AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
26.191

300km/h gräns

Sida 7 av 14
Till Tobias:
Visst finns det däck som klarar dessa farter.
Y & W-märkta däck. för att få ha dessa stämplar på måste däcken palla hastigheten under 30min med en viss belastning.

"When In Danger Or In Doubt, Run In Circles, Scream And Shout!"
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
*quixotic2*

Jag instämmer med dig att man känner enorm skillnad när det är lite svalare ute och gärna i kombination med lite dagg/fuktig luft än när det är ca 20*C ute. Och jag har varit uppe i 320 km/h mätarfart i somras vid två tillfällen. Läskigt! Men den klarar det även fast min har gått nu 14.200 mil och antagligen med org. turbos och någon annan renovering har jag inte doumenterad.

M V H
Stephan

Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
Varför kommer aldrig den där filmen med den där toksnabba M3:an? *flinar*
An
87
Andreas BMW
Bmw 328it-96
"Swedish landspeed record" tillhör en De Tomaso Pantera -73 med 800hk under huven.
Uppmätt till 378km/h se BIKE!

Att en bmw m3 skulle göra 380km/h med 800hk med ett betydligt högre CW värde.. njae, har svårt att tro det, men allt går ju.

Var det någon som såg på Discovery för nån vecka sen.. Extreme Machins.. där hade dom en Corvette C5.. trimmad med ett kitt gick den 280 me radar.. för att den bilen skulle uppnå 320 krävdes 200hk till..

Upp till 250km/h går det bra... men sen börjar luften taemot..

Sen tror jag inte det är omöjligt att få ut 1200hk ur en bmw motor.. Dahlbäck lyckades ju "nästan" med en gatreggad Golf..

Mvh Andreas

Ps: Min jänkare går 252km/h vid 7000rpm på 4:an... vad gör din bil på 4:an?
Jag har åkt över 300 km/h riktig fart (ej mätarfart) på mc och det är ingen dans på rosor ska jag tala om. Tyvärr har jag inte gjort det med bil.....än.
Ägget gör 390 km/h har jag för mig.. men det är den teoretiska toppfarten..

Även om man har en nedförsbacke så är det ju inte säkert att man kan få upp bilen hur högt som helst.. lär ju varva sönder sig..

/Jimmy
Länk
Länk
Med risk för att bli hatad på ett Bmw forum så säger jag att jag har passerat 300 vallen i en Opel Lotus Omega på mätaren alltså. Original 377 Hk men till sommaren skall det gå fortare kan jag lova.... Omgraderad till 360 Km/h och det hoppas jag att få se på mätaren... om inte lite till.....

Kolla gärna bygget på Länk
Under Projekt...

Men en sak är säker att i 300 då är väg fan inte bred....

Mvh Sunken
sunken: Har du ändrat utväxlingen på Lotus Omegan då eller? För den lär väl knappast va drevad för 360km/h (minus mätarfel då iof) annars... Och hur bra är luftmotståndet på de?

Mätarfart e ju annars ganska ointressant eftersom de skiljer en hel del mellan olika bilar.
Ett litet exempel är när jag körde mot en kompis p944turbo och han hängde inte på (chippad 944 mot orig. m3 3.0) de roliga va dock att hans mätare låg på 270 som max och ja va aldrig över 250 på min och ändå så låg ja framför honom hela tiden (längre och längre ifrån). Så hans visa över 20km/h mer fel än min m3 som inte heller lär ha visat helt rätt.

mvh larsson
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
BMW735IA, i Nov 2002 testade man den, Mr. Loris Bicocchi körde 365km/h. Men det hade börjat regna, och det fanns mer att ge , och man trodde att den skulle kunna uppnå de 390 km/h man angivit.
dlarsson:::

Jag har ej ändrat utväxlingen eftersom det ej behövs, om man skulle ha pulver att toppa ut den så gör den dryga 450km/h men eftersom vi skall köra strippen till sommaren så har vi ändrat utväxling tills dess så den BARA toppar ca 400Km/h. lite väl lång 1 på original ( över 92Km/h ).
Mätar fart är ju alltid mätarfart men denna bil går 286 Ärliga Km/h original och då med bara 377Hk, ett litet chipp och du har ca 80 Hk till då passerar du 300 utan större problem.
Luftmotståndet skall vara mycket litet eftersom värdet är bättre än Calibran.

Mvh Sunken med mycket mos till sommaren (förhoppningsvis)
"johan"
Värdet är inte bättre än Calibran
ant
omegan måste väl ändå ha ett ganska högt cw-värde jämtemot calibran? jag menar lotus omegan har ju massor av vingar och dylikt.

==========
Länk
Satan i gatan. Calibra ca 0.27 och Lotusen ligger på 0.308... Fel av mig. sorry...minnet svek för ett ögonblick. Men den glider bra genom luften!!!!

Mvh Sunken
Klev av pedalen vid 290 med min Lotus V8 eftersom nära döden upplevelse inträdde - hade knappt kontakt med vägbanan, iofs på motorvägen mellan Helsingborg och Åstorp och den vägen är för dj-la dålig. Fattar inte hur man kan köra i 380 även om det är på Autobahn, man får ruskigt tunnelseende redan vid farter över 250, har kört min 1:a M3:a i 272 på Autobahn och med alla bilar som plötsligt kör in och ut så kan jag bara säga att det gör jag aldrig om. På bana är givetvis en helt annan grej där man inte utsätter medtrafikanter för fara, tycker att det är oansvarigt att göra som jag själv gjort men det är j-lgt svårt att låta bli att prova grejorna. Fram för fler testbanor i Svea rike!
Bilens kontakt med marken minskar ju med farten också, så ofarligt är det inte.
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
Anders BMW: Ingen standardgolf, den där direkt. Sitter för övrigt Audimotor i den.

sunken: Och min Vette toppar 2.5 warp om jag monterar den där nya Hyperdrivesaken de premiärvisade i Star Wars. Tror det var i "The millenium falcon", Han Solos kärra om jag inte minns fel. Tror nog du får nästan lika hög toppfart, men du har nog lite högre cw-värde =)
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
HAHAHAA!!! :-))
Faktum är att en Lotus Omega har en teoretisk toppfart på över 500km/h om jag inte missminner mig, men det lär ju aldrig vara någon som orkar varva i närheten av varvstoppet på sexan i en sådan.

Däremot krävs det en jävla massa extra hästar för att öka farten markant. Energin som ska tillföras ökar med kvadraten på hastigheten.
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
Andreas BMW:
"Sen tror jag inte det är omöjligt att få ut 1200hk ur en bmw motor.. "

Detta gjorde ju bmw redan på 70-talet....... ur en 1,5 liters fyra =)

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

"BMW M3 E30 -Den första och RIKTIGA M3:an"

Länk
Ja du Rantzow... orken till dig gosse.
Den som lever får väl se till sommaren på träffarna men jag hoppas du kommer och hälsar.....

Mvh Sunken med garanterat mera pulver till sommaren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.