|
|
|
|---|---|
|
Har införskaffat en 530ia -04 förra veckan. Superfint exemplar som jag fullständigt älskar. Dock har jag en liten irriterande ryckig motorbroms, speciellt mellan 1500-1000 varvtalet. Lite osäker på mellan vilka växlar. Det känns och verkar som att bilen inte riktigt vill växla ned samtidigt som att varvtalet hoppar 150-200 varv upp och ned. Har hört något om en NOX-sensor som krånglar men.... Någon som har någon idé om vad det kan vara? Växellådan växlar fullständigt utan anmärkning. | |
|
Det skulle kunna vara lockup i automaten som är problemet, tror att lockup finns redan på 2:an - helt säkert på 3:an och högre växlar. Men börja med att kolla felkoder. Mvh |
|
|
Okej. Nu börjar det osa bränt i lädret :) Vet du om det kan åtgärdas via OBD? Är lockup:en något som man kan justera elektroniskt eller är det helt mekaniskt? Mvh |
|
|
Vid byte/renovering av lockup/converter så måste automaten demonteras och öppnas. Men börja med att kolla om du har några felkoder. Mvh |
|
|
Vad pratar vi för pengar för en sån typ av renovering? Har bilen gått som taxi eller är det här ytterligare ett standardfel på E61 |
|
|
Bilen har inte gått som taxi. Nuvarande miltal är 21300 mil. Relativt långt, men bilen är i mycket gott skick. Tyckte mig inte känna av denna ryckiga gång under provkörningen. Men det kan vara jag som inte var tillräckligt uppmärksam vid tillfället. Tusen andra saker som man checkade :) Har förvisso inte sett eller hört något ont om växellådan i E60 som skulle bekräfta dålig kvalitet på momentomvandlaren. För jag tar för givet att det är just den som slirar?! Finns det någon eldsjäl som sitter inne på info om var man kan få tag på en eventuell ny/bättre begagnad momentomvandlare/torque-converter? Mvh |
|
|
om dom bara håller 20k mil så är det nog läge att ta smällen och köpa en ny. Har sett andra som har precis samma problem vid betydligt lägre miltal. Vad säger gamla ägaren? |
|
|
Det är några dieselägare som har fått problem med automaten, på relativt nya bilar dessutom: Länk Länk Länk Men det kan även vara enklare problem än momentomvandlaren, det är därför en felkodsavläsning är på sin plats. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.