|
|
|
|---|---|
|
Är så glad att jag måsta skriva av mig lite. Har aldrig gillat E36an, men för nått år sen dök jag på en iaf, och 3 st har passerat sen dess, E30in är ju ballare på alla sätt, men körmässigt för det jag håller på med (bana, drifting, isåkning) är E36an överlägsen. Men dom 3 bilar jag haft hitils har varit i ett bedrövligt skick, förvisso sett bra ut vid första anblick, men allt har varit slut på dom, och typ inget mer än motorn har funkat. Så nu bestämde jag mig för att hitta en riktigt frisk bil, har spanat på massor med bilar där anonnserna lovar guld o gröna skogar, men till 100% har det inte varit det jag vill ha. Jag har bara kollat på manuella bilar för det är det jag ska ha, men började kolla på automater oxå (låda går ju att byta) Men efter mycket letande står den här på gårdsplanen, en vinröd (jag hatar vinrött) 4d 325ia -92 med standardinredning och 15.400 mil på mätaren, en riktig antikärra i mina ögon. MEN, bilen är rostfri, har bara körts 1 vinter under alla år, ALLT fungerar, elhissar, taklucka, farthållare, c-lås, AC mm, bilen känns väldigt tajt, lådan växlar obemärkt. Växelåda, motor och bakaxelklump är helt torra Enda smolket i bägaren, är BMWs dåliga inredningskvalite, där samtliga dörrsidor har sett bäst före och hänger på trekvart, men det saknar betydelse, nu har jag ett bra grundämne att bygga en ny leksak av, utan att behöva ligga under bilen i veckor och svetsa rost, eller leta glapp o elfel. Dock har jag en fråga om automaten: Petar jag i sport eller vinterläget så funkar det utmärkt, men det går inte att återgå till ekonomiläget, enda sättet är att stanna o stäna av motorn, då återgår den när man startar igen. Ska det vara så ?? | |
|
Nej, du skall kunna välja läge när som helst. Kan vara så att kontakten vid växelväljaren är trasig så att den inte fattar att du trycker på E-läget. //Göran |
|
| Jag grämer mig fortfarande över att jag smällde min E36 320 -98 vid endast 11000 mil. Den var verkligen i toppskick, men när verkstadsnotan gick över 45 000 löste försäkringsbolaget in bilen. Den rullar återigen, bilplåtslagaren behöll den privat :) | |
|
BMW i allmänhet (och kanske gamla E36 i synnerhet) har ju haft lite splittrade målgrupper så det gäller att träffa rätt när man söker. Den säljs billigt idag vilket gör den lämplig som en kul "förstabil" för unga som kanske har andra prioriteringar med sitt bilägande. Det där drömscenariot med medelåldersparet som lagt en förmögenhet på underhåll och service finns nog inte kvar i någon större usträckning i denna modellserie. Men bevisligen finns det ett och annat undantag. I garaget på jobbet står en sällsynt välputsad och helt original E36 323 Coupe silvermetallic. I framsätet en barnstol :-). Svart skinn som ser orörd ut. Hela bilen ser flong ny ut så jag har tom funderat på att fråga om den kan köpas. Inte för att jag behöver den, utan mest av ren princip. |
|
|
Själv hittade jag en underbart välskött E36 Compact från 1995, iof en 316i men då behöver man inte tanka lika ofta! :) Hade gått 7200 mil, stått i garage när den inte användes och var fullservad på auktoriserade verkstäder, och är i ett kanonskick! Motorn och växellådan går perfekt! Ibland har man tur! :D |
|
|
Är extra glad över mitt fynd idag, då jag upptäkte att den har fabriksmonterad diffbroms =) Hur vanligt är detta på bilar med automat ?? |
|
|
Har själv en e36 328. gått 18xxxmil och är i princip nyskick. aldrig vinterkörd och service boken är nästan fullstämplad. 3 ägare på bilen, då ink bilhandlare. dock är den inte i originalskick, sitter en vinge från en bmw 850, andra lysen fram och bak, och andra fälgar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.