|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tror ni det kommer se konstigt ut med 265/40-18 däck bak på orginalfälg? Funderar på om det kommer se högt ut eller inte, profilen ökar med 10mm totalt jämnfört med orginal 275/35-18.. | |
|
det känns som att det kommer bli tillräckligt med gummi för skrap vid tung last/fartgupp om du inte har valsade kanter.. men jag vet inte. jag tycker det är ganska mycket gummi redan med 275/35. skulle personligen kolla 285/35 innan 265/40 men det är jag. :) |
|
| Jag har själv funderat lite på 285 bak men kan man då ha 245 fram fortfarande eller vad gäller då? | |
|
varför skulle man inte kunna ha 245 fram fortfarande? :/ |
|
|
Rullomkretsen för 245/40-18 motsvarar exakt 280/35-18 vilket ju inte finns, så om man väljer 275/35 eller 285/35 så spekar ingen roll för rullomretsen. Vad är anlednignen till att välja 265/40? Profilen ökar som sagt med nästan 1 cm vilket gör att hjulet bredvid ett med originaldim kommer att vara nästan 2 cm högre. Valsade kanter har väl M5 original, åtminstonde hade min fd 03:a det. ___ //Ulf |
|
| sango, jag vill ha michelin pilot super sport och dom finns i ganska begränsade storlekar i 18" tyvärr så 265/40 är enda alternativet. | |
|
ah jag är med, köp bakfälgar och sätt fram. problem solved. ;) (jag ska göra den varianten när bilen är färdigbyggd:) |
|
| Nu syftade jag på bakdäck, 245/40-18 finns också :-) | |
|
aha, men kör med mer gummi runt om och valsa skärmarna om det inte redan är gjort från fabrik. vissa ska tydligen inte ha det(?) jag är ärligt talat inte med på varför man inte skulle kunna ha olika rullomkrets på olika axlar.. enlighten me! |
|
|
sango: är nog inget problem med olika rullomkrets på olika axlar på en M5 utan i detta fallet kanske mer en estetisk fråga. Kanske ser ok ut, kanske inte? ___ //Ulf |
|
|
ja det är jag med på, funderade på om det kan ställa till med vägghållning, olika slitage fram/bak eller något annat. Linol: en fråga. hur är skillnaden på super sport och PS2/PS3? har du jämfört mot något av dessa? |
|
|
Jag har inte provat super sport, dessa är nya för i år, började säljas i år. Fått bra omdömen i tester osv, ska tydligen vara som PS2 och lite till :-) Som jag har förstått det är inte PS3 en fullvärdig efterföljare till PS3 tyvärr. och precis som programmer skriver, rullomkretsen är inte problemet, var mest om det ser ut som det är ballongdäck på bilen med 40 profil bak :-) men å andra sidan är dom 10mm smalare också så vi får hoppas skärmkanterna klarar sig :) Pilot super sport finns i 275/35-i USA, kollade med tirerack.com, åker man på tull och moms kostar två däck 3k mer än två 265or hemma i sverige och det ville jag inte chansa på :) |
|
|
Det stämmer att PS3 inte är en riktig efterträdare till PS2, det finns inte ens i större än 18". PS3 ska vara bättre än PS2 i vått men för att nå dit så verkar man har gjort avkall på annat, bla torregenskaperna. Supersport verkar vara att man byggt vidare på PS2's fina torregenskaper däremot så var Supersport ännu sämre på vått än PS2. ___ //Ulf |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Rullomkretsenskillnad fram/ bakaxel måste vara mindre än 5% ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Kanske är en aning off-topic, men jag kan varmt rekommendera Continental Sport Contact 3. Köpte mina i somras och är mycket nöjd. ___________________________ Min M5:a heter Carbonhesten ///Motorsport BMWCS medlem nr. 07078 |
|
| hasso: när du skriver "måste", betyder det att bilprovningen inte godkänner det eller att det på annat sätt skulle vara olagligt? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
DSC systemets maxlimit på diameterskillnad. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Vem använder DSC? :-) | |
| Vad blir effekten om jag byter från 285-35-19 till 285-40-19 bak samtidigt som jag byter fram från 255-40-19 till 255-45-19? Det gäller en M6. | |
|
Ett tips är att försöka ha så jämnlik rullomkrets som möjligt. Båda antisladd/antispinn och ABS börjar spöka annars. Körde 235/35-19 fram på min och 265/30-19, funkade klockrent. När jag sen kom över ett par 285/30-19 så gick det inte alls. I hastigheter över 100 Km/h så slog antispinn i och jag fick segare acc som resultat. |
|
|
Det jag har nu är det som står i regbeviset och som va original på bilen. Frågan är vad som händer om jag ökar diametern från 35 till 40 resp 40 till 45. Rullomkretsen måste ju bli större. Hur påverkar det köregenskaper, GPS mm? El det märks kanske inte? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.