|
|
|
|---|---|
| Lampan för bromsbeläggen började lysa för ett tag sedan och nu har jag äntligen tagit mig tid att byta dem. Gick rätt smidigt med guiden här på forumet, men jag såg att framskivorna såg rätt slitna ut. Plockade fram mikrometern och fick tjockleken på ena skivan till 19.65 mm. Någon som vet vad minsta tjocklek på framskivorna är? (E46 320iA Touring -04) | |
|
Tja, satt precis och bäddrade i Haynes; Ny skiva fram: 22,0mm Minimum: 20,4mm Dags att byta... |
|
|
Hmmm, minst sagt dags att byta..... Ska man köpa de nya på BMW eller på Mekonomen/Autoexperten/Meca? |
|
| Jag ska byta bak på min 325:a, jag köpte faktiskt på Biltema. Jag köpte tidigare till min V40 T4, har inte haft några problem med dem. | |
|
Är inte emot Biltema annars, men de slår sig väldigt lätt. Beror lite på hur du använder bilen. Kör du lite hårdare mellan åt, så köp gärna skivorna någon annanstans. Schmiedmann har och även bromsbelägg. Biltemas bromsbelägg klarar inte av hårdare körning är min erfarenhet. Blir väldigt snabbt för varma och bromsverkan lika med noll. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Tycker att den allmänna uppfattningen här på AP är att Biltemas skivor är de som slår sig minst. Har varit med om Bremboskivor som man löper ur restspänningar ur som får lite kast några månader, sedan har man slitit in dom kastfria igen. |
|
|
Kan säkert stämma Anders72. Kan vart ett par som var dåliga redan från start så att säga. Körde nämligen bara knappt 150 mil med dem sen vart de skeva. Men bromsbeläggen var riktigt dåliga för hårdare körning. Men kör man normalt tror jag det inte är några problem. De fungerade ju då :) Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Biltemaskivornana verkar faktiskt vara helt OK. Jag har testat deras "sportbromsskivor" som är slitsade och hålborrade och de ger bättre/snabbare bett vid vardagskörning än originalskivorna och har inte slagit sig ens efter några hårda "högfartsprovbromsningar" i snabb följd för att se hur de fungerar. Det var drygt ett år sedan jag bytte till dem men jag har inte maxtestat på bana eller liknande skall väl iofs tilläggas. Jag har valt att använda BMW:s originalbromsbelägg (Textar) då de brukar fungera väldigt bra under alla körformer och hålla länge! (dammar dock en del) Biltemabelägg har jag aldrig testat då många verkar anse dem som mindre bra i kombination med att de väsnas ("skriker") och har ganska kort livslängd. Iofs finns det en del som verkar vara nöjda med Biltemabelägg också, men jag vill inte chansa för "bromsjobb" är så trist och skitigt... ;o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Man kan tycka vad man vill om biltema men deras skivor är bra! Bytte på en gammal E30 för många år sedan höll skitbra. Har även bytt på min E34+frugans E46 Inga problem!!Har hållt iflera år utan skevhet eller dylikt!Jag tycker att dom är minst lika bra som några andra!Däremot kanske man ska köpa beläggen någon annanstans? Klabbarparn |
|
|
Nu halkade vi ifrån inläggets början med att börja diskutera Biltema :). Som jag skrev i mitt första inlägg så är jag inte emot Biltema. De har många bra grejor för vettiga pengar anser jag. Har själv mer eller mindre kört på Biltemas original skivor på min tidigare E36:a och fungerade alldeles utmärkt. Tänkte jag skulle pröva de slitsade, men det blev utkastade pengar. De slog sig mer eller mindre direkt (150 mil). Nu kan de som sagt vart dåliga från början/fabrik. Inte vet jag. Eller vart de för varma efter relativ hård körning och jag tvättat bilen för tidigt där efter och kylt ner dem alldeles för fort. Jag vet inte mer än att de slog sig :). Bromsbeläggen vart inget bra för min körning. När jag väl behövde broms, så fanns där ingen. De pallade inte med värmen. Kör man sedan lungt/normalt är de säkert helt ok. Sen håller jag med Johan B ang Bmw original belägg. Har fungerat alldeles utmärkt hittills. Där är fan ta mig broms även när skivorna lyser rött :). Dammar en del, men det kan jag ta. Bara jag har broms när jag behöver det. Östra Aros: Sikta på vad din plånbok pallar med. Skivor verkar vi vara överens om. Om du ska köpa billigare och bra variant. Du vet ju själv hur du kör med din bil. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.