|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har problem med mitt larm på min e46, det har startat två gånger utan att någon ens varit när bilen, båda gångerna har bilen stått med nedvevade rutor kan det vara orsaken? | |
|
Nedvevade rutor har hänt på farsans Audi 2-3 gånger också. Det är nån sensor som är under bilen och ska tydligen "känna av brand" och därför öppna rutorna. Men om du kollar nästa gång på dioden som blinkar så ska du kunna se antal snabba blinkningar för det talar om vilken del av larmblocken som har varit aktivt. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Du har förmodligen en rörelsedetektor som sitter i taket på bilen, den kan ge utslag av t.ex en luftström som blåser genom bilen. BMW CS #5206 |
|
|
Har fått kämpa med detta idag med. Ger dig några tips: 1. Sensor som sitter i motorutrymmet, plocka bort kontakten (typiskt fel tydligen) 2. Mynt och dylikt i mittkonsoll kan också trigga igång larmet 3. På vintern om man har kupévärmare så kan sensorerna inne i kupé känna rörelse iform av luften från kupévärmaren. Man får antingen flytta position på K-värmaren eller så trycka på låsknappen 2ggr när man låser bilen så stängs sensorerna inne i kupén. I mitt fall idag så var det det typiska NR 1 ovan. Lycka till!! |
|
|
tack för svaren. vart under huven sitter denna sensorn då? |
|
|
Glaskrossar sensorn är sensor som känner av det förändrade lufttrycket inne i bilen när man krossar en ruta. Har man rutorna nere och man larmar bilen så kan en vinpust lura sensorn och tro att en ruta krossas. BMW 330i E30+V8 = Sant |
|
|
Länk längre ner på den sidan har du en bild som visar var den sitter. |
|
|
Juve! Du har förmodligen inget fel på ditt larm, ser du bara till att rutorna är uppe när du larmar, skall du se att allt funkar som det skall. BMW CS #5206 |
|
|
Förlåt, viincent, skall det stå. BMW CS #5206 |
|
|
tack för alla svaren. Men så jag kan alltså inte låta bilen stå med halvt nedvevade rutor och låst? |
|
| Nej, fönstrena skall vara stängda när bilen är larmad. Det löser du genom att hålla in larmknappen länge. När du sedan närmar dig den solstekta bilen trycker du in upplåsningsknappen länge för att öppna upp och vädra. Huvsensorn är känslig på bilar med mörk lack när solen gassar, då plåten växer med temperaturen. | |
| Tryck två gånger på låsknappen på fjärren så avaktiverar du glaskrossensorn... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.