|
|
|
|---|---|
|
Kollar besiktningen ifall man har felkoder? Om dom gör det, vad blir konsekvensen ifall man har felkod? Blir det ombesiktning? Kan man själv "nolla bort" felkoder genom att koppla bort batteriet ett tag eller måste en verkstad göra det!? | |
|
Dom kollar inte felkoder på din 750:a. Vissa felkoder går att nolla genon att ta bort batteripolen andra inte. Givetvis får inte ex. vis ABS lampa med mera lysa. Air Bag lampan säger dom dock ingetting om. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Tjena $Marten! Inga lampor lyser på panelen så då är allt ok hoppas jag. Vet att jag inte har någon "katt" på min, inte airbags heller så vitt jag vet. Var nere i garaget och bytte bromsbelägg bak idag. Fick loss luftnings-nipplarna igår. Ska erkänna att jag kallsvettades när jag skulle skruva av "nipplarna". Man vill ju inte att dom ska gå av!!! :D Hade en burk kylspray från Biltema som jag först kylde ner dom med. Sprayade också på lite rostlösning. Sen efter detta lossnade dom hur fint som helst! Däremot satt M8-skruvarna ("insex") i oket desto hårdare. Kom på sen att det går lättare att få ur dessa ifall man först öppnar luftningsnippeln för att lätta på trycket från bromskolven! Vet du $Marten hur mycket en sensor till bromsbeläggen kostar (den som känner av slitaget)? Plasten gick nämligen sönder så den gick inte att återanvända! Ingen katastrof i och för sig! Imorron blir det luftning av bromssystemet! Vet du nånting om ifall tändningen måste vara på när man luftar? Såg nån tråd där det påstods så och att det hade med luftningen av ABS:en att göra. Jag vet inte ens om min ABS fungerar. Har aldrig kännt det där vibrerandet i pedalen vid häftig inbromsning. men ingen lampa lyser heller för att indikera att den skulle vara ur funktion. Kände dock att bromsarna innan bromsbelägg-bytet var jäkligt "sunkig". Bromsoljan var brunaktig och det var en hel del luft i systemet! Såg sen nånting om att man inte ska trampa bromspedalen i botten vid luftning, eftersom detta kan medföra att kolven i huvudcylindern går längre än vanligt varvid packningen kan skadas och blir otät. Stämmer detta? |
|
|
Japp, då var bromsarna bak avluftade. Skaffade JULAS bromsluftare 600-150 för 49 kr. Satte flaskan lite högre än luftningsnippeln (flaskan har en magnet) för att utnyttja kapilärkraften och det fungerade perfekt. Bromspedalen blev så småningom stum o fin. Hade även på tändningen eftersom detta (enligt info jag fått) skulle ge bättre avluftning då ABS:en i och med detta blir aktiv. Vet inte om detta stämmer!? Kostade inget extra att ha på tändningen. Har inte testat bromsarna ännu. Ska sätta på bakhjulen senare ikväll. Måste lufta frambromsarna också. Ok, ännu ett steg frammåt mot en bättre fungerande bil! Ikväll eller imorron ska jag testa en OMEGA-tvätt. Eventuellt kan en lyftare kärva och hoppas lite på att en tvätt ska fixa detta! |
|
|
Vet inte vad slitage givaren kostar på BMW men Mekonomen tar 84 kr för en givare. Hoppas det går lika bra att lufta fram som det gick bak. Har hitills inte behövt lufta mina bromsar på BMW:n. Det där med tändning på vill jag minnas stog I Benley bibeln också. Har du stora ventilerade skivorna i fram, 324x30mm med fyrkolvsok eller dom små skivorna som inte är ventilerade? Har annars mer eller mindre helt nya (max 50 mil) stora skivor med belägg ligandes extra och med tillhörande bromsbelägg till salu för en billig peng. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
$Marten> Så dom kostar inte mera givarna! Det var inte många kronor! Det vart väldig skillnad på bromsverkan efter bytet av beläggen bak. Bromsarna tar direkt nu och bilen drar inte heller åt något håll vid inbromsning. Har inte luftat oken fram ännu. Ska lufta oken bak en omgång till senare och tar oken framme samtidigt vid det tillfället. Jag har dom mindre bromsoken bak, oventilerade skivor. Vad jag ser från utsidan har jag oventilerade skivor även fram och antar det i och med detta är dom mindre bromsarna. Har haft mycket utgifter på bilen denna vår så nu får jag leva på knäckebröd och vatten framöver! :) Nu ska ju skatten och halva trafikförsäkringen in också (svett)! :/ Provade att koppla loss spridarna en och en ikväll, nu med båda motorhalvorna igång. Märktes skillnad på tomgången för varje spridare som kopplades bort. Så gick det inte att göra förra våren (2010), så jag tror att dom fungerar som dom ska. Däremot har jag fått för mig att det är en lyftare som krånglar. Har lite symaskinknack i motorn när jag gasar på lite! Få höra hur det låter efter jag kört Omega 707/709 behandlingen imorron samt bytt till Valvolone Synpower-oljan (15W40) och nytt filter naturligtvis. Det står att man ska köra motorn på tomgång i 10 minuter med Omega 707 i oljan. Men killen på Mekonomen sa att jag kunde köra 30 minuter! Vad tror du om det rådet??? Är inte detta lite riskabelt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.