|
|
|
|---|---|
|
Hej! Låg i ca 180km/h med min 540 e34 (93a) mellan Stockholm och Eskilstuna idag, då jag kände ett snabbt tapp i kraft från bilen plötsligt. Släppte då gasen och saktade ner till ca 100km/h, då jag hör ett ökande vinande ljud från drivaxeln strax bakom växellådan. Det börjar låta mer och mer, och tillslut skramlar det rätt ordentligt och bakhjulen låser sig - i ca 30m/h. Jag stannar då, får upp "Transmission Failure"-texten på check-controllen. Efter några svordommar stannar jag motorn, ringer efter bärgare. Lyckas ta mig mha bogsering av en annan bil till en närliggande mack där jag blir ståendes. Under bogseringen låses bakhjulen då och då, vilket resulterar i att jag får lägga i backen och då "låsa upp" hjulen. Det skramlar och jag svettas rejält under bogserturen. När jag lägger i drive och kör beter sig bilen precis som att bromsklotsarna skulle ligga på rätt ordentligt. Så. Jag inser att något gått åt skogen rejält. Ingen olja eller liknande har börjat läcka från motor/växellåda. Och någonting "tar i" när jag nu kör bilen sakta, som att drivaxeln skulle böjts och skrapar i underredet eller liknande. Vad har ni för tankar ang. mitt problem? //Mikael | |
|
Det låter ju oroväckande :P Jag skulle först lag mig under bilen och gjort en visuell kontroll. Snurrat på bakhjulen o se om de snurrar som de ska. Är allt grönt där är det ju troligen något som skurit i lådan. |
|
| tror på växellåderas | |
| mest troligt är växellådsras =) | |
| Har idag reflekterat över det som hände bilen. Jag tror mer och mer på värmenypning på hjullagren på bakaxeln, då lådan inte visat några som helst felkoder efter gårdagen, alla växlar går i som vanligt. Det går att köra en bit, sedan låses bakhjulen (värmevidgade, och nyper då till). | |
| Är dina hjullager så dåliga att dom nyper ska det garanterat märkas om du hissar upp bilen och känner på hjulen :P Men det är ju bara att hoppas att de är dom, lite billigare än att byta låda :) | |
| Kan tilläggas att bilen efter raset, då jag körde sakta framåt med D ilagd, "guppade" lite fastän det var plan asfalt. Så det blir att hissa upp och rycka rejält i hjulen! Tackar för svar! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.