|
|
|
|---|---|
|
Har ett gäng tändspolar (Bosch coil on plug, standard 328i spolar) som jag gärna vill mäta sekundärlindningen på. Fattar inte hur det ska gå till, eller om det ens går? Primärlindningen är enkel att resistansmäta mellan stift 1 och 15 på spolarna, men om jag försöker mäta den sekundära lindningen (sidan mot stiften) går jag bet. Får inga värden på någon av mina spolar (vet att all inte är brända) när jag försöker resistansmäta mellan tändstiftsutgången och jord (1), eller någon av de andra ingångarna heller för den delen (15 & 4a) Funderar på att koppla in spolarna på motorn i bilen och slå på tändningen, det borde aktivera ev. transistorer osv inne i den inbyggda elektroniken i spolarna och därefter mäta igen. Vad tror ni? | |
|
Du kan mäta varje spole individuellt genom att mäta mellan stift 2 och tändstiftsutgången. Det är direkt på sekundärspolen. Ingen inbyggd elektronik i spolarna. Mät sedan förbindelsen till chassijord via motsvarande stift 2 i kabeln till spolen och motorblocket. Där skall vara 0 Ohm. //Göran |
|
|
Vilket stift menar du med stift 2? På mina spolar är det 3 ingångar, från vänster till höger: 1 - 4a - 15 Och givetvis utgången mot tändstiftet. Menar du den märkt 4a då eller? Jag får ingen kontakt mellan 4a och tändstiftsutgången. Har mätt på bilen och stift 4a var jord som du kanske menar? En av 1 eller 15 (Har glömt vilken) var matningsspänning +12V vid påslagen tändning. |
|
|
Hittade denna på wiki: Länk Motsvarar "B" dessa spolar? I så fall borde man kunna mäta mellan 4a och tändstiftsutgången, men jag får som sagt inget resultat där. (Testat med två olika multimetrar) |
|
| Tändspolens plus är "15" och tändspolens minus är "1". Det är den sistnämnda som är kopplad till brytarspetsarna på en gammal hederlig bil, och numera till något annat "fanstyg" som styr tändningen. Pol "4" är den som är ansluten till tändstift. | |
| om det är 0 ohm på primärsidan kommer ditt motorstyrdon gå en säker död till mötes. Det ska vara runt 0,5 ohm. Går endast att mäta med en bra multimeter, och kompenser även bort mätsladdarna. Sen kan ju spolen vara defekt ändi, tex taskig isolering intern så att det blir överslag och så pajar motorstyrdonet ändå. Går endast att vara säker genom att koppla upp ett tändstift till spolen och agera brytarspets själv samtidigt som man mäter backspänningen på primärsidan via ett motstånd till jord (precis som bilen gör), då ser man att gnistan blir som den ska. | |
| Jo, primärsidan mäter jag av till runt 0.5 Ohm på spolarna, men sekundärsidan gäckar mig. | |
|
Att mäta resistansen i spolar med stor induktans kan vara lurigt med vissa instrument. Instrumentet kan bli "lurat" (enkelt uttryckt) av spolens induktans. För att minska induktansen som instrumentet "känner" kan man prova att kortsluta motsatta lindningen på transformatorn (tändspolens primärlindning). Tveksamt om det räcker i detta fall men det kan vara värt ett försök. Ett gammalt visarinstrument kan vara bra att ha vid den här typen av mätningar :-) mvh/ Anders |
|
| Jag har för mig att det stod i BMWs instrukt att sekundärsidan inte kan mätas, det låter konstigt och varför vet jag inte. Skulle vara om det var något litet gnistgap inuti spolen eller liknande, för att säkerställa en viss spänning före tändning. | |
|
Hmm, när du skriver så dök något avlägset upp i bakhuvudet. Vi minnas att jag sett ett schema på en BMW spole och att det var "något" i serie med sekundärlindningen. mvh/ Anders |
|
| Jaja, får väl acceptera att det kanske inte går då. Bilen går iaf bättre efter att jag bytte ett par spolar. Innan stod den och småmissade på tomgång då och då, mycket jämnare nu. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.