|
|
|
|---|---|
|
Eftersom hastighetsmätare, varvräknare och tankmätare haft störningar bytta jag hela mätarpanelen på E36 1994. Efter bytet fungerade mätarna, men varningslampan för krockkuddar och ABS lyste. Med hjälp av Bosch KTS 740 lyckades jag släcka krockkuddelampan, men inte ABS lampan. Senaste sommar lyste också ABS lampan och då fanns felkod lagrad om att högra framhjulscensorn var felaktigt, vilket också var riktigt när jag kollade med ohmmätare. Efter byte av givare och radering av felminnet så har det nu fungerat fram till bytet av mätarpanelen. Inga fel finns i minnet, har någon erfarenhet av liknande? | |
| Röda ABS reläet verkar lite misstänkt. Mellan polerna 30 och 30a sitter det en diod. Genom den är det stor resistans i riktingen som borde varaledande, skall ännu jämföra med reläet i fruns E36:a. | |
|
Om du hade tändningen på när du pluggade i och ur så kan det bli så att airbaglampan lyser! Har själv gjort det misstaget!Åkte till BMW så släckte dom den åt mig. Klabbarparn |
|
|
Har du kört något med bilen eller den har bara stått sedan du bytte instrumenten. Så att säga bara startat den i garaget??? Varför jag frågar är för när jag bänkade min bil för c:a 2 veckor sedan, så började en jäkla massa lampor lysa uppe i bänken. Blev lite orolig vad fan det nu var med allt, men körde 50 meter från verkstaden och det slocknade en efter en och allt normalt igen. Tänkte på om du inte kört och den bara vill ha ett par meter på sig och känna efter... Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Har väl berott på att framhjulen inte snurrade och bakhjulen gick vad det töjde. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| Efter mätarbytet har jag provat bromsarna på dynamometer inför besiktning och provkört några kvarter ett par tre gånger, utan att dt skulle förändra något. Tomatröda reläet bytte jag idag mot ett annat från en krockad av samma årsmodell. Jag har okså låtit bilen stå ca 1timme med batteri minus kabeln bortkopplad. Fortfarande lyser lampan och jag kopplade in Bosch testern ännu en gång, men inga fel finns lagrade. | |
| Ännu en sak som förvånar. Det tomatröda reläet BMW nr 61361393404 , mellan pol"30" och pol"30a" finns en diod enligt kopplingsschema ( finns även avbildat på reläet). Dioden har i spärriktningen oändlig resistans och i ledriktning ca 1,50 Mohm. Det andra reläet har ca 1,9Mohm i ledriktningen. Skall det verkligen vara så hög resistans? | |
| Efter diskussion med min dotter som kör med bilen är det osäkert om ABS lampan lyste eller inte med gamla mätarpanelen. Jag har låtit bilen stå en tid med batterikabeln lös och kört en runda med bilen och ännu en gång kopplat på testern, men inga fel finns i ABS minnet. Systemet är Teves Mk IV. | |
| Nu har analyseríngen av problemet med hjälp av BMWs egen tester visat att det inte är mätarpanelen som är orsaken, och inte finns det några felkoder lagrade som den avslöjade. Det blir att söka vidare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.