar som så. |
|
| ett sånt där diskret pip har jag åxå på bilen vid gaspådrag, dock inget som stör då det knappt hörs. det som är aktuellt här hörs dock även av en som mig som har tinnitus :-( | |
|
Tjena det mesta utom ljudet passar väldigt bra in på en kompis 540/6 som hade kasst svänghjul. Han finns här på autopower heter Tomtebloss. |
|
| Se där ja. Blir att söka Tomteblosset då. Tack. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.