AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
26.194

300km/h gräns

Sida 6 av 14
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Om en M5 med 400 hk och 500 Nm som väger hur mycket (1800 kg? 1900 kg) toppar 296, anser jag det inte för omöjligt att en bil med följande siffror toppar 300 om man höjer laddtrycket till 1,20 eller 1,25 bar:

Vid 0,85 bar gav min gamla Alpina B7 Turbo enligt bromspapper:

Vid 0,55 bar i laddtryck 300 hk (480 Nm) på bakhjulen (390 hk i motorn).
Vid 0,85 bar i laddtryck 350 hk (560 Nm) på bakhjulen (455 hk i motorn).

Ta även med i beräkningen att Alpinans tjänstevikt endast är 1420 kg.

Egentligen så kan jag inte påstå att jag bryr mig om någon tror mig eller inte. Har upplevt det själv, så...

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Pga av luftmotståndet. E28 M5 är ju inte så särskilt snabb... Dock är en BMW 540i E39 betydligt snabbare med samma effekt utantoppfartsspärr (iofs mer vrid). Samma sak med 540i E34. Aerodynamiken.

E28 är inte direkt aerodynamiska...
Ch
230
Charlie_don
[-E30-][-325im-][-89-]
Alecci: Menar du att du tappar 30% från motorn till hjulen? Skumt när alpina samtidigt gjorde b6 3.5 som tappade 3% från mororn till hjulen.
Charlie_don:

Om man mäter motorns effekt på veven, det var väl så du menade att Alpina gjort...? I så fall kan du bara glömma att det bara vart 3% effektförlust genom låda, kardan, diff.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

siffror mellan 7-10% har jag läst mig till (observera läst) att det försvinner...

--------------------------------------------
Länk
B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Alecci:

En B7 Turbo(E12) har 250 hk vid 0,55 bar, och 300 hk vid 0,85 bar, hur f_n lyckades ni få ut ca 150 hk mer än original vid samma turbotryck ???
B.Lee
Howdy Bmw-lovers!Undrar över toppfarterna på dessa bilmod, när dom e ostrypta???

E34 540i 6v
E39 540i 6v
M5 3.6
M5 3.8
M3 3.0
M3 3.2
???
B.Lee
Ingen som vet eller???
Skrev det på förra sidan:

En M5 gör 296 km/h

M3 3,2 278 km/h alt. 282 km/h om den är chippad dvs 30 hk till.

M5 3,8 MAX 275 km/h

Inte mätarfarter utan verklig hastighet

Intressant referens: Alpina B6 3,5 utan kat med 261 hk toppfart 252 km/h enl. Sport Auto.

Har itne sett ngt test då Alpina B10 BiTurbo toppar över 290 km/h. Osannolikt att den skulle göra
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
B10Tobbe:

Du har helt rätt, det är jag som klantade till det. Ovanstående siffror gäller vid 0,85 respektive 1,20 bar och inte vid 0,55 och 0,85 bar (som det står).

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
B.Lee
Hur e de med540/e34 och 540/e39:an då???
B.Lee
M3 3.0 glömde jag att fråga om,vilken topphastighet har den då?
B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Alecci:

Ja, det lät lite mer rimligt :)
Har inte lusläst hela tråden men fanns det någon film på den beryktade M3:an som pressas till 380km/h.

/Bimmerman
yo
51
you_2_slow
M3-96 coupè
Har åkt Corvette ZR1-92 i ca:306km/h utan targa!!
har även kört i 250km/h med min M3:a sen gick fartspärren i!!

M.V.H //Fredde
Beträffande de här me olika toppfart för en viss modell så måste man ju ta i betraktelse vilka däck man har på....Tex säga att en M5 3,8 går till varvstopp med en viss dimension och en viss hastighet,då e du ju så att om man sätter på större däck så kanske den inte går till varvstopp men likförbannat är toppfarten högre...Har läst nånstans att en HELFRISK 3,8 med en viss däcksdimension(minns inte vilken) skall klar av 282 äkta km/h...sen om den gör de vid varvstopp eller inte kvittar ju...Eller??
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Gustav: Är du helt säker på det?! Jag har sett åtminstone 2 tester + en Alpinaspecifikation (ingen broschyr, utan ett blått, maskinskrivet, introduktionsbrev som BB skrev till gentlemannen som köpte bilen) som säger att bilen ska gå runt 302 km/h?

Vidare så var det ena testet på tyska, så det kan mycket väl ha varit under någon särskilt förutsättning (jag är dålig på språket), men det andra var några engelsmän som varit i Tyskland och testat en BiTurbo för att få anledning att beklaga sig över att bilen inte fanns i högerstyrd upplaga.

De lurade upp den i 301 km/h enligt deras utrustning (på regnblött novemberautobahn, galningar :).

Anledningen att jag inte kör så fort är att jag inte kan sluta oroa mig för mina däck. De är ju tokfina och SKA klara 300 km/h, men, man vet ju aldrig vad som kan ha hänt med dem sedan man åkte hemifrån. Det kan ju ha uppstått en spricka eller något sådant?!?!

Det kanske bara är jag, eller är det fler som oroar sig över det här med däcken, när de kör i högre farter? Det känns som att det inte ska behövas mycket för att ett däck ska smälla om man ex. skulle köra på en plåtbit eller något i 250 km/h.

Vore intressant att veta...
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
quixotic2,

Klart man oroar sig över vad som kan hända när man kör fort men det gäller att överkomma det. :)

Men eftersom du inte gör det så kan du få en bil som garanterat inte går fortare än 130 km/h av mig så får jag din B10 BiTurbo, deal? ;)

Skämt åsido, skall man köra rikigt fort så får man väl göra det vid lämpliga tillfällen.
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Johann: Så, du har gjort det totalt omvända... nämligen strypt din M3:a till 130 km/h. Jag antar att det är en elektronisk strypning, så vi kan väl preliminärt säga att vi genomför bytet.

Eller har du bytt insug med en Polski Fiat, för att hålla nere hästarna? ;D ;D I sådana fall får jag nog tänka om.

Alltså... jag har ju inte sagt att jag ALDRIG kör snabbt. Bara att jag inte gör det generellt. Ibland växer såklart hornen ut, men jag vill gärna tona ner den delen av min körning, eftersom en del människor tror att man missköter sin bil bara för att man gillar att toppfartstesta ibland.

Jag är ju otroligt noga och petig med min bil, då vill jag inte höra från någon att den är sönderkörd, eller liknande. Det är den nämligen INTE, jag vårdar den som ett litet barn, även när jag åker ifrån Supror och andra vägbulor.

Anledningen att jag är så viktig på det här med 300 km/h, är att jag omöjligt vill tro på att bilen INTE gör det. Alpina säger det ju själva, och jag har sett mätarnålen gå i stort sett varvet runt (vilket borde motsvara ca. 330-340 km/h mätarfart) när jag tuffat ifrån någon riskokare mellan Örebro och Arboga. Hur stor felvisning kan en bil egentligen ha? Jag vägrar tro att Alpina installerar en mätare med över 10% felvisning i någon av sina bilar.

Något jag förvånas över, är de otroliga variationerna i prestanda nu jämfört med i sommras. 0 grader celsius måste helt klart vara det billigaste, enklaste och nyttigaste trim som en BiTurbo kan få. Ovanstående mätarfart har alltså uppnåtts för ett par dagar sedan, när jag en torr och fin morgon med nollgradig yttertemp var på väg till Sthlm.

Har inte ni övriga BiTurboägare upplevt detsamma? Dvs. att bilen går oerhört mycket rappare och snabbare nu, jämfört med när det var 25-30 grader ute i sommras?

Nåja, så snart jag ser den första saltbilen/saltkornen på vägen är det i alla fall avställning som gäller. Sedan blir det att gå och sukta efter sommaren igen...
B.Lee
Finns här någon som kan uppskattningsvis säga tex om man har en frisk 540-95-6växlad,chippar den,3"hela vägen + ett s.filter kan prestera i topphastighet utan spärren givetvis???
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.