AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
26.188

300km/h gräns

Sida 5 av 14
Kanada:

Vikten spelar OERHÖRT liten roll för toppfarten.
I 300km/h är det troligtvis 90-95% av den drivande kraften som tas upp av luftmotståndet och endast ca 5-10% som tas upp av rullningsmotstånd, bla bilens vikt.
Ka
131
Kanada
328i -00
S38B38:

Det har du i viss del rätt i! Se mitt andra statement också. Ville bara illustrera orimligheten i siffrorna med en jämförelse med en F1:a. När det kommer till aerodynamik så är det näst intill omöjligt att få fram siffror från F1 (då det är så superhemligt) att jämföra med.

Skulle vilja se den raksträckan som använts för denna högfartsorgie. Kanske var i trakterna av Saltlake City. ;)

///Nicklas
BMWCS# 4748
betriebsanleitung1
1229 hästar borde va omöjligt.En Prostock har runt 1100 Hkr med 8,2 liter slagvolym,den gör kvartsmilen på 7 or.Den kan ju iallafall inte va körbar.
betriebsanleitung1
1229 hästar borde va omöjligt.En Prostock har runt 1100 Hkr med 8,2 liter slagvolym,den gör kvartsmilen på 7 or.Den kan ju iallafall inte va körbar.
Kanada,

En F1-bil har mycket högt cw-värde med alla dess vingar. Det är ju därför toppfarten inte är högre än vad den är. Sen spelar ju frontarean in också. Men det är ju som S38B38 säger, vikten är inte lika viktig för toppfart som ett lågt luftmotstånd.

Tänk på att en ca 1900 kg tung Mercedes SL55 AMG med strax över 500 hk kan tas sig upp i närmare 330 km/h.
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Jag sa det förut, och jag säger det en gång till:

Tänk på Koenigsegg CC som med sina cirka 650 hk klarar av en topphastighet på 390 km/h. Jag tror faktiskt att en M3 med 850 hk teoretiskt sett skulle klara 380 km/h, men (och det är ett stort men) jag tror samtidigt att aerodynamiken sätter stopp.

Om min gamla Alpina dessutom, med extra finkalibrerad mätare klarade mätaren ut (graderad till 320 km/h) med endast cirka 420-450 hk klarar över 300 km/h, så borde det inte vara omöjligt om en cirka 400 kg tyngre bil med den dubbla effekten kan klara något högre hastighet.

Jag vet inte exakt hur snabbt min gamla Alpina gick, men den gick snabbare än en B10 BiTurbo, vars hastighet med fristående mätare hade mätts till 307 km/h.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kanada. Jo men med annan utväxling och konfiguerad för bara toppfart skulle f1an kunna göra mer rakt fram.

Även om jag som du betvivlar uppgifterna :)
gu
394
gurr
M5 -95
lägg ner
Alecci,

Angående Koenigsegg så har väl ännu ingen testat toppfarten, eller ens gjort riktiga prestandamätningar på bilen. Car&Driver hade iofs ett test för nåt halvår sedan men där var siffrorna inte alltför imponerande så jag antar att det inte var den slutgiltiga produkten.

Var din Alpina en E12:a? Isåfall bör den nog haft mer än 420-450 hk för att klara av hastigheter över 300 km/h, tror jag. En B7S Turbo med 330 hk har en toppfart på 260 km/h enligt Auto Motor und Sports test. Med tanke på E12:ans ganska usla aerodynamik och att en trimmad E39 M5, som ju har betydligt lägre luftmotstånd, med ca 450 hk har en toppfart på mellan 305-310 km/h så krävs det nog mer effekt än 450 hk att ta sig upp i över 300 km/h i en E12:a.
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Janne2:

Japp, det var en E12 jag hade. Ärligt talat vet jag inte den exakta effekten, i och med att den endast är teoretiskt uträknad. Detta på grund av att vi hade siffror för effekt vid 0,55 bar och vid 0,85 bar men inte vid 1,2 bar och högre. Jag har för mig att det skall bli cirka 450 hk om man räknar fram det teoretiskt.

En Alpina B10 BiTurbo har orginal 360 hk (vilket då borde vara cirka 90 hk mindre), väger nog cirka 1800 kg (vilket är cirka 400 kg mer) toppar över 300 km/h. Visst har den bättre aerodynamik, men det skiljer inte ljusår i bilarnas utformning.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
Vridmoment, vridmoment! Det är saken som krävs för hög toppfart..
Men en original BiTurbo toppar inte över 300 km/h. I de tidiga broschyrerna säger Alpina över 290 km/h, sen har jag för mig att de säger 291 km/h och i Auto Motor und Sports test får dom upp den i 288 km/h. Road&Track får nåt liknande resultat i deras test av bilen.
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Har själv åkt med i en orginal B10 BiTurbo som toppade över 300 km/h. Det var samma BiTurbo jag skrev om ovan, som farsan körde jämsides med. Det var den första B10 BiTurbo som byggdes, som var herr Bovensiepens privata bil när vi hälsade på Alpina nere i Buchlohe.

Angående vridmoment... Så vet jag att 560 Nm fanns tillgängligt vid ett laddtryck på 0,85 bar i alla fall. Kan ju bli bättre, men inte fy skam...

Däremot så vet jag inte om de kanske strypte senare versioner av BiTurbon, eller ändrade utväxling eller något. Det är ju inte omöjligt... Herr Bovensiepen använde ibland sin egen bil för att visa prominenta gäster vad BiTurbon gick för, och enligt Alpina själva så var den helt orginal (om man kan kalla det orginal, eftersom det i princip var prototypen). Alla siffror stämde i alla fall med de som den senare serie-producerade B10 BiTurbon har.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Det finns ett brittiskt stipendie som betalas ut till den mest sanslösa döden som gjorts under året. En jury tittar på händelser, dödsolyckor och försöker komma fram till vem som gjort den mest spektakulära galenskapen med sitt liv till pris...

Det var en gång i USA (only in America) som en verkstadsmekaniker på den lokala flymaskinsverkstaden kom över en gammal jetmotor av skala liten. Den tänkte han, skulle göra sig bra där back på pickupen när han behövde göra snabba omkörningar.
Eftersom han var duktig i sitt praktiska arbete löste han lätt de eventuella problem uppstod i att göra en styrenhet från kupé till jetpack.

Detta är vad man har kunnat lista ut av samtal med nära och, grannar och arbetskamrater. Det hände sig nämligen att någon hittade ett bilkadaver med vad som en gång måste ha varit en människa. En bra bit därifrån hittades det spridda delar och liksom brända gummispår längs en farled. Man utgick från nedslagsplatsen och följde spåren och lade ihop ett med något annat.

Jag undrar om det kittlade i magen när han tände jetpacken och hur hög fart han fick erfara medan fyra hjul fortfarande var i marken?

Only in America... :-)

MVH
KJELLE
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Det finns fler roliga stories som den powerkjell beskriver på:
www.darwinawards.com
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Alpina BiTurbo lämnar enligt Tyska Auto & Motor Sport's test från 1991 590 nm vridmoment och 402 hk vid strax under 10 graders yttertemperatur. Alpinas uppgivna 520 nm och 360 hk lämnas vid 23 graders yttertemperatur.

Generellt är Alpina ganska restriktiva i sina prestandauppgifter, vilket kan vara anledningen till de stora skillnader som uppmätts.

Skillnaden mellan att ta ut bilen nu, en morgon när frosten släppt och termometern visar runt 3 grader, och att köra i sommras när temperaturen låg runt de 30, är märkbar (även om jag misstänker att den är tydligare vid tokaccelerationer, men det har man ju som ändå inte särskilt stor nytta av).

Alpinas omprogrammerade Motronic är mycket effektivt på att ta tillvara temperaturskillnaderna, mao.

Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :D :D :D

Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! ->
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Det är en sak att diskutera olika tester i tidningar än att prova själv. Måste hålla med Alecci, jag har en B7 turbo, dock en E-28, men det är inte mkt som skiljer de imellan och den gör lätt 300, även en vanlig M5a gör 300 utan knog bara man flyttar spärren så jag förstår inte riktigt vad diskussionen går ut på längre. Tidningar i all ära, ni har ju grejer att åka med, UT Å PROVA! Sen blir jag lite orolig när jag ser B10-ägare säga att "har bara åkt 240 med min". Varför köper man då en sån bil?? Får en känsla av att d e mer show än go... Vet inte, men här uppe kör vi 300 dagligen till jobbet!=) Ut å pressa!

jimpa
AlpinaJimpa,

Skillnaden är ju verklig fart mot mätarfart. Ja, en M5 E39 går nästan 300 km/h verklig fart men det har hänt en hel del på aerodynamikfronten sedan E28 och speciellt E12 designades. Det krävs väldigt mycket effekt för att pressa upp någon av dessa äldre bilar i sådana farter.
T_J
Måste instämma med Janne2, fast oxå faktiskt korrigera lite, en M5 E39 gör otroliga 296km/h äkta fart utan spärr.
Den har verkligen 400hk och 500nm (förmodligen mer, några tester har visat uppåt 530nm original)

Att en gammal E12 B7 Turbo gör 300km/h äkta fart är bara att glömma.
Detsamma gäller en E34 M5 3.8, den orkar just precis upp till 280 max 285km/h äkta fart, dom som säger vet inte bättre, för vem i sina sinnens fulla bruk kan påstå att en gammal 15000mil (tvivelaktiga mil desutom) M5 motor från 92 med 340hk går fortare än en 00`as M5 med 400hk och minst 100nm mer samt _betydligt_ lägre cw-värde.

ps. Den som tror på mätarfarten löper stor risk att bli fångad av nån sekt ;-)
En M5 gör 296 km/h

M3 3,2 278 km/h alt. 282 km/h om den är chippad dvs 30 hk till.

M5 3,8 MAX 275 km/h

Inte mätarfarter utan verklig hastighet

Intressant referens: Alpina B6 3,5 utan kat med 261 hk toppfart 252 km/h enl. Sport Auto.

Har itne sett ngt test då Alpina B10 BiTurbo toppar över 290 km/h. Osannolikt att den skulle göra det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.