|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har länge gått i tankarna om att köpa en BMW, har hört så mycket om dessa bilar och vill en gång för alla se vad det är folk älskar med dom. Har fram till nu endast kört VW och kör idag en Golf av nyare årsmodell. Bilen jag sett är en BMW 320i, 149hk, årsmodell 2007 med "Advantagepaket", 9700mil, läderkädsel och metallic. Bilen fås med 1 år garanti och har endast haft en ägare tidigare. Bilen är till salu av en stor välkänd märkesbilfirma och inte någon halvmörk bilhall i ett gammalt ica lager. Det som hindrar mig från att köpa den är att jag har noll erfarenhet av märket och vet inte vad man bör ha koll på när man köper bmw. Jag har hört massor med historier om hur folk bittert har ångrat att de köpt diverse bmw bilar och hur de dragits med gigantiska servicekostnader. Jag vill verkligen inte hamna i en sån fälla då min ekonomi under de närmsta två åren inte klarar allt för stora oförutsägbara kostnader och jag har verkligen inte tid att behöva slänga in den på reparation en gång i månaden. Nu kanske jag överdriver men ni förstår säkert vad jag menar :) Så jag tänkte vända mig till er och fråga vad som är "typiskt" med denna bil, vad kostar en service? Hur ofta ska den in på service och framförallt vilka olika sorters servicepaket finns det? När ska det utföras en "stor" service med kamrem och hela kalaset och vad brukar det kosta? Finns det något typiskt som går sönder i denna modell, till exempel efter ett visst milantal? Övriga saker man ska tänka på, till exempel när man provkör eller kontrollerar bilen? Jag försökte välja en så trygg affär som möjligt så jag valde en välkänd firma, stort plus att bilen har endast haft en ägare och att man får ett års garanti. Det enda jag oroar mig för lite är milen, strax under 10000. Är det något speciellt man ska se upp för då? Kan tillägga att bilen kostar 149 000:- Är det ett bra pris? Tackar verkligen för all hjälp jag kan få, är bara försiktig och vill inte göra en dålig bilaffär. Verkar vara riktigt sköna bilar detta för övrigt. | |
|
Om priset är det rätta kan jag inte svara på. Har du vart ute och provkört den något? Kändes något dåligt eller så fall? 10000 mil tycker jag själv inte är någon fara. Du får även 1 års garanti. Det är väl mest vad garantin innehåller, men det kan du väl fråga eller läsa dig till. Det som ska komma om det inte är gjort på service nu är alla fall Oljebyte + Filter. Tändstift. Microfilter som exempel. Blir en slant av det tillsammans. 10000 mil är ju inte mycket enligt mig alla fall, men provkör den relativt hårt. Känn ordentligt, så du inte har vibrationer o bromsar / framvagn osv. Kolla bromsskivorna (Ja en ordentlig översikt helt enkelt) En del bussningar kan börja ge sig till känna nu. Kommer säkert fler förslag/tips. Lycka till om du nu köper den. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.