|
|
|
|---|---|
|
Dristar mig till en ny fråga: Bilen är en 325 89:a E30 Tog ur den gamla stereon, en Sony, vanlig Cd-enkelspelare. Fram till stereon finns bara vänster + & - samt höger + & - Fader sköts ju med den inbyggda dito i panelen. På stereon som satt där, hade man bryggkopplat vänster resp höger sida. Alltså kopplat ihop vänster fram & bak Resp Höger fram & bak. Har tagit loss kontaktstycket till fadern och mätt upp lite, men blir inte riktigt klok på hur det är draget. Känns lite som de har gemensam jord (-) på varje sida. Vad rekommenderar ni? Skall jag koppla in min nya stereo på samma sätt som den gamla? Dvs bryggkoppla och låta gamla fadern göra jobbet? (det är inte skadligt för stereon att göra så?) Om inte, hur skall jag koppla trådarna på kontaktstycket på faderkontakten? Bör ju vara fler här som gjort samma operation tidigare. Har testat med ohm-mätare för att höra vilka högtalare det knäpper i, men blir faktiskt inte klok på hur de kopplat. Tacksam för hjälp! | |
Roffa1 |
Koppla loss samtliga högtalarkablar sedan använder du dig av ett 1,4 volts batteri. koppla varje högtalar kabel (en i taget) till batteriet, en kabel på pluspolen och den andra på minus i botten. När du duttar till med kabeln på pluspolen så sprakar det till i högtalaren då kan du lätt lokalisera rätt högtalare till respektive kabel. För att utröna rätt polaritet så kopplar du enl tidigare, när plus o minus ligger rätt, så åker högtalar konen utåt, fel polaritet så åker den inåt (eller om det var tvärtom)? När det gäller 12v kablage så rekommenderar jag dig att dra nytt. |
|
Tack för hjälpen! Uppskattas mkt att det alltid blir så snabba och bra svar här. Jo plus över tändningen såg ganska klen ut faktiskt. Det är väl gjort för en bandare på 4x7 Watt antagligen. Var ju det vanliga på 80-talet. Det är just så jag gjort, fast jag använder ohm-mätare och får spraket med den. Samtidigt ser jag ju också vilka kablar som hänger ihop. Jag har gått över alla kablar som finns där men får det inte att stämma. (Får väl påpeka att det är inte första gången jag installerar bilstereo)*understatement* Där är helt enkelt inte tillräckligt många kablar. Skulle tro att de kört med gemensam minus på varje sida. Det var ju inte helt ovanligt ända fram på 80-talet. Aja, jag chansade, bryggkopplade, och kör med bef fader. Och döm av min förvåning så mkt bättre ljudet blev med nya stereon. Klart, fylligt, och inte minst HÖGT! (tyckte nog grannarna också) ;) |
|
Roffa1 |
Vet ej om du använder dig av ett separat slutsteg eller stereons inbyggda? i vilket fall kan det ju vara av intresse att kolla hur pass lågt steget går att lasta som bryggkopplat. Min egen erfarenhet av s.k bryggkoppling är ej så värst lyckad, transistorerna brukar brinna rätt friskt när överhettningen slår till. Sedan blir det tyst till grannarnas stora glädje;-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.