|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har ett glapp i den främre spindelleden på min bil vilket orsakar ett oerhört irriterande, klonkande ljud. Det är den främre på vänster sida jag pratar om. Min undran är då om denna: Länk alltså den nedersta, är den rätta? Jag har hört att spindelleden har många namn och jag antar att dragstag är ett annat namn? Vad måste jag ha för att byta den? Jag har sökt en del och kommit fram till några olika svar. De flesta har nämnt en avdragare till kulleden. Är det allt som behövs utöver standardverktygen? Jag är inget proffs på det här med chassit så jag uppskattar alla svar som kan hjälpa mig! Mvh Nicklas | |
|
Du behöver egentligen inga specialverktyg. Några välriktade slag med handsläggan där konan på leden sitter brukar räcka men iaf en gaffel för ändamålet skulle hjälpa. //Thomas ///Fleischwagen/// |
|
|
Om du inte är proffs så skulle jag inte rekommendera att byta själv. Tiden på verkstad är 45 min/sida för detta jobb (= inga stora pengar) och det kan sitta fast rejält efter 15 år. Att slå välriktade slag slutar ofta med att man slår sönder gummidamasker på friska leder istället. Det bästa är att använda slagfunktionen på tryckluftsverktyget. En kulled på denna arm som har glapp hörs det nog inget klonk från, troligen är det gummibussningen i andra änden som är slut, då hörs ofta klonk. Mvh Tomas |
|
| Är det skillnad på länkarm (höger nedre fram) om man har xenon eller vanligt ljus? | |
|
Lite kunskapsbidrag till forumet: Jag har precis bytt dragstagen på min 540 som har gått 28000 mil och jag resonerade som herre Stadler. Meken som gjorde jobbet gnällde om att det var mycket att lossna på för att komma åt :-). Felsökning: Det är svårt att hitta det här felet! Jag hörde ett irriterande klonk, höger fram. Dessutom hade jag problem med vibrationer i framvagnen. Överhuvudtaget kändes det ofta (inte alltid) vibrationer när väglaget var ojämnt och vid inbromsning. Jag bytte krängningshämmare (ett mycket enkelt jobb) - det hjälpte inte för att få bort klonket. Jag hade problem med att hitta orsaken till vibrationerna och ljudet. Jag bad dem kolla extra noga på bilbesiktningen. Inget funnet på skaken och mha spett. Jag åkte till en liten, seriös firma. Han klämde med en stor pylogrip över kullederna (När lederna är slitna ligger kulan i en för stor håla och detta syns när man klämmer ihop lederna.). Inget syntes - inte på innerbussningen heller. Nu tog vi ut bilen. Jag pumpade fram bilen och bromsade. Meken låg på marken och tittade på stagen (Och höll på dem för att känna glapp!). Han kunde konstatera att hela framvagnen flyttade sig MYCKET vid bromsningen. Vi gissade då att bussningarna var slappa. Nu när dragstagen är bytta kan jag konstatera att bilen känns som en ny bil! Fast och fin och inga vibrationer. Jag ångrar att inte bytte för länge sedan. Bilen försämras ju gradvis och problem med vibrationer har jag haft ett par år. |
|
|
På mina bilar har det varit: Mjuka bussningar = Vibrationer/knarr Glappa spindelleder = Klonk Det gäller framvagn. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.