|
|
|
|---|---|
|
Hej, Vi har köpt en ny 320d e91 ( 184 hk ) som nu har rullat 100 mil, vi har sen tidigare en 330d touring-01 som vi har varit väldigt nöjda med. Med den nya bilen är vi besvikna på det höga vägljudet och att den är nervös/vinglig på vägen vilket jag misstänker beror på RFT-däcken (Bridgestone Potenza 225x45-17 ), ska man behöva acceptera de här däcken eller kan man kräva av BMW att de monterar andra däck? Vilka ska man då ha? Det sitter Michelin PS2 225X45-17 på vår 330d och vi tycker att dom är väldigt bra. Har även positiva erfarenheter av Falken ZEIX ZE-912 som dessutom är väldigt prisvärda. Jag funderar på att byta däck oavsett vad BMW säger, är det någon som har några synpunkter på däckval ( sommardäck ), jag vill ha ganska rund radie mot stommen så dom inte blir spårkänsliga ( kört med Dunlop tidigare på 330d och dom var hopplösa ). En annan sak som vi missade var att vi inte valde till rökarpaket och extra eluttag ( röker ej ) så det finns bara ett eluttag som sitter i mittkonsollen ( finns även ett i bagageutrymmet ) vilket är tråkigt när man ska koppla in tex GPS, Dator, LCD skärmar till barnen, ladda telefon mm. Det här måste jag fixa på något sätt. Tråkigt att säljaren inte upplyste om det när vi beställde bilen... Så för att sammanställa frågorna: 1. Kan man begära från BMW att få RFT däcken utbytta? 2. Vilka RFT-däck är bäst? Någon som har positiva erfarenheter av RFT? 3. Vilka "vanliga" däck rekommenderas, synpunkter mottages gärna. 4. Är det någon som har bra tips på en bra solid cigg-eluttagskonsoll ( 3 uttag och svart färg ) med skruvfäste ( kommer att monteras under handskfack ) 5. Hur mycket olja går det i motorn? Ska göra ett eget oljebyte vid ca: 500 mil, beställer från Mapodo ( Castrol SLX 0W30 LL 04 ) 6. Är det någon som har eller vet om någon M-sportkofångare ( främst den bakre och gärna vit ) får ni gärna höra av er. Mvh/ PR | |
|
Har just bytt till vanliga däck Conti Sport Contact 225/40-18. Mycket bättre än RFT. Se annan tråd RFT fri. Du skulle nog ha förhandlat med BMW när du köpte bilen. Har dock inte någon egen erfarenhet av det. |
|
|
1. Eftersom att BMW kräver RFT-däck på bilen för att assistansen ska gälla, står i det finstilta, tror jag inte de är villiga att byta ut dina RFT däck mot vanliga. 2. Vad jag upplevt så har Continental SportContact 2 SSR (RFT), som en del E9x levererats med, varit trevliga. 4. Finns ett 12V uttag under handskfacket redan. Stoppa in huvudet och titta där under så kommer du se det. 6. Att bara montera den bakre M-sportstötfångaren kommer se väldigt lustigt ut. Om du bestämt vill ha M-sport utseende får du montera alla delar annars kommer det se roligt ut och inte särskilt snyggt. |
|
|
Tack för era svar! Vi får nog stå ut med RFT-däcken den här sommaren och sedan montera vinterdäck på originalfälgarna, sen blir det nog 18" fälgar till sommardäcken och inga RFT då. Chris87: Jag har tittat under handskfacket och där finns ett hål men inget uttag, fan vad det retar mig att man missade rökarpaket och extra uttag, det hade ju bara kostat 900:- extra. Ja det är nog som du säger vad det gäller kofångaren, jag tycker fronten är ok men bakkofångaren är riktigt ful, får nog stå ut med den också tyvärr. |
|
|
på 5:an så tror jag att det är 5.2 liter men varför ska du byta den vid 500 mil? det går ju på bmw friservice annars men då måste det vara max 300 mil kvar till service på mätaren. men ring annars till en bmw verkstad så får du svar på olje volymen |
|
Roffa1 |
Det skadar ej att byta motoroljan vid 500 mil på en ny motor som är under inkörning. Då får man ut eventuella metallspånor innan de förorsakar skada inne i motorn. Bytte min motorolja första gången redan vid 300 mil. Nästa oljebyte blir innan avverkade 1000 mil. Skulle aldrig komma på tanken att byta motorolja enl BMW:s rekommendationer;-) |
|
Precis av den anledningen som Roffa1 skriver! Oljan glittrar fint av alla metallspån när man byter första gången, kommer även att göra ett byte vid 1000 mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.